Az elme nyelve
Társalgás és nyelvfejlődés
Hangtani (fonetikai) magasabb hang túlzó hanglejtés tiszta kiejtés fokozott artikuláció lassúbb beszéd határozott szünetek leegyszerűsített, könnyebben kiejthető hangokból álló szerkezetek |
Alaktani (morfológiai) rövid szavak ragok, toldalékok ritka használata szótagismétlések (például bibi, dádá, baba, mama, papa a seb, kikapsz, anya, apa helyett) lexikon: sajátos szókincs (boci, paci, csacsi, dádá) |
Mondattani (szintaktikai) rövidebb kijelentések jól formált, kevésbé bonyolult szerkezetű mondatok a gyerek kijelentéseinek ismétlése kevesebb félbehagyott mondat |
Mondattani (szintaktikai) rövidebb kijelentések jól formált, kevésbé bonyolult szerkezetű mondatok a gyerek kijelentéseinek ismétlése kevesebb félbehagyott mondat |
Jelentéstani (szemantikai) korlátozottabb szókincs speciális kicsinyítő szavak (csacsi, paci, boci) az itt és most megfogalmazása alapkategóriák használata (kutya és nem emlős vagy tacskó) |
Társalgást érintő (pragmatikai) több kérdés, utasítás, felszólítás (hozzá beszélnek, ezáltal jobban bevonódik) tárgyak sajátosságára utalás (kék, kicsi, nagy) tapasztalati élmény, mely segíti a jelentéskapcsolást (közvetlen jutalom: itt az alma, itt az autó) túlzó intonáció: fokozott hangsúlyozás, hangutánzó (jelentéskapcsolást könnyítő) szavak használata (ratata, zümi, brumi, tütű) affektív jelleg: az érzelmi töltet a kötődést segíti, társas kapcsolatok tekintetében motiváló hatással bír |
Tartalomjegyzék
- AZ ELME NYELVE TÁRSALGÁS ÉS NYELVFEJLŐDÉS
- Impresszum
- Előszó
- 1. Az anyanyelvre hangolódás kezdetei
- 2. Születés után…
- KÉZZEL-LÁBBAL: A BESZÉD ELŐTTI KOR KOMMUNIKÁCIÓJA
- EGYETEMES VAGY KULTÚRAFÜGGŐ-E AZ EMBERI NYELV?
- A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
- A nyelvek egymásra hatása – interferencia
- A globalizált világ és a nyelvi sokszínűség: lingua franca régen és ma
- A nyelvek közti gátlás érvényesülése
- A nyelvek közti interferencia kétirányúsága és relatív természete
- A nyelvek egyformasága és különbözősége: univerzális vagy relativisztikus mintázatok?
- AZ ÉREM MÁSIK OLDALA: A KÖRNYEZET FORMÁLÓ EREJE
- HÍD
- 3. Verbális kor
- ELŐSZAVAK ÉS JÁTÉK A HANGSZÍNNEL
- A VARÁZSSZAVAK KORSZAKA: HOLOFRÁZISOK
- A következtetési igény a társalgásban
- A gyermeki gondolkodás mágikus világa
- Vissza a nyelvhez: mire vonatkoznak a szavak?
- Jelentéskapcsolás és a gondolkodás kategóriái
- A gyermeki nyelvtan mint teljes értékű rendszer – a gondolkodás-lélektan hitvallása
- A nyelvi építkezés autentikus gyermeknyelvi példái
- A következtetési igény a társalgásban
- EGYÉNI KÜLÖNBSÉGEK A NYELVELSAJÁTÍTÁSBAN
- BABÁK ÉS TÁVIRATOK – A KÉTÉVESEK ÜZENETEI
- HÍD
- 4. Komplex nyelvhasználat – a nyelvtan kibontakozása
- 5. Intuitív nyelvhasználat: a társalgás szokásés szabályrendszerének elsajátítása
- Függelék
- Összefoglaló
- Teszt az olvasónak
- Irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2019
ISBN: 978 963 454 487 6
A könyv betekintést nyújt az anyanyelvtanulás folyamatába, a nyelvhez vezető egyéni utak rejtelmeibe, és megmutatja, hogy a gyermek már jóval korábban társalog, mint hogy szavakba öntené mondandóját. Mielőtt kimondja első szavait, már nagy nyelvtudás birtokában van, már rég hatékonyan kommunikál. Ehhez elég csak megfigyelni a baba társas helyzetekben való részvételét. A gyakorló szülők vagy nevelők is, ha megfigyelik a gyermekek nyelvelsajátításának mindennapjait, a használt szófordulatokat, tanúi lehetnek egy végtelenül összetett és mégis gördülékeny rendszer kialakulásának, az olykor nagyon különbözőnek tűnő fázisok harmonikus rendszerbe rendeződésének. A kötet pedagógusoknak, pszichológusoknak, logopédusoknak, óvodapedagógusoknak, gyógypedagógusoknak, minden fejlesztéssel foglalkozó szakembernek, szociális munkásoknak és a tájékozódni kívánó szülőknek, nagyközönségnek is jól használható kézikönyv.
Hivatkozás: https://mersz.hu/schnell-az-elme-nyelve//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero