Beneda Károly Tamás

Légi eszközök

Repülőgép-hajtóművek rendszerei


Dermedéspont

A kenőolajhoz hasonlóan itt is folyamatos betáplálást szeretnénk megvalósítani, ami kizárja, hogy a folyadék, amely sokféle szénhidrogén-molekula keveréke, elérhesse a dermedéspontját, amelynél a kristályosodás megkezdődik. Mivel az egyes tüzelőanyag-fajtáknak számottevően eltérő lehet a dermedéspontja, ez nagyban befolyásolja azt, hogy milyen körülmények között alkalmazható az adott folyadék. Nagy magasságú repülésekhez értelemszerűen speciális tüzelőanyagra van szükség, amely képes az ott uralkodó szélsőséges viszonyok között is megőrizni tulajdonságait. Emiatt folyamatosan figyelemmel kell kísérni a tüzelőanyag hőmérsékletét, és biztosítani kell a dermedéspont feletti hőfokát. Nem minden repülőgép rendelkezik ilyen lehetőséggel, ahol kiépítik, ott tipikusan előmelegített tüzelőanyagnak a tartályba való visszavezetésével oldják meg (pl. Airbus A320 típuscsalád).

Légi eszközök

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2018

ISBN: 978 963 454 306 0

A jegyzet anyaga a BME Közlekedésmérnöki és Járműmérnöki Kar tantervéhez igazodva a Járműmérnöki BSc képzés Légi eszközök című tárgyának hajtóműves vonatkozásait tartalmazza, amelyben napjaink polgári és katonai gázturbináiban alkalmazott rendszerek kerülnek részletesen bemutatásra. Ez egyúttal hangsúlyozza azt a tényt, hogy az eddigi tanulmányok során elsajátított termodinamikai ismeretek csak a gázáram leírását szolgálták, a szerkezetekkel már a gázturbina felépítésébe is beletekinthettünk, de működőképes hajtómű csak a rendszerekkel együtt születhet. Ilyen módon tehát az olvasó részleteiben megismerheti a levegőrendszer főbb alkalmazási területeit; a kenés főbb jellemzőit és működését; a tüzelőanyag-rendszer tipikus kialakítását, továbbá azokat a berendezéseket, amelyek a stabil üzemállapot elérést szolgálják, úgymint gyújtás és indítás eszközeit. Fontos részét képezi az anyagnak a gázturbinák főbb jellemzőinek mérése, amely a jelzőrendszeren keresztül jut el az üzemeltetést végző személyhez. Itt tárgyaljuk a sugárfékek működését és felépítését, bemutatásra kerülnek jégtelenítésért és tűzvédelemért felelős rendszerek, valamint olyan kérdéseket is érint a jegyzet, amelyek nem tekinthetőek hagyományos értelemben rendszernek, de szerepük kiemelt a hajtómű működésében. Ezen túlmenően vázlatosan ismertetjük a korszerű fejlesztési irányvonalakat, amelyekkel a jegyzet megírásakor a hajtóműgyártók kiemelkedő kutatásait mutatjuk be, remélve, sikerül az olvasó érdeklődését felkelteni a kutatás-fejlesztés tevékenység irányában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/beneda-legi-eszkozok//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave