A Rajk Szakkollégium modellje
Értékek, elvek, módszerek
Tartalomjegyzék
- A Rajk Szakkollégium modellje • Értékek, elvek, módszerek
- Impresszum
- Szerzői bevezető
- Köszönetnyilvánítás
- Képek
- A szakkollégium-építés 8 fő szabálya • Szubjektív leltár az első 50 év tanulságai alapján
- Hol tartunk ma?
- Mi kell tehát egy szakkollégiumhoz?
- Értsük meg, hogy miről szól az egyetemista életszakasz!
- Jól válasszuk meg az elitet, amelyhez tartozni akarunk!
- Teremtsünk a teljesítmény és a törekvés tiszteletére építő támogató közeget!
- Adjunk teret a kíváncsiságnak, és hagyjuk, hogy a kíváncsiak szövetkezzenek!
- Vegyük komolyan a belső demokráciát!
- A kumulatív építkezés, tradíció és innováció
- Intézményi megoldások kialakítása és fenntartása
- Törekedjünk minél nagyobb anyagi függetlenségre!
- Értsük meg, hogy miről szól az egyetemista életszakasz!
- A Rajk: valóság és modell • Kortársi hitelesítés
- Első rész: Elvek és működés
- I. Rajk-történet
- 1.1. Az alakulás és közege
- 1.2. A kibontakozás: 1970–74
- 1.3. A pangás évei és a fordulat a Rajkban
- 1.4. Kiútkeresés
- 1.5. A szarvasi találkozótól a rendszerváltásig
- 1.6. A rendszerváltás évei
- 1.7. A második negyedszázadba lépve
- 1.8. Változások sodrásában
- 1.9. Az 50 éves évforduló és a pandémia
- 1.10. Adatok a Szakkollégium ötven évéből
- 1.1. Az alakulás és közege
- II. A Rajk-modell értékalapúsága
- III. A kollégium utánpótlása: felvételi és integráció
- IV. A VOSZK és a voszkosok
- V. A szakmaiság
- VI. A Rajk és a világ
- VII. Közösségiség
- VIII. A Rajk szervezeti struktúrája
- IX. Virtuális kollégium
- X. A „harmadik pillér”: társadalmi érzékenység
- XI. A Szabó Kálmán Tehetségprogram
- XII. A nemzeti gondolat a kollégiumban
- XIII. A szakkollégiumi mozgalom
- XIV. Tanácsadó Testület
- XV. Közösségünk terei
- XVI. Pénzügyek
- XVII. Mit adott a Rajk a magyar társadalomnak?
- I. Rajk-történet
- Második rész: Rajk-modell: közösségi iskola – demokratikus közösség
- I. A Rajk-modell viszonya a pedagógiai paradigmákhoz
- II. A Rajk pedagógiai modellje
- 2.1. Háttér: Mi is valójában az iskola: kényszer, szolgáltatás vagy közösség?
- 2.2. Alternatív paradigma: homogenitás helyett sokszínű közösség
- 2.3. A tudás és a tanulás új modellje – a kéthurkos tanulás koncepciója – tanuló szervezetek
- 2.4. A Rajk komplex tehetségképe; avagy mit jelent a „teljes embert nézünk” elve
- 2.1. Háttér: Mi is valójában az iskola: kényszer, szolgáltatás vagy közösség?
- III. A Rajk és a demokrácia
- IV. Szocializáció-integráció: a rajkos kultúra továbbörökítése
- Mellékletek
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2023
ISBN: 978 963 454 918 5
Képes-e egy demokratikus, önkormányzó diákközösség kollégiuma több mint fél évszázadon át hűnek maradni nemes alapító elveihez és közben reagálni, alkalmazkodni a hazai környezet történelmi léptékkel is mérhető változásaihoz? A Rajk Szakkollégiumot bemutató kötet azt szándékozik igazolni, hogy ez lehetséges. A kollégium csaknem kilencszáz végzett diákja és a Rajk mintájára létrejött közel félszáz szakkollégium tanúsítja a Rajk-modell eredményességét. Ez a könyv elvekről és gyakorlatról is szól. Elmondja, hogyan jelenítjük meg konkrétan a kívánatosnak tartott értékeket szakkollégiumi stratégiánkban és mindennapi működésünkben. Nem gondoljuk, hogy a Rajk-modell szerint működő szakkollégium az egyetlen vagy általános keret a sikeres pályát ígérő, intellektuálisan vonzó egyetemistalét számára. Bizonyosak vagyunk azonban abban, hogy alkalmazása szakmailag és társadalmilag is ígéretes és remélhetőleg továbbterjedő lehetőség a magyar felsőoktatásban.
Ez a mű a Creative Commons Nevezd meg! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Hivatkozás: https://mersz.hu/chikan-ilyes-a-rajk-szakkollegium-modellje//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero