Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


3.4. táblázat Utólagos (offline) eljárások a mondatmegértés vizsgálatában
Elnevezés Vizsgálati helyzet FeladatMutatókKezdeményező
Mondatszerkezet hatása páros asszociációs tanulás során Számok párosítása mondatokkal 2 – Elaludt a lusta szerető A párosítások megtanulása, a számra a mondat mondásaÁtmeneti hibázás pl. Elaludt a jó, lusta nem jó Johnson (1965)
Mondatok rövid távú felidézéseMondat mellett szólistát is kap
Nem a fiú ette meg a piros almát?
tehén, szegfű, ágy, csülök, körte, nadrág, Don, Andok
Mondat és a szavak visszaadásaHány szót tud visszaadni, ha a mondat jóSavin–Perchonock (1965)
Kiváltott utánzás gyermekeknélMondd vissza:
A piros fülű maci elkergette a ronda zöld sapkás vízilovat.
Azonnal felidézésHibázások a szórendben, jelzők kihagyásaSlobin (1967)
Emlékezeti latenciaJegyezd meg:
A szorgos betörő kinyitotta a nyikorgó ajtót.
A következő szóval válaszolj: nyikorgóA latenciaidő a szerkezettől függ Suci et al. (1967)
Latencia megtanult anyagnálVizuális prezentációval megtanul egy mondatsort a személy A következő szóval válaszolj: nyikorgó A latenciaidő a szerkezettől függKennedy–Wilkes (1969)

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave