Schnell Zsuzsanna

Az elme nyelve

Társalgás és nyelvfejlődés


1. táblázat. Összefoglaló a nyelv emberre jellemző egyedi természetéről és a fejlődési folytonosságról alkotott vélekedésekről
Veleszületett nyelvi képességet hangsúlyozó szemlélet nézetei
A környezettel való kölcsönös kapcsolatteremtésre hangsúlyt helyező irányzat érvei
A nyelvi képességünk veleszületett
A nyelvfeldolgozás nem veleszületett képesség, hanem
a fejlődés során az agy és a nyelvi környezet együttműködésének, kölcsönös kapcsolatteremtésének eredménye
A nyelvhasználat csak az emberre jellemző, így az emberi biológia része, ezért feltételezhető, hogy az emberi agyban direkt nyelvi feldolgozásra hivatott területek vannak születéstől fogva
Az anyanyelvtanulásban nagyon fontos az emberi kultúra és környezet, hogy a gyermek hallja
a nyelvet, valamint hogy a társalgás aktív résztvevője
Magától kialakul a nyelvi képesség, ugyanúgy, mint ahogy például megtanulunk járni, mert emberi génjeinkben kódolt képességről, biológiai
adottságunkról van szó: a gyermek nyelvi hajlammal rendelkezik, mert kérdezget, és már a beszéd megjelenését megelőzően érzékeny a nyelvi szerkezetek eltéréseire (tehát veleszületett nyelvtani képességei vannak)
A nyelv elsajátítása társas tanulás eredménye: a kulturális tanulás folyamán adódik át nyelvi
és a társas életet érintő tudásunk:
„Óriások vállán állunk”
Az emberi nyelv egy „régi részekből épített új gép”
A nyelv egyedülálló képesség, sajátos fejlődési vonalat követ, tehát nem levezethető az
állati (főemlősökre jellemző) kommunikációból
(nincs kontinuitás)
A nyelv levezethető lehet
a főemlősök hangadásaiból.
Az emberi nyelv nagyon általános észlelési képességeken (ritmusés dallamészlelés, sorrendiség, artikuláció és szabályozott hangadások) alapuló új képességrendszere az emberi fajnak, s ez nem jelenti a fejlődési folytonosság megszakadását

Az elme nyelve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 487 6

A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.

A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.

Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave