A nyelvi mérés és értékelés elmélete és gyakorlata
Tartalomjegyzék
- A NYELVI MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS ELMÉLETE ÉS GYAKORLATA
- Impresszum
- Előszó
- I. A NYELVTUDÁS ÉS A NYELVTUDÁS ÉRTÉKELÉSE – MADÁRTÁVLATBÓL
- 1. A nyelvtudás mint célképzet jelentősége
- 2. Az idegen nyelvi mérés és értékelés kialakulása, fejlődése
- 2.1. Próba és vizsga mint megpróbáltatás
- 2.2. Tesztelés és idegen nyelvi tesztelés
- 2.3. A nyelvtanítási módszerek és az idegen nyelvi mérések fejlődése
- 2.4. Az idegen nyelvi tesztelés korszakai
- 2.5. Diszkrétpontos és globális tesztelés: ellentmondás vagy csak ellentét?
- 2.6. Abszolút-e a kritérium?
- 2.7. A klasszikus tesztelmélet csapdái és bírálata
- 2.1. Próba és vizsga mint megpróbáltatás
- 3. Ajánlott irodalom
- 1. A nyelvtudás mint célképzet jelentősége
- II. A NYELVI TESZTELÉS VILÁGA: ALAPFOGALMAK
- III. A NYELVI TESZTELÉS VILÁGA: TESZTTÍPUSOK
- 1. A nyelvi tesztek osztályozása: teszttípusok
- 1.1. A tesztelés egyik alapvető paradoxona
- 1.2. A nyelvtanulási képességek tesztjei (language aptitude tests)
- 1.3. Besorolási tesztek (placement tests)
- 1.4. Haladási tesztek (progress tests)
- 1.5. Teljesítménytesztek (achievement tests)
- 1.6. Készségszinteket vizsgáló tesztek (proficiency tests)
- 1.7. Teszttípusok összefoglaló táblázata és más kategóriák
- 1.1. A tesztelés egyik alapvető paradoxona
- 2. Népszerű dichotómiák: először vagy még egyszer, de utoljára
- 2.1. Közvetlen és közvetett tesztelés (direct/indirect testing)
- 2.2. Diszkrétpontos és integrált tesztelés (discrete point/integrative testing)
- 2.3. Normaorientált és kritériumorientált nyelvi tesztek (norm-referenced/criterion-referenced testing)
- 2.4. Objektív és szubjektív tesztelés (objective/subjective testing)
- 2.5. Pozitív és negatív teszthatások (washback)
- 2.6. Formális és informális tesztelés (formal/informal testing)
- 2.1. Közvetlen és közvetett tesztelés (direct/indirect testing)
- 3. Ajánlott irodalom
- 1. A nyelvi tesztek osztályozása: teszttípusok
- IV. A NYELVI TESZTELÉS VILÁGA: TESZTÉPÍTÉS, TESZTFEJLESZTÉS
- V. A NYELVTUDÁS FOGALMA
- VI. A NYELVI TARTALOM KÖZVETÍTÉSE: A KIEJTÉS ÉRTÉKE ÉS MÉRTÉKE
- VII. A NYELVI TARTALOM KÖZVETÍTÉSE: A NYELVTANI JELENSÉGEK MÉRÉSE
- VIII. A NYELVI TARTALOM KÖZVETÍTÉSE: A LEXIKAI KOMPONENS MÉRÉSE
- IX. A NYELVI KÉSZSÉGEK FEJLETTSÉGE: A HALLÁSÉRTÉS BECSLÉSE
- 1. A hallásértés folyamatát magyarázó legfontosabb elvek, modellek
- 2. A hallásértés szerkezetének néhány jellegzetessége
- 3. Hallásértési tesztfeladatok tipológiája
- 4. A hallásértés vizsgálata és értékelése a szóbeli vizsgákon
- 5. A hallásértési feladatok megjelenítésének műszaki-technikai feltételei
- 6. Kitekintés
- 7. Ajánlott irodalom
- 1. A hallásértés folyamatát magyarázó legfontosabb elvek, modellek
- X. A NYELVI KÉSZSÉGEK FEJLETTSÉGE: AZ OLVASÁSI KÉSZSÉGEK MÉRÉSE
- XI. A NYELVI KÉSZSÉGEK FEJLETTSÉGE: A BESZÉDKÉSZSÉG ÉRTÉKELÉSE
- XII. A NYELVI KÉSZSÉGEK FEJLETTSÉGE: AZ ÍRÁSBELI KÉSZSÉGEK ÉRTÉKELÉSE
- XIII. AZ IDEGEN NYELVI MÉRÉS ÉS ÉRTÉKELÉS MINT MULTIDISZCIPLINÁRIS TUDOMÁNYTERÜLET
- 1. Az idegen nyelvi mérés és értékelés jellege: értelmezések
- 2. Az idegen nyelvi mérés és értékelés kialakulása: jelenetek egy sikersorozatból
- 3. Az idegen nyelvi mérés és értékelés társadalmi gyakorlatának modellezése
- 4. Az idegen nyelvi mérést és értékelést segítő elméleti és alkalmazott tudományok
- 5. Kitekintés
- 6. Ajánlott irodalom
- 1. Az idegen nyelvi mérés és értékelés jellege: értelmezések
- XIV. BIBLIOGRÁFIA
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 129 0
Rövid problématörténeti bevezetést követően a mérés és értékelés alapfogalmainak bemutatása következik, majd a szerző részletesen ábrázolja a nyelvi tesztelés világát a tesz-típusoktól a tesztkészítés folyamatáig. Központi fejezete a könyvnek a nyelvtudás fogalmának leírása, amely segítségül hívja a rokon tudományterületek eredményeit is. A könyv mintegy kétharmada a nyelvi értékelés technikáit elemzi hét fejezetben: a kiejtés, a nyelvtan, a lexikai komponens, valamint a készségek: hallásértés, olvasásértés, beszédkészség és íráskészség szempontjából. A kötet a mérés és értékelés mint multidiszciplináris terület rövid történetével és társadalmi gyakorlatának modellezésével zárul. „Bárdos Jenő arra törekedett, hogy a nyelvi tesztelés problematikáját a maga összetettségében, ellentmondásaival, nem megnyugtatóan megválaszolt kérdéseivel együtt mutassa be. A vizsgáztatás különböző aspektusait ábrázoló fejezetekben a nyelvi értékelés és vizsgáztatás zavarba ejtően gazdag világa bontakozik ki.” (Horváth György)
Hivatkozás: https://mersz.hu/bardos-a-nyelvi-meres-es-ertekeles-elmelete-es-gyakorlata//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero