Az önvezető járművek és a városi társadalom
|
Attribútum
|
Attribútumszint/szegmens
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
Total
|
|
Jármű-technológia
|
Hagyományos
|
−0 ,2915 |
0 ,2279 |
−0 ,8024 |
−0 ,2024 |
0 ,0871 |
−0 ,2302 |
|
Hagyományos és önvezető
|
0 ,2497 |
0 ,0712 |
−0 ,3691 |
0 ,0172 |
0 ,2342 |
−0 ,0348 |
|
|
Önvezető
|
0 ,0418 |
−0 ,2991 |
1 ,1716 |
0 ,1852 |
−0 ,3214 |
0 ,265
|
|
|
Járdahasználat
|
Csak gyalogosok
|
0 ,3896 |
0 ,0894 |
0 ,3642 |
0 ,137 |
1 ,0218 |
0 ,2459
|
|
Gyalogosok és kerékpárosok
|
−0 ,0549 |
0 ,0336 |
−0 ,0164 |
−0 ,0622 |
−0 ,0142 |
−0 ,0225 |
|
|
Kb. 1 méteres önvezető szállítórobotok IS
|
−0 ,3347 |
−0 ,123 |
−0 ,3478 |
−0 ,0747 |
−1 ,0076 |
−0 ,2234 |
|
|
5G technológia
|
Egyáltalán nem
|
−0 ,0384 |
0 ,0086 |
−0 ,0918 |
−0 ,1481 |
0 ,4499 |
−0 ,0536 |
|
Ritkán
|
0 ,334 |
0 ,1508 |
−0 ,1498 |
0 ,0506 |
−0 ,6514 |
0 ,0146
|
|
|
Sűrűn
|
−0 ,2956 |
−0 ,1594 |
0 ,2416 |
0 ,0975 |
0 ,2015 |
0 ,0391
|
|
|
Jeladók
|
Aszfaltban
|
−0 ,2154 |
0 ,273 |
−0 ,1691 |
−0 ,0706 |
−1 ,6416 |
−0 ,0955 |
|
Járókelőkön
|
−0 ,0158 |
−0 ,2458 |
0 ,3382 |
0 ,0859 |
1 ,1786 |
0 ,1081
|
|
|
Aszfaltban és járókelőkön
|
0 ,2311 |
−0 ,0272 |
−0 ,1691 |
−0 ,0153 |
0 ,463 |
−0 ,0126 |
|
|
Sávkiosztás
|
Régi, megszokott
|
−0 ,2814 |
−0 ,0661 |
−2 ,1897 |
−1 ,3047 |
−0 ,433 |
−1 ,0708 |
|
Új
|
0 ,2814 |
0 ,0661 |
2 ,1897 |
1 ,3047 |
0 ,433 |
1 ,0708
|
|
|
Autonóm
áruszállító
drónok
|
Nincs
|
2 ,4431 |
0 ,2874 |
−0 ,0464 |
0 ,2558 |
−1 ,439 |
0 ,2792
|
|
Kevés
|
0 ,0501 |
−0 ,0766 |
−0 ,0778 |
−0 ,0153 |
0 ,8551 |
0 ,0023
|
|
|
Sok
|
−2 ,4931 |
−0 ,2107 |
0 ,1242 |
−0 ,2405 |
0 ,5839 |
−0 ,2815 |
Tartalomjegyzék
- Az önvezető járművek és a városi társadalom
- Impresszum
- Bevezető gondolatok
- I. rész. Az önvezető járművek és a városok
- 1. Az önvezető járművek mibenlétéről
- 2. Önvezető járművek és az urbanizációs hátrányok
- 3. Az önvezető technológia a felelősségteljes innováció megközelítésében
- 3.1. Bevezetés
- 3.2. A felelősségteljes innováció fogalmi háttere
- 3.3. Gyakorlati módszerek a felelősségteljes (kutatás és) innováció előmozdítására
- 3.4. A felelősségteljes innováció és az önvezető járművek kapcsolata a szakirodalomban
- 3.5. Miként ragadható meg a felelősségteljes innováció az önvezető járművek városi elterjedésében?
- 3.1. Bevezetés
- II. rész. A városi lakosság önvezetőjármű-elfogadása
- III. rész. A potenciálisan megváltozó városi környezet megítélése
- 7. A potenciálisan megváltozó városkép elfogadásának vizsgálata
- 8. A lakosság véleménye az önvezető járművek városának egyes részelemeiről
- 8.1. Bevezetés
- 8.2. A városi környezetet befolyásoló önvezetőjármű-típusok és technológiai feltételek
- 8.3. Stilizált városképek, adatállomány
- 8.4. A leginkább preferált város összetevőinek kombinációja
- 8.5. A fiatal városlakók perszónatípusai a jövő városainak összetevőire vonatkozó preferenciáik szerint
- 8.1. Bevezetés
- IV. rész. A városok önvezetőjármű-felkészültsége
- 9. A városi utcai tesztek tapasztalatai önkormányzati szemszögből
- 9.1. Bevezetés
- 9.2. Az önvezetőjármű-tesztek aktuális helyzete az interjúvárosokban
- 9.3. Az önvezető járművek városokba érkezése és az arra való felkészülés
- 9.4. A városi tesztek során szerzett tapasztalatok
- 9.5. A városok jövőbeli tervei
- 9.6. Üzenet azon városoknak, amelyek tervezik az AV-technológia alkalmazását
- 9.1. Bevezetés
- 10. A városi önvezetőjármű-felkészültség kulcstényezőinek meghatározása
- 11. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének számszerűsítése
- 11.1. Bevezetés
- 11.2. A 27 kulcstényező leképezése indikátorokkal
- 11.3. A városi szakértők kérdőíves megkérdezésének módszertana, adatfelvétel
- 11.4. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének eredményei
- 11.5. A kérdőívre adott válaszok és a települési KSH-adatok közötti összefüggések eredményei
- 11.6. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének egymáshoz viszonyított relatív helyzete
- 11.7. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének regionális sajátosságai
- 11.1. Bevezetés
- 9. A városi utcai tesztek tapasztalatai önkormányzati szemszögből
- V. rész. Az önvezető járművek elterjedése mint felelősségteljes városi innováció
- 12. A városi lakosság kiterjesztett önvezetőtechnológia-elfogadása, az URBTAUT-modell
- 13. Társadalmi-technikai-szakpolitikai integráció az önvezető járművek városában
- 13.1. Felelősségteljes jármű-innováció – társadalmi-technikai integráció
- 13.2. Felelősségteljes városi innováció – társadalmi-szakpolitikai integráció
- 13.2.1. A várostervezés és területhasználat felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.2. A fizikai infrastruktúra felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.3. A CAV-technológia és virtuális infrastruktúra felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.4. Az „Adatok” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.5. A „Biztonság” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.6. A városi mobilitás és integráció felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.7. A „Szabályozás” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.8. Az „Üzleti modell” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.9. A „Lakosság felkészítése” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.1. A várostervezés és területhasználat felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.3. Az önvezetőjármű-felkészültség felelősségteljesinnováció-modellje
- 13.4. A városi lakosság „terelése” az önvezetőjármű-vezérelt városi innováció irányába
- 13.1. Felelősségteljes jármű-innováció – társadalmi-technikai integráció
- VI. rész. Esettanulmányok
- VII. Felhasznált irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 154 2
Az önvezető járművek elterjedése új kihívások elé állítja a városokat. A technológia ígéretes, de a sikeres integráció nemcsak műszaki kérdés: kulcsszerep jut a városi döntéshozóknak és az érintett közösségeknek is. E monográfia a felelősségteljes innováció szemléletében vizsgálja, hogyan készülhetnek fel a városok az önvezető járművek érkezésére. Interdiszciplináris kutatásra építve mutatja be a városi lakosság és az önkormányzatok attitűdjeit, kockázatérzékelését és elvárásait. A kötet nem csupán a jelenlegi állapotot tárja fel, hanem gyakorlati keretrendszert is kínál a városi önvezetőjármű-felkészültség növelésére. Hasznos olvasmány kutatók, szakpolitikusok, városfejlesztők és mindazok számára, akik tenni szeretnének a technológiai átmenet társadalmilag elfogadott és sikeres megvalósításáért.
Hivatkozás: https://mersz.hu/lukovics-az-onvezeto-jarmuvek-es-a-varosi-tarsadalom//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero