Lukovics Miklós

Az önvezető járművek és a városi társadalom


11.12. táblázat. A többdimenziós skálázáshoz használt változók
Változók megnevezése
  1. Autonóm járművek városi megjelenésére felkészítő tervdokumentum
  2. Élesen és jól látható útburkolati jelek minden egyes utcán, a burkolat szélén is
  3. A gépi felismerést gátló tényezők (pl. rálógó faág) teljes megszüntetése a KRESZ-táblák előtt
  4. Városunkban megkezdődik az önvezető járművek tesztelési célú megjelenése
  5. Városunkban megjelenik az első NEM tesztelési célú önvezető jármű, amelyet nem vezet senki
  6. Városunkban a járművek több mint 20%-a önvezető lesz
  7. Városunkban megjelenik egy önvezetőjárműflotta-kezelő, és megosztáson alapuló szolgáltatást indít
  8. Az önvezető járművek hatására csökken az utakon lévő járművek száma
  9. Az önvezető járművek hatására kevesebb parkolóhelyre lesz szükség
  10. Tesztzóna kialakítása a város utcáin
  11. Állandó utcai tesztek engedélyezése valamelyik önvezetőjármű-fejlesztő cégnek
  12. Az úthasználat gyakorlatának felülvizsgálata (díjak, különleges sávok, forgalomtól elzárt területek stb.)
  13. Az útszakaszok áttervezése és átalakítása, mert az utakon szükségessé válik eddig nem ismert sávok kijelölése és kialakítása (pl. ki- és beszállási övezetek)
  14. A kisebb parkolóhelyigény miatt a város máshogy hasznosítja a korábbi parkolóhelyeket (pl. zöldövezet)
  15. Az utak alkalmassá tétele önvezető járművel való közlekedésre (jól látható útburkolati jelek és táblák, utak állapota, szenzorok és jeladók telepítése stb.)
  16. Az önvezető technológia által igényelt telekommunikációs hálózatfejlesztések végrehajtása (5G, antennarendszerek stb.)
  17. Az önvezető járművek lakossági elfogadásának elősegítésére irányuló lakossági konzultáció indítása
  18. A lakosság megkérdezése az önvezető járművek alkalmazása következtében felszabaduló területek használatáról/hasznosításáról
  19. A város szigorítja a lakossági autótulajdonlás feltételeit
  20. A város speciális új adónem(ek)et vezet be (pl. üresen az utat elfoglaló önvezető járművek városból történő kiszorítására)
  21. Az önvezető technológiával kapcsolatos információ mennyisége
  22. Az önvezető járművek társadalmi elfogadása
  23. Az önvezető technológiával kapcsolatos tudással és tapasztalattal rendelkező helyi kollégák
  24. Adattárolási problémák
  25. Adathozzáférési problémák
  26. Adatbiztonsági problémák
  27. Kiberbiztonsági problémák
  28. Szabályozási környezet

Az önvezető járművek és a városi társadalom

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2025

ISBN: 978 963 664 154 2

Az önvezető járművek elterjedése új kihívások elé állítja a városokat. A technológia ígéretes, de a sikeres integráció nemcsak műszaki kérdés: kulcsszerep jut a városi döntéshozóknak és az érintett közösségeknek is. E monográfia a felelősségteljes innováció szemléletében vizsgálja, hogyan készülhetnek fel a városok az önvezető járművek érkezésére. Interdiszciplináris kutatásra építve mutatja be a városi lakosság és az önkormányzatok attitűdjeit, kockázatérzékelését és elvárásait. A kötet nem csupán a jelenlegi állapotot tárja fel, hanem gyakorlati keretrendszert is kínál a városi önvezetőjármű-felkészültség növelésére. Hasznos olvasmány kutatók, szakpolitikusok, városfejlesztők és mindazok számára, akik tenni szeretnének a technológiai átmenet társadalmilag elfogadott és sikeres megvalósításáért.

Hivatkozás: https://mersz.hu/lukovics-az-onvezeto-jarmuvek-es-a-varosi-tarsadalom//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave