Racsmány Mihály (szerk.)

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei


A téri munkamemória mint tanuló gépezet?

Számos pszichológiai elmélet kapcsolta már össze a gyerekek téri hosszú távú emlékezetének fejlődését az általános intellektuális fejlődés kérdésével (pl. Case, 1985; Piaget, Inhelder, 1956). A téri-vizuális információ hatékonyabb fenntartása, tárolása és előhívása képezi az úgynevezett performatív intelligencia alapját (Wechsler, 1974). Mint azt korábban már leírtuk, idegtudományi és neuropszichológiai bizonyítékok vannak arra vonatkozóan, hogy a téri-vizuális munkamemória-funkciókban elsősorban az inferior és superior parietális kéreg valamint a premotoros és prefrontális területek involváltak, jobb féltekei dominanciával (Awh és mtsai, 1996; Jonides és mtsai, 1993; Jonides, Smith, 1997; Owen és mtsai, 1998; Smith és mtsai, 1995, 1996). Genetikai vizsgálatok hívták fel a figyelmet annak lehetőségére, hogy a téri munkamemória kapacitásában megfigyelhető egyéni különbségeket genetikai faktorok határozzák meg (Ando, Ono, Wright, 2001; Hansell és mtsai, 2001). Jóllehet továbbra sem tisztázott, hogy a téri-vizuális munkamemória pontosan milyen alkomponensekből áll, annyi azonban bizonyítottnak látszik, hogy a téri-vizulás munkamemória működésének színvonala jelentős hatást gyakorol a téri-vizuális kogníció fejlődésére (Logie, 1990; Pickering és mtsai, 2001). Cornoldi és munkatársai egyéni különbségeket elemző vizsgálatsorozatukban megállapították, hogy a téri-vizuális munkamemória kapacitáskorlátja erősen korrelál a téri-vizuális intelligencia színvonalával (lásd Cornoldi, Vecchi, 2003). Ebben a vizsgálatsorozatban tipikusan fejlődő gyerekeket hasonlítottak össze úgynevezett alacsony térivizuális intelligenciájú (ATVI) gyerekekkel. Ez utóbbiak magas vagy átlagos verbális intelligenciával rendelkeztek, ugyanakkor a performatívintelligencia-mutatóik a károsodott övezetben helyezkedtek el. Cornoldi és munkatársai kimutatták, hogy az ATVI-gyerekeket szelektív téri-vizuális munkamemória-deficit jellemzi (Cornoldi és mtsai, 1995; Cornoldi, Vecchi, 2003). Cornoldi kutatócsoportjának hipotézise szerint az ATVI-gyerekek kognitív profilját, ami gyenge téri-vizuális és matematikai képességekkel és a verbális és performatív IQ közötti jelentős eltéréssel jellemezhető, döntően a téri-vizuális munkamemória szelektív károsodása mint első számú háttértényező formálja (Cornoldi, Vecchi, 2003).

A fejlődés zavarai és vizsgálómódszerei

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 500 2

Kötetünk az ismertebb fejlődési zavarok kurrens tudományos elméleteit és vizsgálómódszereit mutatja be. Az olvasó az egyes vizsgálati területek vezető hazai szakértőinek munkáin keresztül betekintést nyerhet az autizmus, a figyelemhiányos hiperaktivitás-zavar vagy a diszkalkulia kutatásának legfontosabb kérdéseibe.

Hivatkozás: https://mersz.hu/racsmany-a-fejlodes-zavarai-es-vizsgalomodszerei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave