Marketingkommunikáció: a leghatékonyabb könyvek listája

2020. 01. 06.

FacebookXPinterestLinkedIn

A 21. századi modern világban a vállalkozóknak és a szolgáltatóknak nincs könnyű feladatuk. Megszámlálhatatlan konkurens cég és platform versenyzik a vásárlói célcsoportok eléréséért és az igényeik kielégítéséért. Az online marketing megjelenése óta egy állandó információtúltelítettség vette kezdetét, aminek hatására a fogyasztó folyamatosan döntésképtelenné válik: „Melyiket válasszam, és miért? Honnan tudjam, hogy melyik a számomra kedvezőbb lehetőség?”

Egy jó marketingstratégia és egy eredményes marketingkommunikáció segít a piacon lévő termékek és szolgáltatások szelektálásában, és az ezekhez hasonló kérdések tisztázásában. Sikeres és virágzó businessre vágysz, vagy csak szeretnél egy tudatos vásárlói magatartást kialakítani? Akkor itt az idő, hogy megismerd a témakör top 10 könyvét!

A marketingkommunikáció és a mindennapi élet kapcsolata

A marketingkommunikáció fogalmának tisztázása és a 4P modell

A marketingkommunikáció kifejezést a legtöbben – helytelenül – összetévesztik a hétköznapi értelemben vett reklám fogalmával. Ebből kifolyólag már most érdemes leszögezni a definíció pontos jelentését. Ahány marketingszakember, annyiféle meghatározás. Ha a leghétköznapibb módon szeretnénk megragadni a fogalmat, akkor érdemes úgy gondolni erre a marketingtevékenységre, mint a termék/szolgáltatás és a potenciális ügyfél/vásárló közt kialakuló kapcsolatra.

A marketinget mint vállalati tevékenységet Jerome McCarthy a termék (product), az ár (price), a hely (place) és a marketingkommunikáció (promotion) összefüggésében határozta meg. Az amerikai származású marketingprofesszor felosztását röviden 4P-nek nevezzük, amelyet tömören a következőképpen értelmezünk:

#1 TERMÉK: Ahhoz, hogy bármit képes legyél eladni, első körben szükséged van egy jó és minőségi termékre/szolgáltatásra.

#2 ÁR: Ahhoz, hogy az újdonság számodra is profitot termeljen, meg kell határoznod egy olyan árat, ami se nem túl kevés, se nem túl sok az általad kiválasztott célcsoport számára.

#3 HELY: Ahhoz, hogy ennek híre eljusson a potenciális ügyfelekhez, ki kell választanod, hogy online vagy offline módon hirdeted és értékesíted a terméket.

#4 MARKETINGKOMMUNIKÁCIÓ: Ha megvan a hely, akkor jön képbe – számunkra most a lényeg – a marketingkommunikáció. Egy termék és szolgáltatás megtervezésénél és a piacra helyezésénél a legfontosabb szempont, hogy már önmagában is képes legyen kommunikálni a vásárlójával. Ezt a cégek egy részletes marketingstratégia létrehozásával képesek elérni, amelynek a szerves része a promóció, azaz a marketingkommunikáció. Eszközeinek hatására a leendő fogyasztók nem csupán informálódnak, de vásárolni kezdenek, amivel megindula tudatos márkaépítés folyamata.

A marketingkommunikáció feladata

Biztosan te is átélted már az impulzusvásárlás csodáját, amikor csak egy sapkáért indultál, de lett még belőle egy zöldfűzős bőrbakancs és még néhány életigenlő idézettel díszített póló is – éppen erről van szó. A marketingkommunikációt egy szóval piacbefolyásolásnak nevezzük, amelynek számos részterülete létezik. A termék hírének eljuttatása, a figyelemfelhívás, a figyelemfenntartás, a vásárlásösztönzés és végül a márkahűség kialakítása mind ehhez a marketingtevékenységhez tartozik, amivel úton-útfélen találkozhatsz.

Mindig vannak olyan promóciók, amelyek egy percig sem titkolják, hogy miért jöttek létre, de egy igazán jó kommunikációs stratégiában nem tűnik fel a szándékoltság. Nem véletlen, hogy a legnagyobb brandek mindegyikének van például egy meghatározó színe, amit ha meglátsz, azonnal asszociálni kezdesz a konkrét márkára. Ugye hallottál már a „Ferrari-pirosról”?

A leghatékonyabb marketingkommunikációs könyvlista

A marketingkommunikációs ismeretek alapjait egyetemi oktatások keretében is elsajátíthatod, de ha csak autodidakta módon szeretnél megismerkedni a piacbefolyásolás és a vásárlásösztönzés pszichológiai, közgazdaságtani, szociológiai aspektusaival, akkor íme 10 alapmű a témában!

#1 Bauer András, Berács József, Kenesei Zsófia: Marketing alapismeretek

A marketingkommunikáció ismereteinek elsajátításához elsősorban meg kell érteni, hogy ez a tevékenység hol helyezkedik el a „nagy egészen” belül a marketing halmazában. Ehhez nyújt segítséget Bauer András, Berács József és Kenesei Zsófia Marketing alapismeretek könyve, amelyben egy átfogó képet kapsz a marketingalapokról, azaz a vállalatok működéséről, a fogyasztói személyiségtípusokról és az igényeik kielégítéséről. A könyv stílusát a közérthetőség jellemzi, amelyhez segítségül minden fejezet végén gyakorlati példákat és feladatokat is találsz. Ebből kifolyólag tökéletes olvasmány, hogyha kommunikáció vagy marketing szakra felvételizel.

#2 Bauer András, Horváth Dóra: Marketingkommunikáció

Az újmédiás világ beköszöntével a kommunikáció fogalma kiszélesedik, az eszköztára kibővül, és ami előtte biztos volt, az most egyértelműen nem az. A mai világ marketingkommunikációs alapvetéseit ismerheted meg Bauer András és Horváth Dóra összefoglaló anyagából.

A könyv legnagyobb előnye a korszerűsége, ugyanis az új technológiának köszönhető közösségimédia-platformok kommunikációs stílusa mellett bemutatja a marketingkommunikáció legmodernebb jelenségeit, trendjeit, módszereit. Emellett az olyan fogalmak tisztázására is kitér, mint a digitális marketing és szóbeszéd. A könyv tartalma kapcsolatot teremt a hagyományos és a modern marketingkommunikációs ismeretek között, ezért nem érdemes kihagyni a repertoárból.

#3 Borgulya Istvánné, Vető Ágnes Ágota: Kommunikációmenedzsment a vállalati értékteremtésben

Szeretnéd megérteni a sikeres vállalatok működését? Neked is a vágyaid között szerepel egy cég felvirágoztatása? Akkor ezt a könyvet neked találták ki! A Kommunikációmenedzsment a vállalati értékteremtésben című könyv bemutatja, hogy a megfelelő kommunikáció segítségével egy vállalat üzletpolitikája, terméke és szolgáltatása hogyan válik eredményessé.

Borgulya Istvánné és Vető Ágnes Ágota könyvében egyértelműen a vállalati kommunikáció kerül górcső alá, amelyet a szerzőpáros a cégek értéknövelő tevékenységeként tart számon. A tartalom külön részletezi a versenyképesség és az egyedülálló piaci szerep kialakulását, és az ehhez hozzájáruló kommunikáció jelentőségét. A tíz fejezet szemléletes példákkal támasztja alá az elméleti megközelítéseket, amelyek segítségével az olvasó azonnal bepillantást nyer a marketingkommunikáció gyakorlati világába is. Ebből kifolyólag ez a könyv egyértelműen a vállalkozók egyik alapműve.

#4 Fazekas Ildikó, Harsányi Dávid: Marketingkommunikáció érthetően

A Marketingkommunikáció érthetően szakkönyv elsősorban a felsőoktatásban tanuló hallgatók számára nyújt segítséget. A könyv a marketingkommunikáció alapfogalmaita marketing és a kereskedelem változásain keresztülmutatja be. A könyv ugyan nem a legfrissebb, azonban a tartalma még napjainkban sem elavult, ugyanis egy univerzális képet ad a marketingkommunikációs eszköztár alapjairól.

#5 Hofmeister-Tóth Ágnes: A fogyasztói magatartás alapjai

Az élet bármelyik területét is vesszük alapul, mindig akkor számítunk a legsikeresebbnek, hogyha pontosan tisztában vagyunk a helyzetünk és a környezetünk tulajdonságaival és várható reakcióival. A tökéletes marketingstratégia megalkotásához és alkalmazásához ugyanúgy ismerni kell a potenciális fogyasztói réteget, mint az újdonsült terméket. Hogyan lehetséges ez, mire kell odafigyelni?

A kérdések megválaszolásában Hofmeister-Tóth Ágnes – elsősorban egyetemi hallgatóknak készült – könyve nyújt segítséget. Bemutatja a fogyasztói magatartás legsarkalatosabb pontjait, a vizsgálódáshoz szükséges támpontokat, és segít megérteni az egyéni döntéshozás hátterét. Tudatos vásárlóként és vállalkozóként egyaránt hasznos olvasmány lehet.

#6 Kiss Mariann: Alapmarketing

A gyakorlati példák és a feladatmegoldós könyvek mindig közelebb hozzák a témakört az olvasó számára. Kiss Mariann Alapmarketing szerzeménye éppen ettől válik különlegessé, hiszen a befogadót úgy vezeti el a marketing alapfogalmainak világába, hogy igaz-hamis kérdésekkel, különböző gyakorlatokkal, grafikonokkal stb. teszteli az olvasót. A könyv stílusának és struktúrájának köszönhetően már az olyan diákok is megismerkedhetnek a marketing világával, akik még csak a gimnáziumi padokat koptatják, de az ambícióik között szerepel a témakör ismereteinek szélesebb körű elsajátítása.

#7 Papp-Váry Árpád: Márkázott szórakoztatás

Ahogyan már korábban említettem, a jól felépített marketingkommunikáció sikeressége elsősorban abban mutatkozik meg, hogy a termék képes eladni önmagát. A Márkázott szórakoztatás olvasója a marketingnek és a marketingkommunikációnak az egyik legspecifikusabb területébe nyújt betekintést, a termékelhelyezés stratégiai hátterébe.

Nem véletlen ugyanis, hogy a polcok sorait pásztázva mi az, ami azonnal a szemed elé kerül és melyik bújik el legalul, de ugyanolyan tudatos tevékenység az is, ami legtöbbször kiborítja a vásárlót – a szotyola és a tökmag mégis mit keres a zöldség- és gyümölcsosztályon? Hiába állsz felette értetlenül, emögött komoly pszichológiai mechanizmusok húzódnak, amelyeket most Papp-Váry Árpád könyvéből te is megismerhetsz!

#8 Pavluska Valéria: Kultúramarketing

A Kultúramarketingaz egyik legizgalmasabb olvasmány a témában, ugyanis egy olyan megközelítést helyez a tartalom fókuszába, amelyet eddig még egy magyar szakirodalom sem dolgozott fel. Ez nem más, mint a kultúramarketing – ahogyan azt már a cím is elárulja. Mit jelent ez pontosan?

A marketingtevékenységeket és a fogyasztói magatartást alapjaiban meghatározzák a saját kultúrából fakadó normák, elvárások és szükségletek. Ebből kifolyólag a hatékony marketingstratégia érdekében érdemes megismerni a különböző dimenziók változatos gondolkodását és működését. Pavluska Valéria hiánypótló könyvének köszönhetően most részletes betekintést nyerhetsz a kultúramarketing érdekességeibe.

#9 Törőcsik Mária: Fogyasztói magatartás

Ha szeretnél egy még részletesebb képet kapni a magyar fogyasztói társadalom szokásairól, akkor Hofmeister-Tóth Ágnes könyve mellett vedd a kezedbe Törőcsik Mária fogyasztói magatartásról szóló művét is. Az írónő egyedi stílusában megismerheted a jellemző marketingtrendeket és azokat a mozgató szálakat, amelyek a hazai vevőket vásárlásra ösztönzik. A könyv kifejezetten hasznos lehet azoknak a vállalkozóknak, akik manapság szeretnék felvirágoztatni saját üzletüket, ugyanis a Fogyasztói magatartás jelenleg az egyik legfrissebb „szakirodalomnak” számít.

#10 Törőcsik Mária: Self-marketing

A mai világban már akarva-akaratlanul szembekerülünk az olyan jellegű kihívásokkal, amikor szükségünk van egy minimális marketingismeretre. Ez alatt most nem kizárólag a hagyományos értelemben vett marketinget értem, sokkal inkább az olyan jellegű helyzeteket, amikor némi „intrikára” van szükség. Gondolj egy állásinterjúra vagy egy szóbeli felvételire, ahol gyakorlatilag önmagunk „eladása” a cél. Ennek az érdekes témának a részleteibe nyerhetsz betekintést Törőcsik Mária Self-marketing című könyvének olvasása közben, amely minden korosztálynak ugyanannyira hasznos olvasmány.

Marketing minden mennyiségben

A marketing és a marketingkommunikáció témakörében számtalan szakirodalom született már. A vállalati tevékenység területére szakosodott kutatók és oktatók folyamatosan figyelik a piaci és társadalmi változásokat, reflektálnak rájuk, ennek köszönhető a marketing széles körű tudástára. Az alapok elsajátításában ez különösen nagy előnyt jelent, viszont a kritikus értelmezés hiányában ez legalább akkora hátrány is lehet.

Az általam összeállított top 10 könyv éppen az alapján került a leghatékonyabb szakirodalmi listára, hogy tartalmuk korszerű, és a laikusok és a leendő szakemberek számára is ugyanolyan közérthető. Használd őket körültekintően, vegyél részt az autodidakta tanulásban, és válj profi szakemberré a marketingfeladatok ellátásában!

Kategória:Könyvajánló

Kivonat
fullscreenclose
printsave