Élő nyelvtanítás-történet napjainkig
Tartalomjegyzék
- ÉLŐ NYELVTANÍTÁS-TÖRTÉNET NAPJAINKIG
- Impresszum
- Előszó
- I. ALAPFOGALMAK
- II. ÉVSZÁZADOK – DIÓHÉJBAN
- III. NYELVTANÍTÁSI ELMÉLETEK, MÓDSZEREK, ELJÁRÁSOK A 20. SZÁZADBAN
- 1. A direkt módszer
- 2. Az olvastató módszer
- 3. Kiemelkedő nyelvpedagógiai gondolkodók a 20. század első felében
- 4. Az intenzív módszer
- 5. Az audiolingvális módszer
- 6. Az audiovizuális módszer
- 7. A kognitív módszer
- 8. Innovátorok az 1960–1970-es években: „humanisztikus” nyelvtanítás
- IV. A KOMMUNIKATÍV NYELVTANÍTÁSI IRÁNY ÉS A SZÁZADVÉG
- 1. A kommunikatív nyelvtanítás előzményei
- 2. A kommunikatív nyelvtanítás elmélete
- 3. A kommunikatív nyelvtanítás fejlődése, korszakai
- V. ÚJ NYELVTANÍTÁSI ELKÉPZELÉSEK A SZÁZADFORDULÓN
- 1. A kommunikatív nyelvtanítás környezete
- 2. Tartalomközpontú nyelvtanítás (content-based instruction, CBI)
- 3. Feladatközpontú nyelvtanítás
- 3.1. Laikus vélekedések és előítéletek
- 3.2. A feladatközpontú nyelvtanítás előzményei
- 3.3. A feladatközpontú nyelvtanítás elmélete, létrejöttének kiváltó okai
- 3.4. A feladat és környezete
- 3.5. A feladatok néhány jellegzetessége
- 3.6. A feladatközpontú nyelvtanítás metodikája
- 3.7. Osztálytermi üzemmódkapcsoló: egytől az együttig
- 3.8. A feladatközpontú nyelvtanítás esélyei
- 3.1. Laikus vélekedések és előítéletek
- VI. Nyelvpedagógiai komparatisztika
- 1. A módszerek változásairól
- 2. A módszerek egybevethetősége
- 2.1. A tényezők kiválasztása
- 2.1.1. Az anyanyelv használata
- 2.1.2. A tudatosság mértéke
- 2.1.3. A nyelvi elemek izoláltsága
- 2.1.4. A kiejtés tanításának mértéke
- 2.1.5. A nyelvtan tanításának mértéke
- 2.1.6. A szókincs tanításának mértéke
- 2.1.7. A nyelvhasználat tanításának arányai
- 2.1.8. Az összes alapkészség tanításának arányai
- 2.1.9. A fordítás szerepe
- 2.1.10. A vezetettség foka
- 2.1.11. A frontális munka aránya
- 2.1.12. A hibajavítás mértéke
- 2.1.13. Az értékelés gyakorisága
- 2.1.1. Az anyanyelv használata
- 2.2. A történeti módszerek grafikus ábrázolása
- 2.3. Az egybevető táblázatok
- 2.1. A tényezők kiválasztása
- 3. Nyelvpedagógiai tudatosság
- 4. Rendszerszerűség és nyelvpedagógiai gyakorlat
- 5. A nyelvtanítás-történet fogalma és helye a nyelvpedagógiában
- 6. A nyelvtanítás-történet alap-, rokon és kritikai tudományai
- 1. A módszerek változásairól
- VII. A NYELVTANÍTÁS-TÖRTÉNET MINT STÚDIUM A NYELVTANÁRKÉPZÉSBEN
- VIII. NYELVTANÍTÁS-TÖRTÉNETI PANTEON: TUDÓSOK, SZERZŐK, SZEMÉLYISÉGEK
- IX. BIBLIOGRÁFIA
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 128 3
A nyelvtanítás kultúrtörténete röviden felidézi a régmúlt idők nyelvtanítását, majd részletesebben foglalkozik a 20. század legismertebb és leghatékonyabb módszereivel. Legnagyobb mélységben a múlt század végétől napjainkban is uralkodó kommunikatív nyelvtanítást elemzi, beleértve a kortárs, 21. századi alkalmazásokat is. A művelődéstörténeti háttérbe ágyazott tanítási tapasztalat megismerése elvezet a nyelvpedagógia mint elmélet és gyakorlat megismeréséhez, egyben lehetővé teszi a hagyomány és a kiemelkedő, kreatív egyéniségek szerepének megértését a professzió fejlődésének egészében. A nyelvpedagógus így biztos fogódzót és inspirációt kaphat, amely a napi praxison túl egy reflektív jellegű nyelvpedagógiai gondolkodáshoz is biztos támpontot jelent
Hivatkozás: https://mersz.hu/bardos-elo-nyelvtanitas-tortenet//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero