Flege (1995) beszédelsajátítási modellje
(speech learning model
, a továbbiakban: SLM) az L2 beszédhangok percepcióját és a hozzájuk társuló artikulációs-motoros célbeállításokat helyezi a középpontba, illetve a fonetikai jegyek megkülönböztetését az akusztikumban. Az elmélet szerint a nyelvtanulás kezdeti szakaszában az L2 beszédhangok percepciójakor a nyelvtanuló az L2 beszédhangot a perceptuálisan legközelebbi L1-beli „pozicionális allofónhoz” (positional allophone, azaz anyanyelvi beszédhanghoz) kapcsolja (
Flege 1995: 238). Így e szerint a modell szerint a L1-L2 beszédhangok közötti percepciós hasonlóság és megfeleltetés pusztán fonetikai alapokon nyugszik, a fonémák szintjéhez nem kötődik, mivel annál kevésbé absztrakt szinten megy végbe (
Flege 1995: 239). Az SLM modell szerint amennyiben az L2 beszédhang az L1-beli megfelelőjével fonetikailag azonos, akkor a nyelvtanuló nem ütközik problémákba az elsajátítás során, azonban ha az L1 és L2 beszédhangok között valamilyen mértékű akusztikai különbség fedezhető fel, akkor az elsajátítás már nehezebb lehet. Tehát, ha az adott L2 beszédhang fonetikai szempontból különbözik az L1-ben megjelenő megfelelőjétől, azonban az eltérés nem olyan mértékű, hogy ez az akusztikai különbség a nyelvtanuló számára kontrasztív legyen, akkor a nyelvtanulók anyanyelvi észlelése kiszűri azokat az akusztikai jellemzőket, amelyek segítenék a diszkriminációt. Ilyen beszédhangoknak tekinthető például a
2.4.1. fejezetben, a beszédhang-percepciónál tárgyalt fonetikai megvalósulás szempontjából árnyalatnyilag különböző angol és spanyol /b/ és /p/ beszédhangpár szembenállása. Azt a jelenséget, amikor az akusztikai különbségek dacára a nyelvtanuló az anyanyelvi megfelelőjével helyettesíti az L2 beszédhangot, ekvivalensként való osztályozásnak (equvivalence classification) nevezzük (
Flege 1987a, 1987b, 1988, 1995). Ez a jelenség párhuzamba állítható azzal a folyamattal, amit Ranschburg Pál (1914/1988) homogén gátlás néven írt le: minél homogénebb ingerek érik az ember tudatát, annál egységesebbnek és egyezőbbnek érzi ezeket az ingereket, ezért kevésbé észleli a közöttük fellelhető eltéréseket. A homogén gátlással is leírható jelenséget Flege és Bohn úgy fogalmazzák meg, hogy minél kisebb az L1 és az L2 beszédhang közötti észlelt fonetikai távolság, azaz minél homogénebbek és hasonlóbbak ezek a beszédhangok, annál jobban érvényesül a gátló hatás, ami megakadályozza, hogy észleljük a közöttük lévő különbséget (
Flege 1995: 243,
Flege–Bohn 2021). Ugyanígy az L1 és az L2 beszédhangok minél távolabb vannak egymástól perceptuálisan, annál valószínűbb, hogy a nyelvtanuló az L2 beszédhangnak új kategóriát hoz létre az elméjében.
Flege (1995) SLM modellje nem ad pontos meghatározást arra vonatkozóan, hogy hogyan lehet mérni ezt a beszédhangok között észlelt fonetikai távolságot (
Escudero 2005). Ugyanakkor ez a modell nemcsak az L2-elsajátítás kezdeti, hanem záró szakaszával is foglalkozik. Mint már említettem, Flege nevéhez fűződik egy, a kritikus periódus hipotézisnek ellentmondó kutatás is, mely szerint az L2-elsajátítás és az új beszédhang-kategóriák létrehozása az egész életciklus alatt lehetséges (
Flege 1995: 233, vö.
2.3.1. fejezet). A kategóriák kikristályosodásával azonban (azaz a korral és a nyelvi tapasztalattal) egyre nehezebb ellenállni az ekvivalensként való osztályozásnak és az új beszédhang-kategóriák kialakításának.
Flege (1995) az L1 és az L2 hangrendszerét egyetlen fonológiai térben képzeli el, ahol a nyelvek kölcsönösen hatással vannak egymás percepciójára, azaz nem csak az L1 befolyásolja az L2 beszédhangok percepcióját, hanem ez fordítva is igaz, ezzel egy köztes észlelési rendszert hozva létre az L1 és az L2 között.
Flege (1995) modelljében a köztes észlelési rendszer gondolata a már korábban említett
Caramazza és munkatársai (1973) vezette kutatáson (is) alapszik melyben francia-angol kétnyelvű beszélőknek az L1-ük és L2-jük közé eső, „átmeneti” VOT-értéknél észlelték a zöngés-zöngétlen zárhangok közötti kategóriahatárt. Flege ebből kiindulva feltételezett egy közös percepciós rendszert az L1 és az L2 számára.