Gősi Zsuzsanna, Bukta Zsuzsanna (szerk.)

A sport társadalmi, gazdasági és utánpótlás-nevelési kérdései


2. táblázat. A sportiskolai formációk megfeleltetési és alkalmazási lehetőségei
Sportiskolák típusai
Típusokon belüli egyes intézményi formációk
Megjegyzés
Köznevelési (közoktatási) típusú sportiskolák
Iskolai sportiskola (módszertani központ és követő iskola)
  • Általános iskola
  • Gimnázium
  • Szakgimnázium
  • Szakközépiskola
  • Gyógypedagógiai, konduktív pedagógiai nevelési-oktatási intézmény
Már működő köznevelési intézményi formációk, tankötelezettség teljesíthető az intézményekben.
Sportszakgimnázium
  • Szakgimnázium
Már működő köznevelési intézményi formáció, a tankötelezettség teljesíthető, és szakmai képesítő vizsga is letehető
Sportkollégium
  • Kollégium és diákotthon
Már működő köznevelési intézmény, de nem létező sportiskolai formáció, tankötelezettség nem teljesíthető
Alapfokú sportiskola (ASI)
  • Utánpótlással szervezett formában foglalkozó egyesület
  • Városi sportiskola
Új köznevelési intézménytípus, tankötelezettség teljesítését nem biztosítaná
Egyesületi (nem-köznevelési) jellegű sportiskolák
Egyesületi sportiskola
  • Utánpótlással szervezett formában foglalkozó sportegyesület
Részben már létező formációk, rendezetlen jogi és tartalmi szabályozással, tankötelezettség nem teljesíthető ezekben az intézményi formációkban
Önkormányzati sportiskola
  • A jelenlegi városi sportiskolai formációk
Utánpótlásközpont (utánpótláscentrum)
  • Utánpótlással szervezett formában foglalkozó egyesület, sportvállalkozás, alapítvány
Sportakadémia (sportági akadémia)
  • Utánpótlással szervezett formában foglalkozó egyesület, sportvállalkozás, alapítvány
Már működő sportszervezeti formáció, de tartalmi szabályozása most van folyamatban.
Megjegyzés:
  • A sportiskolai formációk köznevelési intézményi megfelelésénél a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény 7. § (1) bekezdését vettük alapul.
  • Az egyesületi jellegű típusú sportiskolák esetében a sportról szóló 2004. évi I. törvény 15–18. és 77. §-át és a kialakult gyakorlatot építettük be.
Forrás: Lehmann, 2013

A sport társadalmi, gazdasági és utánpótlás-nevelési kérdései

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2020

ISBN: 978 963 454 582 8

Az Eötvös Loránd Tudományegyetem Pedagógiai és Pszichológiai Kar Egészségfejlesztési és Sporttudományi Intézete 2010 óta foglalkozik sportszervező szakos hallgatók képzésével, amely a sporttudományi képzések közül az egyik legsokrétűbb, legösszetettebb terület. Jelen van benne a sport társadalmi, gazdasági, jogi, élettani, gyakorlati vetülete, amelyet a diákoknak átadni igazi kihívás, de ugyanakkor nagy kedvvel végzett feladat.

Az intézet oktatói gárdája ennek a kihívásnak mentén folyamatosan bővült és büszkén mondhatjuk, hogy tanáraink ma már nemcsak a teljes tantárgyi palettát tudják lefedni, de tudományos tevékenységük is nagyon sokrétű.

A jelen tanulmánykötet is azt bizonyítja, hogy a sport napjainkban igencsak aktuális területein végzünk kutatásokat. A nemi esélyegyenlőség kérdése a társadalom számos területén aktuális és forró téma, a férfiasnak tartott sport területén pedig kiváltképpen az. A hivatásos sporttal foglalkozó vállalkozások egyre szélesedő köre számtalan sportgazdasági elemzési lehetőséget kínál; a sportvállalkozások üzleti modelljei, valamint a szponzoráció kérdése számos tanulsággal szolgál. A szabadidősport lehetséges finanszírozási módjait elemző tanulmány arra világít rá, hogy a sportnak ez a területe is jelentős teret hódított az utóbbi évtizedekben. Az utánpótlás-neveléssel kapcsolatos tanulmányok pedig egy újsütetű kezdeményezésű akadémia felépítésén keresztül, illetve a hazai utánpótlás-nevelési rendszer átfogó bemutatásán át világítja meg a versenysportnak e kiemelkedően fontos ágát.

Hivatkozás: https://mersz.hu/gosi-bukta-a-sport-tarsadalmi-gazdasagi-es-utanpotlas-nevelesi-kerdesei//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave