Lukovics Miklós

Az önvezető járművek és a városi társadalom


11.1. táblázat. A kulcstényezőkhöz hozzárendelt indikátorok
Faktorok
Kulcstényezők
Szoft indikátor
Felvehető értékek
A. Várostervezés és területhasználat
1. Közlekedési tervek aktualizálása
Mikor várható a közlekedésre és tömegközlekedésre vonatkozó tervdokumentumok megújítása?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
2. Infrastruktúra-terv kiigazítása
Mikor várható az autonóm járművek városi megjelenésére felkészítő tervdokumentum?
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
3. Területhasználat újratervezése
Mikor várható az útszakaszok áttervezése és átalakítása, mert az utakon szükségessé válik eddig nem ismert sávok kijelölése és kialakítása?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
B. Fizikai infrastruktúra
4. A közúti infrastruktúra biztosítása, átalakítása
Mikor várható a gépi felismerést gátló tényezők (pl. rálógó faág) teljes megszüntetése a KRESZ-táblák előtt?
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
5. Az úthálózat karbantartása
Mikor várható, hogy élesen és jól látható útburkolati jelek lesznek minden egyes utcán, a burkolat szélén is?
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
6. Parkolási infrastruktúra átalakítása
Mikor várható a városban, hogy az önvezető járművek hatására kevesebb parkolóhelyre lesz szükség?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
C. CAV-technológia és virtuális infrastruktúra
7. V2I-technológia telepítése az utakba
Mikor várható a városban szenzorok és jeladók telepítésére az utakba az önvezető járművek miatt?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
8. CAV-kompatibilis kereszteződések létrehozása
Mikor várható tesztzóna kialakítása a város utcáin?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
9. Kiszolgáló technológiák biztosítása
Mikor várható az önvezető technológia által igényelt telekommunikációs hálózatfejlesztések végrehajtása (5G, antennarendszerek stb.)?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
D. Adat
10. Adatkezelés, adatelemzés
Adattárolási problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
11. Privát adatok védelme
Adatbiztonsági problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
12. Társadalmilag hasznos adatok megosztása
Adathozzáférési problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
E. Biztonság
13. Magas szintű kiberbiztonsági védelem
Kiberbiztonsági problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
14. Járműbiztonsági kockázatok kezelése
Túl nagy technikai kockázat milyen mértékben nehezíti városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
15. Legújabb járműbiztonsági technológiák
Információhiány az önvezető technológiával kapcsolatban milyen mértékben nehezíti városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
F. Városi mobilitás és integráció
16. Az AV-k közlekedési rendszerekbe integrálása
Mikor várható a városban egy önvezetőjárműflotta-kezelő megjelenése, hogy megosztáson alapuló szolgáltatást indítson?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
17. A közlekedési rendszer MaaS-integrációja
Mikor várható a városban elérhető mobilitási lehetőségek egyetlen applikációba történő teljes összehangolása?
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
18. A MaaS-rendszer használatának népszerűsítése
Mikor várható a városban az önvezető járművek lakossági elfogadásának elősegítésére irányuló lakossági konzultáció indítása?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
G. Szabályozás
19. Az önvezetőflotta-használatot ösztönző helyi szabályok
Mikor várható a városban állandó utcai tesztek engedélyezése valamelyik önvezetőjármű-fejlesztő cégnek?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
20. Az egyéni autóhasználatot megnehezítő helyi szabályok
Mikor várható a városban robbanómotoros járművektől elzárt zóna?
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
Mikor várható a városban a parkolási szabályok felülvizsgálata?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
21. Helyi szakpolitikai beavatkozások
Mikor várható a városban az úthasználat gyakorlatának felülvizsgálata (díjak, különleges sávok, forgalomtól elzárt területek stb.)?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
H. Üzleti modell
22. Az önvezetőflotta-használatot ösztönző helyi támogatások
Mikor várható, hogy a város támogatja a megosztáson alapuló autóhasználatot?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
23. Az egyéni autóhasználatot megdrágító helyi adók, díjak
Mikor várható, hogy a város szigorítja a lakossági autótulajdonlás feltételeit?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
24. Városi költségvetés újragondolása
Mikor várható, hogy a város speciális új adónem(ek)et vezet be (pl. üresen az utat elfoglaló önvezető járművek városból történő kiszorítására)?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
I. Lakossági felkészültség
25. A lakosság informálása az önvezető technológiáról és városi hatásairól
Mikor várható a lakosság informálása az önvezető technológiáról és városi hatásairól?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
26. Lakossági részvétel a városi önvezetőjármű-döntésekben
Mikor várható az önvezető járművek lakossági elfogadásának elősegítésére irányuló lakossági konzultáció indítása?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
27. Lakossági részvétel az új területhasználati döntésekben
Mikor várható a lakosság megkérdezése az önvezető járművek alkalmazása következtében felszabaduló területek hasznosításáról?
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk

Az önvezető járművek és a városi társadalom

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2025

ISBN: 978 963 664 154 2

Az önvezető járművek elterjedése új kihívások elé állítja a városokat. A technológia ígéretes, de a sikeres integráció nemcsak műszaki kérdés: kulcsszerep jut a városi döntéshozóknak és az érintett közösségeknek is. E monográfia a felelősségteljes innováció szemléletében vizsgálja, hogyan készülhetnek fel a városok az önvezető járművek érkezésére. Interdiszciplináris kutatásra építve mutatja be a városi lakosság és az önkormányzatok attitűdjeit, kockázatérzékelését és elvárásait. A kötet nem csupán a jelenlegi állapotot tárja fel, hanem gyakorlati keretrendszert is kínál a városi önvezetőjármű-felkészültség növelésére. Hasznos olvasmány kutatók, szakpolitikusok, városfejlesztők és mindazok számára, akik tenni szeretnének a technológiai átmenet társadalmilag elfogadott és sikeres megvalósításáért.

Hivatkozás: https://mersz.hu/lukovics-az-onvezeto-jarmuvek-es-a-varosi-tarsadalom//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave