Feuer Mária, Nagy Krisztina

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve


A terepgyakorlat tartalma

Optimális esetben a hallgató nyitottan, tanulásra motiváltan érkezik a terepre. A tereptanár és a többi kolléga is sokat tehetnek azért, hogy a hallgató töretlen lelkesedéssel, ugyanakkor a felkészültségének megfelelően vegyen részt az intézmény munkájában. Abban, hogy a terepgyakorlat a fiatal szakemberjelölt épülésére szolgáljon, és ő is a team hasznos tagjává váljon, sokat segíthet, ha a keretfeltételeket, a gyakorlat tartalmát, az együttműködés módját a munka kezdetén pontosan megbeszélik a tereptanárral. A terepgyakorlat akkor lesz minden résztvevő számára hatékony, és abban az esetben tölti be tényleges funkcióját, ha a hallgató konkrét megbízatások teljesítésével kapcsolódik be az intézmény munkájába. A jól elvégzett feladatok mindenki megelégedésére szolgálnak, és könnyen kialakíthatják a résztvevőkben az elégedettség, a „fontos vagyok, jól csinálom” érzetét, hozzájárulva a szakmai kompetencia érzésének fejlődéséhez, az önbizalom kialakulásához. Erre főként a hallgatónak van nagy szüksége, de a gyakorlatvezető számára is sokat jelenthet a megerősítés a tanári szerepben való sikeres helytállását illetően. Ha a gyakornoktól kimondva vagy kimondatlanul azt várják el, hogy az intézménybe magával vigye a láthatatlanná tévő kalapját, vagy szobanövényként ücsörögve erőfeszítéseit arra összpontosítsa, hogy a tereptanár és a kollégák munkáját minél kevésbé zavarja; netán az, hogy be se menjen az intézménybe, akkor az a gyakorlat minden résztvevő számára kudarcélményt fog jelenteni. Akkor is, ha ezt nyíltan nem fogalmazzák meg, és akkor is, ha különféle ideológiákat gyártva mindenki másra próbálja hárítani a felelősséget.

Humán szakosok gyakorlati kézikönyve

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2019

ISBN: 978 963 454 437 1

A könyv a felsőoktatási humán képzésekben részt vevő, terepgyakorlatukat töltő, végzés előtt álló hallgatóknak szól, s ezen belül kiemelten a szociális munka szakos gyakornokoknak. Az egyetemi évek során abszolvált elméleti stúdiumok, szemináriumok és tantermi gyakorlatok után a hallgató belép leendő munkájának terepére, ahol elméleti tudását a mindennapi kliensellátás gyakorlatába kell transzformálnia. Ez a folyamat képzésének és képzettségének minőségi változását, tudásanyagának az eddigieknél lényegesen magasabb szintű alkalmazását követeli meg. A kötet széles körben tér ki a tereppel mint munkahellyel kapcsolatos feladatok, helyzetek, emberi kontaktusok és problémák elemzésére, majd a kliensekkel folytatott közvetlen tevékenységi formákat veszi górcső alá, részletekbe menő szempontrendszerek megadásával. Ezt követően áttekinti a szociálpolitikai ellátórendszer hazai elemeit. A zárófejezet az első interjú elkészítését és a gyakornok önsegítő mentálhigiénés munkáját tárgyalja. A könyvet nemcsak hallgatóknak, de az őket irányító szakembereknek, sőt a fiatal, pályakezdő kollégáknak is ajánljuk. S természetesen nem csupán a gyakorlati kliensellátásban hivatásukat teljesítő szociális munkások, szociálpedagógusok, hanem pszichológusok, pszichiáterek, gyógypedagógusok, óvónők, tanárok, szociális asszisztensek is haszonnal forgathatják.

Hivatkozás: https://mersz.hu/feuer-nagy-human-szakosok-gyakorlati-kezikonyve//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave