Weltsch Zoltán

Képlékeny alakítás a járműiparban


Alakítási szilárdság

A képlékenyalakító technológia számára fontos, de nem elégséges a fémek szakítóvizsgálatból meghatározható jellemzőinek, a folyáshatárnak, a szakítószilárdságnak és az alakíthatósági mérőszámoknak az ismerete. Ezek ugyanis nem valódi, hanem inkább mérnöki mérőszámok, hiszen mindegyikük a próbatest eredeti méretének figyelembevételével határozható meg. Az alakítási szilárdság az a feszültség jellegű anyagjellemző, amelynél egytengelyű feszültségi állapotban megindul a képlékeny alakváltozás. A képlékeny alakváltozás egytengelyű húzó feszültségi állapotban is a rugalmas alakváltozás után következik be. Úgy tekinthető, mint a 0,2%-os maradó alakváltozáshoz szükséges feszültség, ami már a mérhető képlékeny alakváltozáshoz tartozik. Amíg a szakítópróbatest az egyenletes nyúlás állapotában van, az alakítási szilárdság úgy is tekinthető, mint az úgynevezett valódi feszültség. Az alakítási szilárdság jele: kf. Mértékegysége: MPa vagy N/mm2.

Képlékeny alakítás a járműiparban

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 299 5

A jegyzet célja, hogy egy rövid elméleti bevezető után bemutassa a járműiparban használatos legkorszerűbb anyagokat és a hozzájuk kapcsolódó hagyományos és új képlékenyalakítási technológiákat. A jegyzet a lemezalakítási technológiákat mutatja be, és nem tér ki a járműiparban használatos térfogatalakításokra.

Hivatkozás: https://mersz.hu/weltsch-keplekeny-alakitas-a-jarmuiparban//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave