Gloviczki Zoltán

Bevezetés a pedagógiába


Kommunikációelmélet és pedagógia

Többféle oka van annak, hogy a hagyományos pedagógusképzés és a pedagógusszakma gyakorlása során jelentőségénél jóval csekélyebb súllyal jelenik meg a pedagógus kommunikációjával szemben támasztható minőségi igény. Jórészt egyébként azért, mert a kommunikáció fogalma olyan széles spektrumban érinti a pedagógus munkáját, hogy elemei nehezen állíthatók össze egyetlen egységes szemponttá, s talán fölöslegesnek is tűnhet a tanításban, a szülőkkel való kapcsolattartásban, a társadalmi kommunikációban stb. alkalmazott kommunikáció saját szempontú egységes vizsgálata. E sajátos szempont érvényesítése ugyanakkor fontos lehet azért, hogy a pedagógusjelöltek és pedagógusok figyelmét egy olyan képesség, készség, kompetencia és eszközrendszer felé fordítsuk, mely munkájukat elemi szinten határozza meg, s önálló, fejleszthető készségterületként, önálló tudományos és gyakorlati megközelítésben értelmezhető. Munkájukat elemi szinten határozza meg, hiszen a pedagógus munkája a kommunikáció, a kommunikáció szinte valamennyi formájának és eszközének felhasználása egy olyan cél érdekében, mely – tekintsük bár a pedagógus munkáját akár befolyásolásnak, akár egy személy kibontakozásához nyújtott segítésnek – mindenképpen személyes interakcióban érhető el, s a személyes interakció definíciószerűen valamiféle kommunikáció kell, hogy legyen. Mint ez a legtöbb, pedagógiával érintkező tudományról elmondható, a kommunikációelmélet sem egészében elsajátítandó, minden elemében a pedagógusképzésbe és gyakorlatba építendő ismeretkör, ám eredményei segítik azokat.

Bevezetés a pedagógiába

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 249 0

A jegyzet, célját tekintve, bevezető a pedagógusképzéshez és a pedagógusi pályához. A pedagógusképzés minden szegmensében létező bevezető kurzus konkrét tananyaga, mely arra tesz kísérletet, hogy a frissen érkező hallgatókat eligazítsa a pedagógia mibenlétében és világában, elindítsa őket a további ismeretszerzés és tájékozódás útjain, valamint felvázolja, mely tudományos, fejlesztési területek bukkannak majd fel, s miért, a felsőfokú képzésük során, illetve miféle életpályára készíti fel őket e kölcsönös erőfeszítés.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gloviczki-bevezetes-a-pedagogiaba//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave