Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXV.
A kognitív szempont a nyelv pszichológiájában
Tartalomjegyzék
- Humán tudományok: pedagógusképzés és tananyagfejlesztés
- Impresszum
- Előszó
- Közigazgatás és állam • Agg Zoltán
- Bevezetés – A közigazgatásról általában
- Miben különbözik a közigazgatás az államigazgatástól?
- A közigazgatás fogalma a Nagylexikonban
- Hatalommegosztás és alkotmányozás
- Joguralom és jogállam
- A hatalommegosztásról
- Az alkotmányozás és a hatalom
- Az állam funkciói
- Az államigazgatás
- A politikai és közigazgatási térfelosztásokról általában
- A közigazgatási térfelosztás
- A területi közigazgatás nemzetközi modelljei
- Irodalom
- Bevezetés – A közigazgatásról általában
- A Komplex Instrukciós Program (KIP) sajátosságai és a tanárképzésbe való bevezetésének jelentősége • Bognárné Kocsis Judit
- A kortárs magyar irodalom megjelenítése a középiskolai irodalomoktatásban • Ladányi István
- Pannon Egyetemen tanuló hallgatók nyelvi-nyelvjárási tudata • Parapatics Andrea
- A szülők neveléséről • Alfred Adlert - fordította: Rácz Gabriella
- Irodalompedagógiai jó gyakorlatok (módszertani ajánló) • Somogyvári Lajos
- Performative Masculinities and Male Bonding: Hunting, Girl Hunt, Girl Watching and Jokes • Andrea F. Szabó
- Uralisztikától a netnyelvészetig – online portálok a finnugor nyelvészetben • Vígh-Szabó Melinda
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2018
Az Általános Nyelvészeti Tanulmányok a modern magyar nyelvészet egyik legfontosabb fóruma. Tematikus kötetei egyszerre mutatnak be eredeti elemzéseket és összefoglaló, illetve elméleti tanulmányokat, melyek évtizedes távlatban befolyásolják a hazai nyelvészeti érdeklődést és az egyetemi oktatást. Ez a legújabb kötet nem általános kognitív nyelvészet szeretne lenni. Azt mutatja be, hogy a nyelv elsajátítására, mentális leképezésére és használatára vonatkozó elképzelésekben, átfogó elméletekben, interdiszciplináris értelmezésekben és kísérletekben hogyan jelenik meg a nyelvi rendszer és az emberi megismerő rendszer kapcsolata. A tanulmányok hangsúlya elsősorban pszicholingvisztikai. Új elem, hogy fordításokkal megjelenítjük néhány Magyarországon, illetve Magyarországon is dolgozó kolléga munkáit. A kötet a kognitív nyelvszemlélet számos alapvető kérdésére kitér. Bemutatja, hogyan kérdőjelezi meg ez a felfogás a nyelv és a nyelvészet önállóságát, amikor a nyelvet mint az emberi megismerés (kogníció) általános rendszereinek egyikét képzeli el, amelynek szabályszerűségeit az általános kognitív rendszer szabályszerűségei magyarázzák. Bemutatja, hogyan jelennek meg az elsajátításban, a tanulásban és a használatban is a „pusztán nyelvinél” általánosabb mechanizmusok. A tanulmányok feltárják a kognitív szempont jelenlétét a nyelvi rendszer kreativitásának, összetevőinek, emlékezeti és észlelési illesztéseinek keretében. Több dolgozat elemzi a kognitív meghatározókat a nyelv keletkezésében, illetve a gyermeknyelvben. A kognitív szempont megjelenik az agysérülésekhez kapcsolódó, afáziás jellegű és az egyéb, pl. az autizmus spektrummal érintkező nyelvi nehézségek értelmezésében is. A kultúra és a nyelvhasználat (a pragmatika) illesztésének gazdag választékát is bemutatja a kötet, a metaforák alternatív elméleteitől kezdve a gondolatterjedés és a nyelvi változás kognitív összetevőiig.
A kiadvány regisztrációval szabadon elérhető.
Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-kenesei-altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxv//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero