Csizmadia Zoltán, Rechnitzer János (szerk.)

Az önvezető járművek világa

Társadalmi hatások és kihívások


8.15. táblázat. Alacsonyabb szintű vezetéskönnyítő technológiákkal való találkozás – saját gépjárműben (N = 553)
Technológiák
N
%
Szociodemográfiai paraméterek
Az autóban van legalább egy vezetéskönnyítő technológia a lehetséges 6 megoldás közül (lásd lenti lista)
171
30,9%
(17,1)
diplomás (51%)
gondok nélkül élnek (49%)
Nyugat-Dunántúl (42%)
szellemi/vezetői munkakör (40%)
40–49 éves (38%)
Budapest, megyeszékhely (37%)
Tempomat nélkül számolva
138
24,9%
(13,8)
Előfordulásuk
546
100%
Teljes mintára (N = 1001) számolt arány
1. Tempomat
119
22%
12%
2. Tolatóradar, tolatókamera
99
18%
10%
3. Fedélzeti számítógép kijelzővel
97
18%
10%
4. Parkolási asszisztens
36
7%
4%
5. Automatikus sávtartás
19
3%
2%
6. Hangfelismerés, hangvezérlés
7
1%
1%
Magyarázat: a táblázat szürke színnel kiemelt cellái a kiugró, kiemelkedő értékeket/arányokat jelölik.
Forrás: Az autonóm járművek gazdasági és társadalmi hatásai kérdőív, 2019

Az önvezető járművek világa

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2021

ISBN: 978 963 454 629 0

A járművek világa a nagy változások korát éli. Az elektromobilitás együtt jár a digitalizáció látványos terjedésével, a járművek és a közlekedési módok átalakulásával, csakúgy mint az eszközök és az emberek viszonyának radikális módosulásával. Az önvezető jármű az egyik szimbóluma a korábbi magatartásokat, viszonyokat, gazdasági bázisokat és intézményeket felforgató innovációs hullámnak.

A hazai szakirodalomban nem találkozhatunk a járműfejlesztés- és gyártás új irányának gazdasági és társadalmi hatásait feldolgozó átfogó kiadvánnyal. A szerzők a Széchenyi István Egyetemen egy kutatási program keretében dolgozták fel az önvezető járművek ökoszisztémájának legfontosabb társadalmi összefüggéseit. A tanulmánykötetben a téma hét kutatója elemzi a gép és az ember kapcsolatának változását a technológia fejlődés viszonylatában, de betekintést adnak a gazdasági, társadalmi hatásrendszerek bonyolult szövetébe, felvázolják a járműgyártást átrendező Ipar 4.0 rendszer alapjait, a városfejlődés és a járművek elképzelhető trendjeiről olvashatunk, valamint a hazai automobilitás sajátosságairól nyerünk ismereteket.

A kötet második része az első átfogó, országos léptékű, lakossági körben végzett az önvezető járművek ismeretére és fogadására irányuló reprezentatív kérdőíves felmérés eredményeit mutatja be. Képet kaphatunk arról, hogy mennyire élénk és nyitott a járművek új generációja iránti érdeklődés, és hogy milyen aggályok és bizonytalanságok fogalmazódnak meg a jövő elkerülhetetlen fejlődési irányaival szemben.

Ajánljuk a kötetet mindazoknak, akiket érdekelnek a ma és a holnap járművei, azok hatása az életünkre a termeléstől a fogyasztáson át az életmódig, valamint azoknak is, akik el kívánnak gondolkodni a ma emberének a jövőre vonatkozó vízióiról.

Hivatkozás: https://mersz.hu/csizmadia-rechnitzer-az-onvezeto-jarmuvek-vilaga//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave