Hámori Eszter

Kötődéselmélet régen és ma

Koncepciók, kutatás, módszerek és klinikai vonatkozások Bowlbytól napjainkig


A szülői mentalizáció a kötődésminták formálódásában

A szülői mentalizáció fogalma a szülőnek azt a képességét jelöli, amelyet Main és munkacsoportja (1991, 1990) a metakognitív monitorozás fogalmával írtak le. A fogalom nagyon hasonlatos ahhoz, amit Fonagy és munkatársai (1991, 1997) reflektív képességnek vagy reflektív funkciónak neveztek. A metakognitív monitorozás lényege, hogy a személy képes saját és mások érzelmeiről gondolkodni, azokra reflektálni, valamint saját és mások viselkedését gondolatok, érzelmek, szándékok feltételezésével magyarázni. A szülői metakognitív monitorozás biztonságos kötődésben játszott szerepéről Main (1991) Fonagy és munkacsoportjával (1991) egy időben szolgáltatta az első eredményeket. Bizonyította, hogy a metakognitív monitorozás fejlett képességével rendelkező szülők gyermekei 1 éves korukban biztonságosan kötődőek voltak. Ezek a gyermekek a mentalizációs folyamatokról is érettebb fogalmakkal rendelkeztek 4-5 éves korukban. Ugyanakkor az általa vizsgált első minta csekély elemszáma nem tette lehetővé, hogy a szülői mentalizáció finomabb részleteit kidolgozhassák.A szülői mentalizáció kötődésben játszott szerepének kutatásai két forrásból indultak ki:

Kötődéselmélet régen és ma

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 253 7

Hivatkozás: https://mersz.hu/hamori-kotodeselmelet-regen-es-ma//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave