Hogyan szerezz motivációt a tanuláshoz?

2023. 03. 20.

FacebookXPinterestLinkedIn

Lássuk be, a tanulás során bizony sokszor előfordul velünk, hogy egyszerűen nem érezzük azt a bizonyos „csít”. Mintha elveszítenénk a lendületet, szem elől tévesztenénk a célt, és úgy általában: a hátunk közepére sem kívánjuk a tananyagot. A tanulási kedv hullámzása teljesen természetes folyamat, noha igencsak bosszantó.

A megfelelő motiváltság fenntartása éppen ezért kulcsfontosságú. Szorítanak minket a határidők, a teljesítménykényszer, ezért egyszerűen nem fér bele, hogy újra és újra megakadjunk a tanulási folyamatban. Blogcikkünkből kiderül, hogyan tudjuk topformában tartani magunkat egy-egy beadandó, vizsga vagy éppen felvételi előtt.

Tanulás és motiváció: honnan jön?

Mit jelent pontosan a motiváció?

Maga a szó a latin eredetű movere: mozogni, mozgatni, kimozdítani igéből származik. Jelentése kimozdító, mozgató erő. Ezek a szavak nagyon jól kifejezik a lényeget: a motiváció egy olyan folyamat, ami elindít és megmozdít minket, hogy elérhessük a kitűzött céljainkat. Ha nagyon sarkosan akarunk fogalmazni, akkor azt mondhatjuk, hogy az életben semmit nem teszünk motiváció nélkül.

A motiváció ennek megfelelően életünk minden területén jelen van. A tanulási motiváció mellett a munkánkban, a magánéletünkben, vagy éppen az egészségünk kapcsán és a párválasztásunkban is hangsúlyos szerepet kap. Aligha véletlen, hogy a motivációs mondatokkal Dunát lehetne rekeszteni. A legtöbb sikeres ember tud mondani egy olyan idézetet vagy gondolatot, ami inspirációként hatott rá a karrierjében.

Hogyan kapcsolódik a motiváció a tanuláshoz?

A tanulmányaink döntően befolyásolják, hogy milyen sors vár majd ránk, és milyen lehetőségekkel vágunk neki a nagybetűs életnek. Ha nem is tudatosan, de mindannyian tisztában vagyunk ezzel, és igyekszünk jól teljesíteni, kihozni magunkból a maximumot. A motiváció tehát a legtöbb esetben belülről fakad. A lelkiismeretünk hajt minket előre, hogy újra és újra odaüljünk az íróasztalhoz, és elővegyük a vaskos köteteket.

Ez persze összekapcsolódhat egy belső vággyal is. Szeretnénk megismerni a világot, magunkba szívni a tudást, mert ezzel teljesebb embernek érezzük magunkat. Amennyiben így van, igazán szerencsésnek mondhatjuk magunkat, hiszen számunkra maga a tanulás motiváció is egyben. Azonban könnyen lehet, hogy a motivációnk nem belülről fakad, hanem a külvilágból.

Megeshet, hogy olyan céljaink vannak az életben, amelyekhez a tanuláson keresztül vezet az út. Ezek bizony igen sokrétűek lehetnek. Vannak, akiket egyszerűen az vezérel, hogy gazdagok és sikeresek legyenek. Mások konkrétabb célokat tűznek ki maguk elé, és kiemelkedő orvosok, ügyvédek vagy neves művészek szeretnének lenni. És persze az is előfordul, hogy távlati célokban gondolkodunk. Akkor tudjuk majd megadni párunknak és gyermekeinknek a gondtalan életet, ha most jól tanulunk.

A tanulás önmagában is presztízskérdés lehet. A csillagos ötösök, a makulátlan bizonyítvány remek hatással van az önbizalmunkra, elismerést vált ki a kortársainkból, tanárainkból és persze a szüleinkből, rokonainkból. Ez már eleve olyan erős hajtóerőként szolgálhat, hogy további motivációra nincs is szükségünk.

Hogyan lehet erősíteni a tanulási motivációt?

Tanulási cél tudatosítása

Arnold Schwarzenegger úgy jutott fel a csúcsra – előbb testépítőként, majd színészként –, hogy mindig tudta, pontosan mi a cél. Elképzelte magában, szinte látta maga előtt, hogy hova fog eljutni. Ez bizony remek motiváció, amit érdemes a tanulásban is bevetni. Fontos azonban, hogy a célunk reális legyen, azaz összhangban legyen a képességeinkkel (az osztrák tölgy sem operaénekesként képzelte el magát).

A legjobb az, ha kitűzünk egy távlati célt, amiért küzdeni tudunk. Aztán ezt a célt sok-sok apró részcélra osztjuk: hova akarunk eljutni egy hónap alatt, két hónap alatt, fél év alatt, és így tovább. Ez a módszer segít, hogy mindig kellő sikerélményünk legyen.

A sikerélmény fontossága

Ha már szóba került a sikerélmény, ennek fontosságát nem lehet eléggé hangsúlyozni. Nincs ugyanis nagyobb demotiváló erő, mint a folyamatos kudarcélmény. Hogy ezt elkerüljük, mindig jutalmazzuk meg magunkat, amikor valami sikerül, amikor úgy érezzük, hogy egy-egy részfeladatot jól csináltunk, és büszkék lehetünk magunkra. Nem kell nagy dologra gondolni: egy kis édesség vagy egy kirándulás is lehet a „meglepetés”.

Agyunk úgy van összedrótozva, hogy folyamatosan keresi a pozitív visszacsatolást, és mindig újabb és újabb adag sikerélményt szeretne. Ezt hívják hólabda-effektusnak: ahogy görgetjük magunk előtt a sok-sok kis sikerélmény-hógolyót, a végén összeállnak egy hatalmas hólabdává.

Szokások és a napi rutin kialakítása

Íróknál, művészeknél teljesen mindennapos, hogy halogatják az alkotást. Ezer és egy kifogást kitalálnak maguknak, hogy most miért nem alkalmas az idő írásra, festésre, szobrászkodásra. A tanulás is hasonló. Ugyan ki ne találna jobb elfoglaltságot magának, mint valami száraz tankönyvet? A tapasztalt művészek úgy védekeznek ez ellen, hogy pontos napirend szerint dolgoznak.

Eltökélik, hogy márpedig reggel hat és nyolc között dolgoznak, aztán valami mást csinálnak, aztán ebéd után megint a munka jön. Jól járunk mi is, ha ehhez hasonló, szigorú napirendet alakítunk ki magunknak, és ahhoz tűzön-vízen keresztül ragaszkodunk.

Saját erősségeink, gyengeségeink megismerése

Vannak, akiknek az elmélet megy jobban, másoknak a gyakorlat. Akadnak, akik magolásban jeleskednek, és olyanok is, akik inkább az összefüggéseket képesek átlátni. Ez csak néhány példa azok közül, hogy mik lehetnek az erősségeink és mik a gyengeségeink. Ezekkel pedig feltétlenül tisztában kell lennünk, hiszen csakis így fejleszthetjük azokat a területeket, melyekben kihívásokkal nézünk szembe.

Az erősségeink abban segítenek, hogy könnyebben átlendüljünk a nehézségeken, és egyszerűbben juthassunk sikerélményekhez. Érdemes úgy beosztani az időnket, hogy mindig jusson belőle az erősségeink trenírozására és a gyengeségeink fejlesztésére is.

Motivációs idézetek

„A tanulás nem más, mint annak felfedezése, hogy valami lehetséges. / A tanulásnál mindig az jelenti a legnagyobb akadályt, amiről az ember azt hiszi, hogy nem képes megtanulni. / Nem az vagy, amit tudsz, hanem az, amit hajlandó vagy megtanulni.”

Csak néhány példa a tanulással kapcsolatos motivációs idézetek közül, melyekbe bármikor kapaszkodhatunk, ha elveszne a lendület. Akár ki is nyomtathatjuk ezeket, és elhelyezhetjük az íróasztalon vagy a monitoron, hogy elég legyen egy pillantást vetni rájuk. Az is jó módszer, ha olyan filmeket vagy könyveket választunk, amelyek a tanulásról vagy a kitartó küzdésről szólnak. Ilyen például a Holt költők társasága vagy a Rocky.

Szünetek beiktatása

A friss levegő tökéletes választás a szünetre – a lényeg, hogy időről időre álljunk fel az íróasztaltól, és szakadjunk ki a monoton tanulásból. Lássuk be, még a hobbink, kedvenc időtöltésünk is fárasztó egy idő után, hát még a tananyag. Számos nemzetközi kutatás bizonyítja, hogy a rendszeres szünet beiktatása drámaian növeli a koncentrációs képességet, és a szünet után hosszabban és eredményesebben tudunk majd tanulni.

Ez azonban csak akkor igaz, ha a megszakítás aktív tevékenységgel telik, nem pedig a számítógép előtt ülve. A facebookozás vagy filmnézés tehát nem játszik, a séta, a futás, a fizikai munka vagy a biciklizés viszont annál inkább.

Zavaró tényezők kizárása

A tanulás elmélyült folyamat, amelyhez a teljes figyelmünkre szükségünk van. Aligha ragad meg a fejünkben a tananyag, ha folyton megzavarnak minket, vagy ha saját magunk tereljük el állandóan a fókuszt a leckéről. Napjainkban több okból sem egyszerű zavartalan körülményeket teremteni: a telefonunk állandóan csipog, és ezernyi elintéznivalónk akad a háztartásban, munkában.
Ezzel együtt is törekedhetünk arra, hogy kizárjuk a külvilágot. Ha tehetjük, menjünk el egy könyvtárba vagy csendes parkba tanulni, a telefonunkat pedig csatlakoztassuk le a netről vagy legalább kapcsoljuk ki az értesítéseket.

Feladatok számontartása

Igencsak frusztráló, amikor tudjuk, hogy kismillió dolgunk lenne, de nem tudjuk őket fejben tartani és követni. Így könnyen elveszhetünk a feladatok sűrűjében, ami rendkívül demotiváló tud lenni. Szerencsére számos módszer létezik, ami segít rendet tartani a teendők között. Mindenképp osszuk kisebb feladatokra a tanulást, és ezeket vezessük valamilyen formában. Akár a jó öreg papírcetli is megteszi, de még jobb, ha online módszert választunk.

Az olyan ingyenes feladatkezelő alkalmazások, mint például a Trello, hatalmas könnyebbséget jelentenek. Beírhatjuk az összes teendőnket, a programban vezethetjük őket, és értesítést kaphatunk egy-egy feladat esedékességéről.

Tippek, ha a motiváció megtörik

A motiváció visszanyerése

A motiváció a tanuláshoz tele van hullámhegyekkel és -völgyekkel. Egy ideig minden jól megy, aztán jön egy kis visszaesés, és a motivációnk elillanni látszik. Ilyenkor fontos, hogy ne adjuk fel, ne essünk kétségbe, hanem tudatosítsuk, hogy teljesen normális, ami velünk történik. Lehetetlen hosszú hetekig, hónapokig maximális motiváltsággal pörögni, így nincs mitől tartanunk: idővel újra visszakerülünk a megszokott kerékvágásba.

Ahhoz, hogy ezt az időt lerövidítsük, érdemes kipróbálni néhány módszert. Például tanuljunk más időpontokban, mint korábban, hogy kizökkenjünk a mókuskerékből, vagy csatlakozzunk tanulócsoportokhoz, hogy mások motiváltságából merítsünk erőt.

Talpra állni egy sikertelen vizsga után

Egy sikertelen vizsgánál kevés hervasztóbb dolog létezik. Ember legyen a talpán, aki utána ugyanolyan lelkesen képes tanulni. Mit lehet tenni? Például megkérni a tanárt, oktatót, hogy adjon visszajelzést, és magyarázza el részletesen, min buktunk el. Így már tudni fogjuk, hogy legközelebb mire kell odafigyelnünk, és milyen hibákat kell orvosolnunk.

Az is működhet, ha visszatérünk a startvonalra a vizsga után. Ismét tegyük fel magunknak a legelemibb kérdéseket: jól választottunk célt, felismertük a gyengeségeinket, okosan osztottuk be az időnket? A legfontosabb azonban az, hogy adjunk magunknak időt, és próbáljunk meg kikapcsolni. Vagyis ne hagyjuk, hogy a stressz vegye át az irányítást.

A pozitív gondolkodás erőt ad

A „gondolkodj pozitívan” unalmas közhelynek tűnhet. Leginkább azért, mert sokan félreértik. A pozitív gondolkodás nem szemellenzőt jelent. Nem, nem lesz minden rendben, és nem fog minden elsőre sikerülni. Érnek majd minket kudarcok, kellemetlen élmények és csalódások. A pozitív gondolkodás lényege, hogy nem engedjük, hogy ezek a helyzetek maguk alá temessenek minket!

Mindig kérdőjelezzük meg a negatív gondolatainkat, és próbáljuk meg átkeretezni a helyzetünket. Tudatosítsuk, hogy mindenki hibázik, és ez még nem jelenti, hogy sosem fogjuk elérni a céljainkat. El fogjuk, ha elhisszük, hogy sikerülhet!

Kategória:Tanulási tippek

Kivonat
fullscreenclose
printsave