Következő fejezet
Tartalomjegyzék
- Tartalomjegyzék nem jeleníthető meg. -
Szocializáció gyermek és serdülőkorban Elakadások, zavarok és kibontakozás
Impresszum
Bevezető
1. A szocializáció alapkérdései
1.1. A szocializáció fogalma, menete és kulturális meghatározottsága
1.1.1. A szocializáció definíciója
1.1.2. A szocializáció folyamata, szocializációs technikák
1.1.3. Elsődleges és másodlagos szocializáció
1.1.4. A kultúra szerepe a szocializációban
1.1.5. Internalizáció (interiorizáció)
1.2. A szocializáció ágensei
1.2.1. A család
1.2.1.1. A család szerepe a szocializációban
1.2.1.2. A család jellemzői
1.2.1.3. A család funkciói
1.2.1.4. A család, mint rendszer
1.2.1.4.1. Párkapcsolat fejlődési szakaszai
1.2.1.4.2. A családi fejlődés szakaszai
1.2.1.5. A nevelési stílus hatása a szocializáció kimenetelére
1.2.1.5.1. A szülők nevelő szerepéről általában
1.2.1.5.2. A nevelési stílus klasszikus modelljei
1.2.1.5.3. A klasszikus modellek kritikája
1.2.1.5.4. Későbbi modellek
1.2.2. Az iskola
1.2.3. A média
1.3. A szocializációs folyamat változása napjainkban
1.3.1. A család változása
1.3.2. A gyermek- és iskoláskor változása
1.3.3. Változások a médiumok hatására
1.4. Problémák a szocializáció folyamatában
1.4.1. A sikertelen szocializáció fogalma
1.4.2. A deviancia fogalma
1.4.3. A deviáns viselkedés azonosítása
1.4.4. Deviancia és fejlődés
1.4.5. Deviancia és stigmatizáció
1.4.6. Krízis
2. Az egyén közérzete
2.1. Az egészség
2.1.1. Egészségmagatartás
2.1.2. Egészségnevelés
2.1.3. Rekreáció
2.2. Szubjektív jóllét
2.3. Konfliktus és konfliktusmegoldás
2.4. Reziliencia (Alkalmazkodás)
2.5. Prevenció (Megelőzés)
3. Elakadások a szocializációs folyamatban
3.1. Stressz
3.1.1. Stressz és megküzdés
3.2. Trauma
3.2.1. Trauma és stressz
3.2.2. Possztraumás növekedés
3.3. Kiégés
3.4. A halál, haldoklás és gyász
3.4.1. A beteg és a hozzátartozók jogai terminális állapotban
3.4.2. A terminális állapot személyközi kommunikációja
3.4.3. A haldoklás pszichológiája
3.4.4. A halálkép és halál fogalom
3.4.5. A halál megállapítása
3.4.6. A gyászfolyamat
3.4.7. Veszteségpszichológia
3.5. Az öngyilkosság
3.5.1. Az öngyilkosság meghatározása és előfordulása
3.5.2. Az öngyilkosságot megelőző pszichés állapot
3.5.3. Öngyilkosság serdülőkorban
3.5.4. Az emo-jelenség
3.5.5. Öngyilkos szekták
3.5.6. Prevenció
4. A családi szocializáció diszfunkciói
4.1. Az anya gyerek kapcsolat zavarai és a fejlődési pszichopatológia
4.1.1. A mentális betegségek kialakulása a korai elméletek alapján
4.1.2. A budapesti iskola képviselői
4.1.3. Tárgykapcsolat elméletek
4.1.3.1. Fejlődési pszichopatológia Anna Freud szerint
4.1.3.2. A brit pszichoanalízis „független” iskolájának pszichopatológiai elképzelései
4.1.3.3. Kernberg fejlődéspszichopatológia-modellje
4.1.4. Kötődési minőség
4.1.4.1. A kötődési kapcsolat reprezentációja
4.1.4.2. A kötődési viselkedés kategorizációja
4.1.4.3. Anya-gyermek kapcsolat sajátosságai a kötődési viselkedés kialakulásában
4.1.5. A szeparáció – individualizáció és pszichopatológia
4.1.6. A fejlődés dinamikája
4.2. Hibás szocializációs technikák alkalmazásának hatása
4.2.1. A jutalmazás és büntetés kontextusfüggő mivolta
4.2.2. A büntetés lehetséges nemkívánatos hatásai
4.2.3. A jutalmazás lehetséges nemkívánatos hatásai
4.2.4. Behódolás
4.3. A válás
4.3.1. A válás hatása a gyermekre
4.4. Bántalmazás – abúzus
4.4.1. Kollektív bántalmazás
4.4.2. Rendszerabúzus
4.4.3. Fizikai, érzelmi és szexuális bántalmazás
4.4.3.1. Gyermekkorban elszenvedett abúzus
4.4.3.1.1. Münchausen by proxi sydrome (MBPS)
4.4.3.2. Gyermekkorban elszenvedett szexuális abúzus
4.4.3.3. A gyermekkori abúzusok prevenciója
4.4.4. Időskori bántalmazás
4.5. Hátrányos helyzetű családok
4.5.1. A szegénység mint hátrányos helyzet
4.5.2. A szegénység hatása a szocializációra
4.5.3. A szegénység öröklődése
4.6. Az intézeti nevelkedés jellemzői
4.6.1. Az állami gondozásba vétel
4.6.2. Család vs. nevelőotthon
4.6.3. Az állami gondozás szocializációs hatása életkoronként
4.6.4. Az állami gondozott gyerekek szocializációjának optimalizálása
4.6.5. Az örökbefogadás pszichológiai vonatkozásai
5. Az iskolai szocializáció diszfunkciói
5.1. A tanár személyisége és nevelési stílusa
5.1.1. Érzelmi támogatás
5.1.2. Hatalom
5.2. A rejtett tanterv
5.2.1. Az iskola szervezeti kultúrája
5.2.2. A rejtett tanterv fogalma
5.3. A társas kapcsolatok zavarai
5.3.1. Családi szocializáció és kortárskapcsolatok
5.3.2. A referenciacsoportok negatív hatása
5.3.3. Az iskolai erőszak
5.4. Teljesítmény- és viselkedésproblémák az iskolában
5.4.1. A tanulási zavar definíciója
5.4.2. Tanulási zavar és szocializáció
5.4.3. A tanulási zavar összefüggése más zavarokkal
5.4.4. Tanulási zavar életkoronként
5.4.5. Egyéb tanulással kapcsolatos problémák
6. A médiahasználat összefüggései a szocializációs diszfunkciókkal
6.1. A médiakörnyezet megváltozása
6.1.1. A média negatív hatásairól általában
6.1.2. A televíziózás lehetséges negatív hatásai
6.1.3. Agresszív tartalmak
6.1.4. Példakép-választás
6.1.5. Fogyasztói társadalom és a tulajdon
6.2. Az internetezés lehetséges negatív hatásai
6.2.1. Függőség
6.2.2. Cyberbullying
6.2.3. A „Facebook-jelenség”
6.2.4. Az internet veszélyei szkeptikus szemmel
6.3. A szülők szerepe a médiahasználat szabályozásában
6.3.1. A mediáció fogalma és hazai jellegzetességei
6.3.2. A mediáció lehetőségei televíziózás esetén
6.3.3. A mediáció lehetőségei internetezés esetén
7. Klinikai figyelmet igénylő állapot
7.1. A mentális betegségek klasszifikációs rendszerei
7.1.1. DSM – Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders
7.1.2. BNO – Betegségek Nemzetközi Osztályozása
7.2. Új tudományos paradigma
7.3. Intézményi háttér a személyiségfejlődési zavar gyanúja esetén
7.3.1. Iskolapszichológia
7.3.2. Nevelési tanácsadó
7.3.3. Klinikai gyermekpszichológia
7.3.4. Gyermek- és ifjúságvédelem
Felhasznált szakirodalom
Könyvjelzők és jegyzetek
Önnek ehhez a kiadványhoz nincsenek még jegyzetei vagy nincs belépve.
Kivonatok
Kivonatok szerkesztéséhez, kérjük, lépjen be.
Belépés
Maradjon belépve
Belépés
Elfelejtett jelszó
Regisztráció
Belépés eduID azonosítóval
Cím:
Berta Judit, Csabai Krisztina: Szocializáció gyermek és serdülőkorban Elakadások, zavarok és kibontakozás
Berta Judit, Csabai Krisztina
Szocializáció gyermek- és serdülőkorban
Olvasás
Akadémiai Kiadó
ISBN:
978 963 454 235 3
DOI:
10.1556/9789634542353
Online megjelenés éve:
2018
Hivatkozás:
https://mersz.hu/berta-csabai-szocializacio-gyermek-es-serdulokorban
BibTeX
EndNote
Mendeley
Zotero
PPKE BTK jegyzetek
Előző fejezet
Következő fejezet
...
Megjelenés éve:
...
ISBN:
...
×
...
Figyelem!
×
Nem mentett minden változtatást. Biztosan be akarja zárni a szerkesztőt?
Figyelem!
×
Biztosan törölni szeretné a kivonatot?
Kivonat megosztása
×