Takácsné Szabó Melinda

Gyerekjáték!

Logikai-matematikai tehetséggondozás játékba ágyazva óvodásoknak


12. táblázat. Tevékenységekben rejlő matematikai tapasztalatszerzési lehetőségek6
Tevékenységi formák
Példák a tevékenységekben rejlő matematikai tapasztalatszerzési és alkalmazási lehetőségekre
Játéktevékenység
Építések, konstrukciók során a geometriai formák, azok illeszthetőségének, formai sajátosságainak megismerése, sík és tér viszonyának megismerése.
Munka jellegű tevékenységek
Például terítésnél természetes számfogalom alakítása, több-kevesebb, ugyanannyi fogalmának elsajátítása, kommutativitás és tranzitivitás fogalmának előkészítése, rendrakás, rendszerezés, sorozatok, szerialitás.
Rajzolás-mintázás-kézimunka
Tevékenység közben a gyermek megismeri a térbeli viszonyokat, tudatosodnak benne a környező világ nagyságviszonyai, összehasonlításokat végez, tér és sík kapcsolatának megláttatása. Hajtogatás során rész-egész viszonya, egész-fél-negyed fogalma, sík és tér kapcsolatának megláttatása.
Külső világ tevékeny megismerése
Séták alkalmával tájékozódik a térben, megtanulja az irányokat, megtapasztalja a környező természet tárgyainak, élőlényeinek formai és mennyiségi sajátosságait.
Mozgás
A mozgás sajátosan hozzájárul ahhoz, hogy a gyermekekben a téri irányok rögzüljenek, s képesek legyenek mozgásukat a szerint iránytani.
Ének-zene-énekes játék
A tevékenységforma során is szerveződnek matematikai tapasztalatok, például: köralakítás, kör közepe, körön kívüli mozgás, forgás jobbra, balra, magasabb-mélyebb, ritmizálás, egyenletes lüktetés, kiszámolók…
Vers-mese
A vers és mese, valamint mondókák anyaga tartalmában hordoz matematikai fogalmakat. Meseszámokat, relációkat pl. valakinek az apja, anyja, fia, lánya, valamint sorrendiséget, a történetekre való pontos visszaemlékezést.

Gyerekjáték!

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2025

ISBN: 978 963 664 158 0

A könyv az óvodás gyermekek logikai-matematikai tehetséggondozásához nyújt támogatást. Az óvodáskori logikai-matematikai tehetséggondozás célja a gyermekek matematikai gondolkodásának és problémamegoldó képességeinek korai fejlesztése. Ez a folyamat magában foglalja a számfogalom kialakítását, a mintázatok felismerését, a térbeli tájékozódást és a logikai következtetést. A tehetséggondozás során fontos a gyermekek egyéni képességeinek felismerése és támogatása, valamint a játékos, élményszerű tanulási környezet biztosítása.

A kötet számos játékot és játékos tevékenységet mutat be, amelyek az óvodai élet mindennapjaiba jól beilleszthetők. Továbbá iránymutatást ad az óvoda-iskola átmenet során a gyermekek matematikai képességeinek fejlesztéséhez is.

„A könyv kiválóan alkalmas az óvodai foglalkozások tartalmi és szakmai megújításához. Számos játékot tartalmaz, melyeket különösebb előkészületek nélkül alkalmazhatnak az óvodapedagógusok. A módszertani ajánlások alkalmazása korszerűvé, színvonalassá teszi a foglalkozásokat”. – Dr. Horváth Alice PhD

Hivatkozás: https://mersz.hu/takacsne-szabo-gyerekjatek//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave