Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXV.
A kognitív szempont a nyelv pszichológiájában
Tartalomjegyzék
- TÁRSADALOM, TÁJSZERKEZET, IDENTITÁS KALOTASZEGEN • Fejezetek a regionális csoportképzés történeti folyamatairól
- Impresszum
- ELŐSZÓ
- BEVEZETÉS
- HÁZASSÁGI KAPCSOLATRENDSZEREK Kalotaszegen és környékén
- TENDENCIASZERŰ JELENSÉGEK, TÁBLÁZATOK, TÉRKÉPEK
- A HÁZASSÁGI KAPCSOLATRENDSZEREK ALAPJÁN KIRAJZOLÓDÓ KISTÁJI STRUKTÚRA • (A házassági körök táblázatának és térképének együttes elemzése)
- PÉLDÁK A TÁGABB TÉRHÁLÓ PROBLÉMÁINAK MEGRAGADÁSÁRA
- KALOTASZEG ÉS TÁGABB TERÜLETÉNEK TÖRTÉNETE A KÖZÉPKORBAN
- ETNIKAI FESZÜLTSÉGEK MAGYAROK ÉS ROMÁNOK EGYMÁSRÓL ALKOTOTT KÉPÉBEN, ÉS ENNEK ELŐZMÉNYEI AZ 1940–44 KÖZÖTTI KORSZAK KONFLIKTUSAIBAN
- ZÁRÓ GONDOLATOK
- IRODALOM
- Képek
- A könyvben említett települések nevei magyarul (az 1910-es helységnévtár szerint) és románul
- DOKUMENTUMOK
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2018
Az Általános Nyelvészeti Tanulmányok a modern magyar nyelvészet egyik legfontosabb fóruma. Tematikus kötetei egyszerre mutatnak be eredeti elemzéseket és összefoglaló, illetve elméleti tanulmányokat, melyek évtizedes távlatban befolyásolják a hazai nyelvészeti érdeklődést és az egyetemi oktatást. Ez a legújabb kötet nem általános kognitív nyelvészet szeretne lenni. Azt mutatja be, hogy a nyelv elsajátítására, mentális leképezésére és használatára vonatkozó elképzelésekben, átfogó elméletekben, interdiszciplináris értelmezésekben és kísérletekben hogyan jelenik meg a nyelvi rendszer és az emberi megismerő rendszer kapcsolata. A tanulmányok hangsúlya elsősorban pszicholingvisztikai. Új elem, hogy fordításokkal megjelenítjük néhány Magyarországon, illetve Magyarországon is dolgozó kolléga munkáit. A kötet a kognitív nyelvszemlélet számos alapvető kérdésére kitér. Bemutatja, hogyan kérdőjelezi meg ez a felfogás a nyelv és a nyelvészet önállóságát, amikor a nyelvet mint az emberi megismerés (kogníció) általános rendszereinek egyikét képzeli el, amelynek szabályszerűségeit az általános kognitív rendszer szabályszerűségei magyarázzák. Bemutatja, hogyan jelennek meg az elsajátításban, a tanulásban és a használatban is a „pusztán nyelvinél” általánosabb mechanizmusok. A tanulmányok feltárják a kognitív szempont jelenlétét a nyelvi rendszer kreativitásának, összetevőinek, emlékezeti és észlelési illesztéseinek keretében. Több dolgozat elemzi a kognitív meghatározókat a nyelv keletkezésében, illetve a gyermeknyelvben. A kognitív szempont megjelenik az agysérülésekhez kapcsolódó, afáziás jellegű és az egyéb, pl. az autizmus spektrummal érintkező nyelvi nehézségek értelmezésében is. A kultúra és a nyelvhasználat (a pragmatika) illesztésének gazdag választékát is bemutatja a kötet, a metaforák alternatív elméleteitől kezdve a gondolatterjedés és a nyelvi változás kognitív összetevőiig.
A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.
Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-kenesei-altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxv//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero