A Turizmus és mobilitás könyvsorozat korszerű ismereteket közvetít a turizmus alap- és mesterképzés, valamint a szakirányú továbbképzések hallgatói számára. Az elméleti tudás mellett hazai és nemzetközi piacon már bevált gyakorlatokat is tartalmaznak a kötetek, így haszonnal forgathatják a turizmus területén dolgozó, ismereteiket felfrissíteni, bővíteni vágyó szakemberek is. A MeRSZ online könyvtárban található könyvsorozat az innováció, a fenntarthatóság témakörét éppúgy érinti, mint a fesztiválturizmust, a smart, illetve a vízi turizmust.
Turizmus és mobilitás kötetek
„A turizmus lényege a kezdetek, a Thomas Cook nevéhez kötődő első szervezett utazás (1841) óta tulajdonképpen változatlan, a turista a lakókörnyezetét elhagyva, a mindennapi térpályáiról letérve, a legkülönbözőbb szolgáltatások igénybevétele mellett, élményekkel gazdagodva visszatér a megszokott életterébe” – írja Michalkó Gábor A turizmus esszenciája című könyvében. A turizmust fejlődéstörténete során mindvégig a változékonyság iránti vágy lendítette előre, összetevői azonban a kínálati szektorral együtt jelentősen változtak, ez a folyamat pedig az úgynevezett új turizmus (new tourism) kialakulásához vezetett.
A fenntarthatóság is egyre nagyobb teret nyer a turisztikai szektorban. „A fenntartható turisztikai élmény megtervezése az érintett termékek, szolgáltatások, folyamatok, események és környezet összehangolása mellett a látogatói élmény minőségére kell, hogy összpontosítson, a vásárlók által megélt teljes vevői út tudatos, gondos felépítése mellett” – olvasható az Ásványi Katalin szerkesztésében megjelent Fenntarthatóság a turizmusban című könyvben.
Kevés tevékenységet változtat meg annyira az internet elterjedése, mint az utazásszervezést. Azok a szervezetek, amelyek alkalmazkodnak a fejlődéshez, továbbra is sikeresek maradhatnak. Ehhez nyújt segítséget Jancsik András, Jászberényi Melinda és Kökény László Az utazásszervezés új dimenziói című könyve, amely összefüggéseiben elemzi a turizmus múltját, jelenét és jövőjét.
A kereslet fokozottan növekszik az olyan típusú termékek iránt, amelyek lekötik az érzékeket, stimulálják az elmét, egyedi tevékenységeket kínálnak, és egyéni módon, emocionális, pszichológiai, spirituális vagy intellektuális szinten szólítják meg az utazókat. A látogatók kifejezetten méltányolják a helyi közösséggel kialakított kapcsolatot, mint például a közös főzést, farmlátogatást vagy az otthon történő megvendégelést. A tanulási élményeket kínáló termékek, mint például a boregyetem vagy a filmkészítő műhely, is egyre népszerűbbek. Az élménymegosztás, az utazás társadalmi dinamikája, az új emberi kapcsolatok kialakítása, a régi barátságok megerősítése és a rokonokkal együtt töltött idő is mind-mind fontosnak bizonyul” – fogalmaz Zátori Anita Élménymenedzsment a turizmusban című könyvében.
Hogyan segíti tanulásodat a MeRSZ online könyvtár?
A MeRSZ használatával egyszerűvé válik a BCE Turizmus Kutatóközpont jegyzeteinek feldolgozása, amelyekhez bármikor bárhonnan hozzáférhetsz. A kereső funkcióval akár az összes kötet szövegében egyszerre tudsz keresni, a kiadványokon belül pedig könyvjelzőket, egyéni jegyzeteket helyezhetsz el. Az adott szövegrészre vonatkozó, kész hivatkozást bemásolhatod egy külső dokumentumba, illetve további kényelmi funkció, hogy testre szabhatod a navigációt a kiadványokon belül (a lapozás és a görgetés közül választhatsz).