Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


27.4. táblázat Az időhatározók szórendi helyei a tesztben, Mészáros (2009) alapján
 Határozó elöl szórendHatározó hátul szórend
MA + IGEmúlt: A kislány ma a feladatot megcsináltaA kislány megcsinálta a feladatot ma
MA + IGEjelen: A kislány ma a feladatot megcsináljaA kislány megcsinálja a feladatot ma
MA + IGEjövő: A kislány ma a feladatot megfogja csinálni A kislány megfogja csinálni a feladatot ma
TEGNAP + IGEmúlt: A kislány tegnap a feladatot megcsináltaA kislány megcsinálta a feladatot tegnap
TEGNAP+ IGEjelen: *A kislány tegnap a feladatot megcsinálja*A kislány megcsinálja a feladatot tegnap
TEGNAP+ IGEjövő: *A kislány tegnap a feladatot meg fogja csinálni *A kislány megfogja csinálni a feladatot holnap
HOLNAP+ IGEmúlt: *A kislány holnap a feladatot megcsinálta*A kislány megcsinálta a feladatot holnap
HOLNAP+ IGEjelen: A kislány holnap a feladatot megcsináljaA kislány megcsinálja a feladatot holnap
HOLNAP+ IGEjövő: A kislány holnap a feladatot meg fogja csinálni A kislány megfogja csinálni a feladatot holnap

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave