Az elme nyelve
Társalgás és nyelvfejlődés
Veleszületett nyelvi képességet hangsúlyozó szemlélet nézetei | A környezettel való kölcsönös kapcsolatteremtésre hangsúlyt helyező irányzat érvei |
A nyelvi képességünk veleszületett | A nyelvfeldolgozás nem veleszületett képesség, hanem a fejlődés során az agy és a nyelvi környezet együttműködésének, kölcsönös kapcsolatteremtésének eredménye |
A nyelvhasználat csak az emberre jellemző, így az emberi biológia része, ezért feltételezhető, hogy az emberi agyban direkt nyelvi feldolgozásra hivatott területek vannak születéstől fogva | Az anyanyelvtanulásban nagyon fontos az emberi kultúra és környezet, hogy a gyermek hallja a nyelvet, valamint hogy a társalgás aktív résztvevője |
Magától kialakul a nyelvi képesség, ugyanúgy, mint ahogy például megtanulunk járni, mert emberi génjeinkben kódolt képességről, biológiai adottságunkról van szó: a gyermek nyelvi hajlammal rendelkezik, mert kérdezget, és már a beszéd megjelenését megelőzően érzékeny a nyelvi szerkezetek eltéréseire (tehát veleszületett nyelvtani képességei vannak) | A nyelv elsajátítása társas tanulás eredménye: a kulturális tanulás folyamán adódik át nyelvi és a társas életet érintő tudásunk: „Óriások vállán állunk” Az emberi nyelv egy „régi részekből épített új gép” |
A nyelv egyedülálló képesség, sajátos fejlődési vonalat követ, tehát nem levezethető az állati (főemlősökre jellemző) kommunikációból (nincs kontinuitás) | A nyelv levezethető lehet a főemlősök hangadásaiból. Az emberi nyelv nagyon általános észlelési képességeken (ritmusés dallamészlelés, sorrendiség, artikuláció és szabályozott hangadások) alapuló új képességrendszere az emberi fajnak, s ez nem jelenti a fejlődési folytonosság megszakadását |
Tartalomjegyzék
- AZ ELME NYELVE TÁRSALGÁS ÉS NYELVFEJLŐDÉS
- Impresszum
- Előszó
- 1. Az anyanyelvre hangolódás kezdetei
- 2. Születés után…
- KÉZZEL-LÁBBAL: A BESZÉD ELŐTTI KOR KOMMUNIKÁCIÓJA
- EGYETEMES VAGY KULTÚRAFÜGGŐ-E AZ EMBERI NYELV?
- A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
- A nyelvek egymásra hatása – interferencia
- A globalizált világ és a nyelvi sokszínűség: lingua franca régen és ma
- A nyelvek közti gátlás érvényesülése
- A nyelvek közti interferencia kétirányúsága és relatív természete
- A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
- AZ ÉREM MÁSIK OLDALA: A KÖRNYEZET FORMÁLÓ EREJE
- HÍD
- 3. Verbális kor
- ELŐSZAVAK ÉS JÁTÉK A HANGSZÍNNEL
- A VARÁZSSZAVAK KORSZAKA: HOLOFRÁZISOK
- A következtetési igény a társalgásban
- A gyermeki gondolkodás mágikus világa
- Vissza a nyelvhez: mire vonatkoznak a szavak?
- Jelentéskapcsolás és a gondolkodás kategóriái
- A gyermeki nyelvtan mint teljes értékű rendszer – a gondolkodás-lélektan hitvallása
- A nyelvi építkezés autentikus gyermeknyelvi példái
- A következtetési igény a társalgásban
- EGYÉNI KÜLÖNBSÉGEK A NYELVELSAJÁTÍTÁSBAN
- BABÁK ÉS TÁVIRATOK – A KÉTÉVESEK ÜZENETEI
- HÍD
- 4. Komplex nyelvhasználat – a nyelvtan kibontakozása
- 5. Intuitív nyelvhasználat: a társalgás szokásés szabályrendszerének elsajátítása
- Függelék
- Összefoglaló
- Teszt az olvasónak
- Irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 487 6
A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének. A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.
Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero