Csókási Krisztina, Teleki Szidalisz Ágnes (szerk.)

Sorsunk - jelenünk

Tanulmányok Prof. Dr. Kiss Enikő Csilla köszöntésére


A zenének ezt a belső határokat átrendező, regressziót eredményező képességét később olyan, zene ihlette pszichoanalitikus vizsgálta, mint Heinz Kohut (Dimitrievic, 2013). Ez a regresszió, vagyis a súlyos emocionális tapasztalatok – jelen esetben az apa korai halála okozta gyász keltette érzelmek – ellen foganatosított karakterelhárítások feladása egy ideig jótékony, „terápiás” hatású lehetett Nietzsche számára, és elvezethetett a szelf mélyebb, belső megtapasztalásához, illetve valamiféle elveszett paradicsomi állapot újrameghódításához. A Wagnerrel és a wagneri zenével15 való felkavaró szimbiózis traumatikus megszakadása felveti az újratraumatizálás lehetőségét, amely adott esetben akár drasztikusabb hatású is lehet, mint maga az őstrauma (Rosenblum, 2013). Az „apai” téma eme különféle rétegei (apja, Wagner) Nietzsche számára egy olyan „teleszkópszerűen egymásra épülő” (Kohut, 2007/1977) lélektani komplexumot alkothattak, amely végighúzódik az életén a biológiai apa elvesztésétől annak szellemi formában való újra megtalálásán és újra elvesztésén át az „atyai” (a vallás és a vallásossá vált wagneri zene) elleni filozófiai lázadásig. A vallási tartalom ebben mindvégig meghatározó, hiszen az apa lelkész, a Wagnerrel való szakítás ürügye a keresztény tartalmú Parsifal, a lázadás pedig a „halott (atya)isten” (Gott ist Tot) után itt maradt, immár az emberiséget Nietzsche szerint megkárosító „értékek átértékelésére” (Nietzsche, 1994) irányul. A wagneri újratraumatizálódás nyomán megtapasztalt szelffragmentáció egy más szinten való újraszerveződéshez vezetett el Nietzschénél, vagyis a szakítás nyomán kialakult határhelyzet elsajátítása tette lehetővé számára a „benne lehetséges egzisztencia”, a valódi(bb) önmaga megvalósítását (Jaspers, 2008). Vállalta az ezzel járó szorongást, a „szabadság szédületét” (Kierkegaard, 1993/1844) és az egzisztenciális izoláció kínjait, így lett egy tehetséges Schopenhauer- és Wagner-követőből a jövő lélektani-filozófiai irányzatait (egzisztencializmus, pszichoanalízis) megelőlegező vakmerő szellemi konkvisztádor.

Sorsunk - jelenünk

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2022

ISBN: 978 963 454 829 4

A Sorsunk – jelenünk cím egyfelől metaforaként jeleníti meg Kiss Enikő Csilla professzor asszony életművének ívét, másfelől kijelöli annak jelentős kutatási területeit, melyeket a kötet négy nagy témakör köré szerveződve magában foglal. Szondi Lipót életét és sorsanalitikus munkásságát négy, a művészetpszichológia témakörét öt tanulmány, a reziliencia és a személyiség pozitív erőforrásainak kérdéskörét tizenöt, míg a mindfulness pszichológiai megközelítését két tanulmány érinti a kötetben a szerzők, az egyes témakörök kitüntetett, hazai és nemzetközi fórumokon is ismert és hivatkozott szakértőinek tolmácsolásában.

E témakörök a hazai és nemzetközi tudományos életnek jelenleg is kurrens, széles körben kutatott, valamint a gyakorlati pszichológiai munkának is méltán jelentős témái, alappillérei, számos olyan kérdéskört is magukban foglalva, melyek a hétköznapi diskurzusban is népszerű helyet töltenek be. Így e kötet jelentős, akár hiánypótló magyar nyelvű szakirodalmi forrásként méltán gazdagíthatja a hazai pszichológiai irodalmat, miközben számot tarthat a művelt nagyközönség figyelmére is, gyarapítva a mindennapi lélektani ismeretek körét.

Jelen kötet Kiss Enikő Csilla professzor asszony több évtizedes munkássága és a hazai, illetve nemzetközi személyiség-lélektan gazdagításához és kiműveléséhez kötődő, széles körű és messze ható tudományos, oktatói-kutatói életműve előtt kíván tisztelegni a munkatársak, kollégák és a tanítványok tolmácsolásában.

Hivatkozás: https://mersz.hu/teleki-csokasi-sorsunk-jelenunk//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave