Schnell Zsuzsanna

Az elme nyelve

Társalgás és nyelvfejlődés


3. táblázat. A dajkanyelv babát segítő tanítórendszere területek szerint
Hangtani (fonetikai)
magasabb hang túlzó hanglejtés tiszta kiejtés fokozott artikuláció lassúbb beszéd határozott szünetek
leegyszerűsített, könnyebben kiejthető hangokból álló szerkezetek
Alaktani (morfológiai)
rövid szavak
ragok, toldalékok ritka használata
szótagismétlések (például bibi, dádá, baba, mama, papa a seb, kikapsz,
anya, apa helyett)
lexikon: sajátos szókincs (boci, paci, csacsi, dádá)
Mondattani (szintaktikai)
rövidebb kijelentések
jól formált, kevésbé bonyolult szerkezetű mondatok a gyerek kijelentéseinek ismétlése
kevesebb félbehagyott mondat
Mondattani (szintaktikai)
rövidebb kijelentések
jól formált, kevésbé bonyolult szerkezetű mondatok a gyerek kijelentéseinek ismétlése
kevesebb félbehagyott mondat
Jelentéstani (szemantikai)
korlátozottabb szókincs
speciális kicsinyítő szavak (csacsi, paci, boci)
az itt és most megfogalmazása
alapkategóriák használata (kutya és nem emlős vagy tacskó)
Társalgást érintő (pragmatikai)
több kérdés, utasítás, felszólítás (hozzá beszélnek, ezáltal jobban
bevonódik)
tárgyak sajátosságára utalás (kék, kicsi, nagy) tapasztalati élmény, mely segíti a jelentéskapcsolást (közvetlen jutalom: itt az alma, itt az autó)
túlzó intonáció: fokozott hangsúlyozás,
hangutánzó (jelentéskapcsolást könnyítő) szavak használata (ratata, zümi, brumi, tütű)
affektív jelleg: az érzelmi töltet a kötődést segíti, társas kapcsolatok
tekintetében motiváló hatással bír

Az elme nyelve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 487 6

A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének.

A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.

Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave