Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben
Iskolai esettanulmányok másodelemzése
Tartalomjegyzék
- Pedagógusok tanulásának útjai szakmai közösségekben • Iskolai esettanulmányok másodelemzése
- Impresszum
- Előszó
- A MoTeL-kutatás elméleti és kutatási keretrendszere
- 1. A pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának kutatását meghatározó alapvetések
- 2. A MoTeL módszertani keretei
- A kvalitatív másodelemzés lehetőségei a pedagógusok szakmai fejlődését és tanulását vizsgáló esettanulmányokban
- A szakmai fejlődés és tanulás eredménye/eredményessége és az ahhoz vezető tanulási utak kapcsolata
- 1. Problémafelvetés
- 2. Elméleti háttér
- 3. Kutatásmódszertani keretek
- 4. Az esetek összehasonlító elemzése
- 5. Összefoglalás és következtetések
- Irodalomjegyzék
- Melléklet
- 1. Problémafelvetés
- Rezilienciatanulás? Avagy a Covid–19-világjárvány hatása a pedagógusok folyamatos szakmai fejlődésére és tanulására
- A vezetés szerepe a tanuló szakmai közösségek működésében, a pedagógusok tanulásának támogatásában
- 1. Problémafelvetés
- 2. Elméleti háttér
- 2.1. Az iskola mint szervezet
- 2.2. A tanuló szakmai közösségek és a vezető szerep megosztása
- 2.3. A vezetés hatása a tanuló szakmai közösségek működésére
- 2.4. A vezetőség szerepe a szervezeti tudás alakításában
- 2.5. A tanuló szakmai közösségek működését támogató és gátló tényezők
- 2.6. A tanuló szakmai közösségek hálózatosodása
- 2.7. A szakmai tanulás formái
- 2.1. Az iskola mint szervezet
- 3. Kutatásmódszertani keretek
- 4. Az esetek összehasonlító elemzése
- 4.1. A tanuló szakmai közösségek működésének támogatása, az optimális működés szervezeti feltételeinek kialakítása
- 4.2. A vezetés hatása a szakmai közösségek alakulására, működésére
- 4.3. A vezető(k) szerepe a tanuló szakmai közösségek támogatásában
- 4.4. A vezetés hatása a tudásmegosztó folyamatokra, hálózatokra
- 4.5. A szakmai tanulás formái
- 4.1. A tanuló szakmai közösségek működésének támogatása, az optimális működés szervezeti feltételeinek kialakítása
- 5. Összefoglalás és következtetések
- Irodalomjegyzék
- 1. Problémafelvetés
- Zárszó
- Abstract
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2024
ISBN: 978 963 664 007 1
Pedagógusnak lenni, pedagógusként élni lehetőség és kihívás is egyben. Az egyre növekvő és folyton alakuló társadalmi elvárások kényszerét, a mindennapi munkavégzés egyediségét a pedagógusok értik, megélik. Ilyen feltételek közt eredményesen dolgozni csak alkotó, szakértő és autonóm módon lehet, s ehhez nélkülözhetetlen az állandó tanulás. A pedagógusok tanulásának vizsgálata azonban egyre kevésbé egy szűk szakmacsoport érdeke csupán, az oktatásfejlesztés alapjául is szolgálhat. Magyarországon a pedagógusok tanulásának jelenleg leginkább támogatott útja a formális képzés, míg nemzetközi szinten egyre inkább az informális, nonformális tanulási utak nyernek teret. Ezért a MoTeL (Model of Teacher Learning) kutatásban a pedagógusok szakmai fejlődésének és tanulásának komplex megértését tűztük ki célul. Ebben a kötetben a pedagógusok tanulását szervezeti kontextusban vizsgáló esettanulmányok másodelemzésének eredményeit összegezzük. Írásainkban megérthetővé válik a szakmai fejlődés és tanulás eredménye/eredményessége és az ahhoz vezető tanulási utak kapcsolata, a reziliencia és tanulás összefüggése a Covid–19-világjárvány kontextusában, valamint a vezetés szerepe a tanuló szakmai közösségek működésében, a pedagógusok tanulásának támogatásában. Célunk volt rávilágítani továbbá a neveléstudományi kutatásokban a másodelemzés módszertani lehetőségeire és dilemmáira is. Kötetünkben tehát a kulcsfogalom a tanulás, a szakmai tanulás. Ugyanakkor mindvégig jelen van egy másik fogalom is, s ez a változás. A kötet változásfogalma egyértelműen tanulásfókuszú, azt üzenve ezzel, hogy a tanulás az egyik kulcsa a változás elindításának, megélésének, menedzselésének. Mind az esettanulmányok, mind a kötetben közreadott másodelemzések annak példái, hogy a megismert pedagógusközösségek képesek voltak tanulni, változni szervezeti és egyéni szinten is. Jobbá és többé váltak kompetenciáik a szakmai közösségekben és az egyes tanárokban is.
Ez a mű a Creative Commons Nevezd meg! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Hivatkozás: https://mersz.hu/rapos-lenard-pedagogusok-tanulasanak-utjai-szakmai-kozossegekben//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero