Az önvezető járművek és a városi társadalom
|
Faktorok
|
Kulcstényezők
|
Szoft indikátor
|
Felvehető értékek
|
|
A. Várostervezés és területhasználat
|
1. Közlekedési tervek aktualizálása
|
Mikor várható a közlekedésre és tömegközlekedésre vonatkozó tervdokumentumok megújítása?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
2. Infrastruktúra-terv kiigazítása
|
Mikor várható az autonóm járművek városi megjelenésére felkészítő tervdokumentum?
|
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
3. Területhasználat újratervezése
|
Mikor várható az útszakaszok áttervezése és átalakítása, mert az utakon szükségessé válik eddig nem ismert sávok kijelölése és kialakítása?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
B. Fizikai infrastruktúra
|
4. A közúti infrastruktúra biztosítása, átalakítása
|
Mikor várható a gépi felismerést gátló tényezők (pl. rálógó faág) teljes megszüntetése a KRESZ-táblák előtt?
|
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
5. Az úthálózat karbantartása
|
Mikor várható, hogy élesen és jól látható útburkolati jelek lesznek minden egyes utcán, a burkolat szélén is?
|
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
6. Parkolási infrastruktúra átalakítása
|
Mikor várható a városban, hogy az önvezető járművek hatására kevesebb parkolóhelyre lesz szükség?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
C. CAV-technológia és virtuális infrastruktúra
|
7. V2I-technológia telepítése az utakba
|
Mikor várható a városban szenzorok és jeladók telepítésére az utakba az önvezető járművek miatt?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
8. CAV-kompatibilis kereszteződések létrehozása
|
Mikor várható tesztzóna kialakítása a város utcáin?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
9. Kiszolgáló technológiák biztosítása
|
Mikor várható az önvezető technológia által igényelt telekommunikációs hálózatfejlesztések végrehajtása (5G, antennarendszerek stb.)?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
D. Adat
|
10. Adatkezelés, adatelemzés
|
Adattárolási problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
|
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
|
|
11. Privát adatok védelme
|
Adatbiztonsági problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
|
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
|
|
|
12. Társadalmilag hasznos adatok megosztása
|
Adathozzáférési problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
|
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
|
|
|
E. Biztonság
|
13. Magas szintű kiberbiztonsági védelem
|
Kiberbiztonsági problémák milyen mértékben nehezítik városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
|
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
|
|
14. Járműbiztonsági kockázatok kezelése
|
Túl nagy technikai kockázat milyen mértékben nehezíti városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
|
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
|
|
|
15. Legújabb járműbiztonsági technológiák
|
Információhiány az önvezető technológiával kapcsolatban milyen mértékben nehezíti városukban az önvezető járművekkel kapcsolatos jövőkép kialakítását és megvalósítását?
|
Nehézség foka: 1 / 2 / 3 / 4 / 5 / nem tudjuk
|
|
|
F. Városi mobilitás és integráció
|
16. Az AV-k közlekedési rendszerekbe integrálása
|
Mikor várható a városban egy önvezetőjárműflotta-kezelő megjelenése, hogy megosztáson alapuló szolgáltatást indítson?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
17. A közlekedési rendszer MaaS-integrációja
|
Mikor várható a városban elérhető mobilitási lehetőségek egyetlen applikációba történő teljes összehangolása?
|
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
18. A MaaS-rendszer használatának népszerűsítése
|
Mikor várható a városban az önvezető járművek lakossági elfogadásának elősegítésére irányuló lakossági konzultáció indítása?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
G. Szabályozás
|
19. Az önvezetőflotta-használatot ösztönző helyi szabályok
|
Mikor várható a városban állandó utcai tesztek engedélyezése valamelyik önvezetőjármű-fejlesztő cégnek?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
20. Az egyéni autóhasználatot megnehezítő helyi szabályok
|
Mikor várható a városban robbanómotoros járművektől elzárt zóna?
|
Már van / Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
Mikor várható a városban a parkolási szabályok felülvizsgálata?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
||
|
21. Helyi szakpolitikai beavatkozások
|
Mikor várható a városban az úthasználat gyakorlatának felülvizsgálata (díjak, különleges sávok, forgalomtól elzárt területek stb.)?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
H. Üzleti modell
|
22. Az önvezetőflotta-használatot ösztönző helyi támogatások
|
Mikor várható, hogy a város támogatja a megosztáson alapuló autóhasználatot?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
23. Az egyéni autóhasználatot megdrágító helyi adók, díjak
|
Mikor várható, hogy a város szigorítja a lakossági autótulajdonlás feltételeit?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
24. Városi költségvetés újragondolása
|
Mikor várható, hogy a város speciális új adónem(ek)et vezet be (pl. üresen az utat elfoglaló önvezető járművek városból történő kiszorítására)?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
I. Lakossági felkészültség
|
25. A lakosság informálása az önvezető technológiáról és városi hatásairól
|
Mikor várható a lakosság informálása az önvezető technológiáról és városi hatásairól?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
26. Lakossági részvétel a városi önvezetőjármű-döntésekben
|
Mikor várható az önvezető járművek lakossági elfogadásának elősegítésére irányuló lakossági konzultáció indítása?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
|
|
27. Lakossági részvétel az új területhasználati döntésekben
|
Mikor várható a lakosság megkérdezése az önvezető járművek alkalmazása következtében felszabaduló területek hasznosításáról?
|
Rövid táv (<3 év) / Középtáv (3–10 év) / Hosszú táv (10 éven túl) / Soha / Nem tudjuk
|
Tartalomjegyzék
- Az önvezető járművek és a városi társadalom
- Impresszum
- Bevezető gondolatok
- I. rész. Az önvezető járművek és a városok
- 1. Az önvezető járművek mibenlétéről
- 2. Önvezető járművek és az urbanizációs hátrányok
- 3. Az önvezető technológia a felelősségteljes innováció megközelítésében
- 3.1. Bevezetés
- 3.2. A felelősségteljes innováció fogalmi háttere
- 3.3. Gyakorlati módszerek a felelősségteljes (kutatás és) innováció előmozdítására
- 3.4. A felelősségteljes innováció és az önvezető járművek kapcsolata a szakirodalomban
- 3.5. Miként ragadható meg a felelősségteljes innováció az önvezető járművek városi elterjedésében?
- 3.1. Bevezetés
- II. rész. A városi lakosság önvezetőjármű-elfogadása
- III. rész. A potenciálisan megváltozó városi környezet megítélése
- 7. A potenciálisan megváltozó városkép elfogadásának vizsgálata
- 8. A lakosság véleménye az önvezető járművek városának egyes részelemeiről
- 8.1. Bevezetés
- 8.2. A városi környezetet befolyásoló önvezetőjármű-típusok és technológiai feltételek
- 8.3. Stilizált városképek, adatállomány
- 8.4. A leginkább preferált város összetevőinek kombinációja
- 8.5. A fiatal városlakók perszónatípusai a jövő városainak összetevőire vonatkozó preferenciáik szerint
- 8.1. Bevezetés
- IV. rész. A városok önvezetőjármű-felkészültsége
- 9. A városi utcai tesztek tapasztalatai önkormányzati szemszögből
- 9.1. Bevezetés
- 9.2. Az önvezetőjármű-tesztek aktuális helyzete az interjúvárosokban
- 9.3. Az önvezető járművek városokba érkezése és az arra való felkészülés
- 9.4. A városi tesztek során szerzett tapasztalatok
- 9.5. A városok jövőbeli tervei
- 9.6. Üzenet azon városoknak, amelyek tervezik az AV-technológia alkalmazását
- 9.1. Bevezetés
- 10. A városi önvezetőjármű-felkészültség kulcstényezőinek meghatározása
- 11. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének számszerűsítése
- 11.1. Bevezetés
- 11.2. A 27 kulcstényező leképezése indikátorokkal
- 11.3. A városi szakértők kérdőíves megkérdezésének módszertana, adatfelvétel
- 11.4. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének eredményei
- 11.5. A kérdőívre adott válaszok és a települési KSH-adatok közötti összefüggések eredményei
- 11.6. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének egymáshoz viszonyított relatív helyzete
- 11.7. A magyar városok önvezetőjármű-felkészültségének regionális sajátosságai
- 11.1. Bevezetés
- 9. A városi utcai tesztek tapasztalatai önkormányzati szemszögből
- V. rész. Az önvezető járművek elterjedése mint felelősségteljes városi innováció
- 12. A városi lakosság kiterjesztett önvezetőtechnológia-elfogadása, az URBTAUT-modell
- 13. Társadalmi-technikai-szakpolitikai integráció az önvezető járművek városában
- 13.1. Felelősségteljes jármű-innováció – társadalmi-technikai integráció
- 13.2. Felelősségteljes városi innováció – társadalmi-szakpolitikai integráció
- 13.2.1. A várostervezés és területhasználat felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.2. A fizikai infrastruktúra felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.3. A CAV-technológia és virtuális infrastruktúra felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.4. Az „Adatok” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.5. A „Biztonság” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.6. A városi mobilitás és integráció felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.7. A „Szabályozás” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.8. Az „Üzleti modell” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.9. A „Lakosság felkészítése” faktor felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.2.1. A várostervezés és területhasználat felelősségteljes innovációs kulcselemei és dimenziói
- 13.3. Az önvezetőjármű-felkészültség felelősségteljesinnováció-modellje
- 13.4. A városi lakosság „terelése” az önvezetőjármű-vezérelt városi innováció irányába
- 13.1. Felelősségteljes jármű-innováció – társadalmi-technikai integráció
- VI. rész. Esettanulmányok
- VII. Felhasznált irodalom
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 154 2
Az önvezető járművek elterjedése új kihívások elé állítja a városokat. A technológia ígéretes, de a sikeres integráció nemcsak műszaki kérdés: kulcsszerep jut a városi döntéshozóknak és az érintett közösségeknek is. E monográfia a felelősségteljes innováció szemléletében vizsgálja, hogyan készülhetnek fel a városok az önvezető járművek érkezésére. Interdiszciplináris kutatásra építve mutatja be a városi lakosság és az önkormányzatok attitűdjeit, kockázatérzékelését és elvárásait. A kötet nem csupán a jelenlegi állapotot tárja fel, hanem gyakorlati keretrendszert is kínál a városi önvezetőjármű-felkészültség növelésére. Hasznos olvasmány kutatók, szakpolitikusok, városfejlesztők és mindazok számára, akik tenni szeretnének a technológiai átmenet társadalmilag elfogadott és sikeres megvalósításáért.
Hivatkozás: https://mersz.hu/lukovics-az-onvezeto-jarmuvek-es-a-varosi-tarsadalom//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero