2.4.1. Szegmentális szintű eltérések az L1-ben és az L2-ben
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_168/#m1313amandny_168 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_168/#m1313amandny_168)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_168/#m1313amandny_168)
Szegmentális szinten a mássalhangzók esetében, főleg a zárhangok és zár-réshangok esetében viszonylag egyszerű empirikus mérésekkel pontosan meghatározni, hogy az adott zárhang fonetikailag milyen zöngésségi kategóriába sorolható, vagyis hogy zöngés vagy zöngétlen szegmentum-e. E beszédhangok esetében – mint már korábban a 1.2.5.1. fejezetben bemutattam –, a zöngekezdési időt (VOT) szokás mérni (Lisker–Abramson 1964). A VOT mérésekor a zárfeloldás pillanata tekinthető referenciapontnak, és azt figyeljük meg, hogy a hangszalagok rezgése a zárfeloldás pillanata előtt vagy után kezdődik meg. Eszerint nagy vonalakban meg tudunk különböztetni zöngés (−VOT), zöngétlen aspirálatlan (rövid +VOT) és zöngétlen aspirált (hosszú +VOT) beszédhang-kategóriákat is. Azonban a nyelvek nem egyöntetűen a zárfelpattanás pillanatát (azaz a 0 ms VOT-t) tekintik referenciapontnak és „kategóriahatárnak” a bennük zöngésként és zöngétlenként számon tartott beszédhangok között. Például Lisker és Abramson (1970) az előbb említett /b/ és /p/ bilabiális zárhangok percepcióját vizsgálta angol és spanyol anyanyelvűeknél. A diszkriminációs és identifikációs kísérletben a résztvevőknek a VOT-kontinuumon különböző pozitív, illetve negatív VOT-értékű mesterséges stimulusokat kellett /b/-ként vagy /p/-ként kategorizálniuk (vö. 16. ábra).
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_169/#m1313amandny_169 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_169/#m1313amandny_169)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_169/#m1313amandny_169)
16. ábra: A spanyol és az angol zöngés-zöngétlen bilabiális zárhangok perceptuális kategóriahatára a VOT-értékek (ms) alapján
(Lisker–Abramson 1970, Escudero 2005: 18 nyomán)
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_172/#m1313amandny_172 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_172/#m1313amandny_172)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_172/#m1313amandny_172)
Mint ahogyan az a 16. ábrán is látható, Lisker és Abramson (1970) kísérletéből származó eredmények szerint, az akusztikai információkat az anyanyelvi minta alapján soroljuk fonémakategóriákba, azaz az akusztikailag megegyező inger más-más fonémareprezentációnak felelhet meg eltérő anyanyelvű személyek esetében. Például a spanyol anyanyelvűek a +5 ms-os VOT-értéket, azaz fonetikai szempontból [p] beszédhangot már zöngétlen /p/-ként észlelik, míg az angol anyanyelvűek számára ez még a „zöngés” /b/ fonémakategóriájába sorolandó inger.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_173/#m1313amandny_173 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_173/#m1313amandny_173)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_173/#m1313amandny_173)
Amit még a kategóriahatárok észlelésével kapcsolatban fontos megemlíteni, az az, hogy a mássalhangzók esetében (melyeknek a produkciójára sokkal kevésbé van hatással a beszédhangkörnyezet, mint a magánhangzók ejtésekor) erősebb kategorikus észlelést feltételezünk, azaz például a VOT-kontinuumban az angol anyanyelvűek zöngés-zöngétlen kategóriáit jól elkülönülőnek tartjuk, és nem feltételezünk jelentős átmenetet az észlelésben. Ezzel szemben a magánhangzók észlelését illetően a sokkal változatosabb és kontextusfüggőbb megvalósulások miatt sokkal kevésbé nyilvánvalóak a beszédhang-kategóriák közötti határok (lásd pl. Fry et al. 1963, Pisoni 1973). A mássalhangzók kategorikus percepciójához kapcsolódóan azt is fontos megemlíteni, hogy habár az emberi percepcióban mind az univerzális fonetika jegyek szintjén, mind a nyelvspecifikus fonémakódolás szintjén alapvető funkció a kategorizáció; azonban a percepció ezen „kategorizáló” természetéből közvetlenül nem következtethető arra, hogy az egyes fonémakategóriák alá sorolt akusztikai ingerek között egyáltalán nem észlelhető különbség. Más szóval tehát a kategórián belül is észlelhetőek „jobb” és „kevésbé jó” megvalósulások, és ebből a szempontból a percepciónk inkább graduális természetű (vö. Massaro–Cohen (1983)). A percepció kategorikus voltára szokás hivatkozni akkor is, amikor a hagyományos két opciót felkínáló forced-choice percepciós tesztek eredményeként szigmoid görbék jelennek meg. Azonban a szigmoid görbék – ugyan információról szolgálnak a becsült kategóriahatárról – azonban a padló-, illetve plafonhatás miatt a kategórián belüli eltérések észleléséről nem, így tehát közvetlenül a kategorikus percepciót sem erősítik meg (vö. McMurray 2022). Tehát összegezve: az észlelésünk mind az univerzális fonetika jegyek szintjén, mind a nyelvspecifikus fonémakódolás szintjén kategóriákba sorolja a környezet ingereit, azonban nemcsak a kategóriák között, hanem a kategóriákon belül is képesek vagyunk az akusztikai ingerek megkülönböztetésére.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_174/#m1313amandny_174 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_174/#m1313amandny_174)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_174/#m1313amandny_174)
A kategóriahatás és az észlelés egymásra hatásával kapcsolatban érdemes megemlíteni továbbá, hogy sokkal könnyebb olyan ingereket megkülönböztetni egymástól, amelyek a kategóriahatár két eltérő oldalán helyezkednek el, mint két olyan ingert, amelyek ugyanazon kategórián belül még akkor is, ha a kérdéses ingerpárok közötti akusztikai távolság valamely dimenzió mentén egyébként egyenlő (Iverson–Kuhl 2000). Például, ha angol anyanyelvűekkel készítünk diszkriminációs kísérletet, akiknek a /b/ és a /p/ fonémák közötti határ a VOT-kontinuumon +5 ms-mal rendelkező VOT-értéknél helyezkedik el, akkor ők könnyebben és nagyobb eséllyel megkülönböztetik a −10 ms-os VOT-vel rendelkező ingert a +20 ms-os VOT-vel rendelkező ingertől, mint a számukra ugyanazon kategóriába tartozó +20 ms-os VOT-vel rendelkező ingert a +50 ms-os VOT-vel rendelkező ingertől, annak dacára, hogy a két-két inger azonos „távolságra” van egymástól a VOT-kontinuumban. Ha viszont ugyanezeket az ingereket, azaz a −10 ms-os és +20 ms-os, valamint a +20 ms-os és +50 ms-os VOT-értékkel rendelkező ingerpárok diszkriminációját a spanyol anyanyelvűek szemszögéből nézzük, akik esetében az észlelt beszédhanghatár −17 ms-os VOT-értékre tehető, számukra egyik ingerpár megkülönböztetése sem lesz egyszerű, mivel a két-két ingerpár mind ugyanazon fonémakategóriába esik számukra. Ezáltal például az L1 és az L2 zöngésségi kategóriáinak viszonyai alapján (melyek eltérő VOT-értékek mentén formálódnak) következtethetünk arra, hogy az L2-tanulók milyen percepciós nehézségekkel szembesülhetnek.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_175/#m1313amandny_175 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_175/#m1313amandny_175)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_175/#m1313amandny_175)
Az L1-ben és az L2-ben eltérő kategóriahatárokhoz kapcsolódó eredményeket mutat be L2 magánhangzók percepcióját illetően Rochet (1995) kísérlete, habár az idézett kutatásban a kísérleti személyeknek egy addig a számukra ismeretlen, pontosabban az anyanyelvükben nem önálló fonémaként létező beszédhangot kellett kategorizálniuk. Az angol és a portugál nyelvben csak két felső nyelvállású fonéma van, az /i/ és az /u/. A franciában azonban létezik felső nyelvállású /y/ is. Ezt a beszédhangot a kísérletben részt vevő naiv, francia nyelvvel szemben tapasztalatlan beszélők két csoportja eltérően észlelte: az /y/-t a portugálok /i/-ként, míg az angolok /u/-ként kategorizáltak. Ebben az esetben ugyanazt a jelenséget figyelhetjük meg, mint fentebb a zárhangok VOT-értéke kapcsán, azzal a különbséggel, hogy ebben az esetben a hátul képzettséget számszerűsítő második formáns (F2) értékének „felosztása” tért el a portugálok és az angol anyanyelvűek között a nyelvspecifikus észlelésből fakadóan, és ezért sorolták eltérő fonémakategóriákba ezek a beszélők a francia /y/-t.
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_176/#m1313amandny_176 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_176/#m1313amandny_176)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_176/#m1313amandny_176)
A magánhangzók percepcióját érintően meghatározó modell az észlelésben a Polka- és Bohn-féle (2011) a magánhangzók által meghatározott természetes referenciamagánhangzó-keret (natural referent vowel framework). A modell alapjául szolgáló kutatás egy olyan perceptuális aszimmetriajelenséget vizsgált, mely során különbséget találtak a gyermekek és a felnőttek között a magánhangzó-kategóriák észlelésében. Polka és Bohn (2011) kísérlete szerint, ha egy magánhangzó-kontinuumot észlelünk, amely kontinuum ingerei akusztikailag és artikulációs szempontból is a magánhangzótér perifériájától kiindulva egyre inkább a magánhangzótér középső részét közelítik meg, úgy a kísérleti személyek számára nehezebb észlelniük az eltérést az ingerek között (17. ábra). Ezzel ellentétben, ha a kontinuumban észlelt akusztikai ingerek kezdetben a magánhangzótér közepén jellemző akusztikai tulajdonságokkal rendelkeznek, és ebből kiindulva fokozatosan a periferiális magánhangzókra jellemző értékeket vesznek fel, akkor ebben az esetben könnyebb a diszkrimináció.
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_177/#m1313amandny_177 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_177/#m1313amandny_177)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_177/#m1313amandny_177)
17. ábra: Polka és Bohn-féle (2011) percepciós kísérletében vizsgált ellentétes irányú kontinuumok sematikus bemutatása a magánhangzótér kétdimenziós ábráján
Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!
Hivatkozások
Válaszd ki a számodra megfelelő hivatkozásformátumot:
Harvard
Juhász Kornélia (2025): A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467Letöltve: https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_180/#m1313amandny_180 (2025. 12. 25.)
Chicago
Juhász Kornélia. 2025. A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. : Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_180/#m1313amandny_180)
APA
Juhász K. (2025). A mandarin beszédhangok produkciója kínaiul tanuló magyar anyanyelvűek ejtésében. Akadémiai Kiadó.
https://doi.org/10.1556/9789636641467.
(Letöltve: 2025. 12. 25.https://mersz.hu/hivatkozas/m1313amandny_180/#m1313amandny_180)
A 17. ábrán is látható példákkal szemléltetve, ha az észlelt magánhangzó-kontinuum kezdőpontja a magánhangzótér közepén elhelyezkedő semleges svánál [ə] helyezkedik el, és onnan kiindulva közelíti meg a trapéz perifériáján található [u] beszédhangot, akkor sokkal nyilvánvalóbban észleljük a kontinuumbeli változást, mint fordított esetben, azaz akkor, ha az [u]-tól haladunk a magánhangzótér középső területe felé a sváig. A kísérlet eredményeiből kiindulva Polka és Bohn (2011) azt a következtetést vonta le, hogy a magánhangzótér perifériáján elhelyezkedő magánhangzók percepciós horgonyként szolgálhatnak a nyelvelsajátításban, és habár az L1-kategóriák kialakulásával és a kor előrehaladtával ezek a perceptuális aszimmetriák elhalványulnak, azonban például felnőttkorban új, L2-beli szegmentumokkal, kontrasztokkal találkozva újra felszínre kerülnek, és jelentős szereppel bírnak az L2 beszédhangok észlelésében. Polka és Bohn (2011) e perceptuális aszimmetriára hivatkozik Sebastián-Gallés, Echeverria és Bosch (2005) kutatásának percepciós eredményei magyarázatakor is. Ebben a kísérletben katalán-spanyol kétnyelvűeknek kellett hibásan ejtett szavakat azonosítaniuk, mely szavakban (a csak katalánban jelen lévő) /ɛ/, és (a katalánban és a spanyolban is jelen lévő) /e/ magánhangzókat cseréltek fel egymással. Amennyiben az akusztikai ingerben a szóban valóban szereplő /e/-t cserélték le a magánhangzótér középső részéhez közelebb eső /ɛ/-re, akkor a kétnyelvűek nem észlelték jelentősebb mértékben a hibás ejtést, viszont fordított irányban, amikor a magánhangzótérben „beljebb” elhelyezkedő /ɛ/-t cserélték a kutatók az inkább a perifériára eső /e/-re, akkor a kísérleti személyek szinte minden esetben észlelték a hibás produkciót.