Az idegen nyelvek tanításának elméleti alapjai és gyakorlata
Tartalomjegyzék
- AZ IDEGEN NYELVEK TANÍTÁSÁNAK ELMÉLETI ALAPJAI ÉS GYAKORLATA
- Impresszum
- Témák
- Előszó
- I. A nyelvpedagógia fogalma
- II. A nyelvi tartalom közvetítése
- 1. A nyelvi tartalom fogalma
- 2. A kiejtés tanítása
- 2.1. Történeti áttekintés és tanulságok
- 2.2. A kiejtés tanításának alapvető dilemmája
- 2.3. A jó kiejtés kritériumai
- 2.4. A kiejtés tanításának zenei elemei
- 2.5. A hangok fizikai és szellemi megjelenítése
- 2.6. A kiejtés aspektusai: felismerés és produkció
- 2.7. A kiejtés tanításának legkedveltebb technikai megoldásai
- 2.8. Összefoglalás
- 2.9. Ajánlott irodalom
- 2.1. Történeti áttekintés és tanulságok
- 3. A nyelvtan tanítása
- 3.1. Történeti áttekintés és tanulságok
- 3.2. A nyelvtani tudás karaktere
- 3.3. A nyelvtani tudás tökéletesedésének folyamata
- 3.4. A nyelvtan tanításának lehetséges megközelítései
- 3.5. A nyelvtan tanításának fokozatai
- 3.6. A nyelvtani jelenségek tanításának optimalizálása
- 3.7. Haladás és sebesség a nyelvtani jelenségek tanításában
- 3.8. Összefoglalás
- 3.9. Ajánlott irodalom
- 3.1. Történeti áttekintés és tanulságok
- 4. A szókincs tanítása
- 5. A pragmatikai elemek tanítása
- 5.1. A pragmatikai elemek megjelenése
- 5.2. A jelentés tanulmányozásának integráló hatása
- 5.3. Néhány nyelvhasználattal kapcsolatos elmélet és modell a kommunikatív nyelvtanulás kialakulása előtt
- 5.4. Alkalmazott nyelvészeti hatások a kommunikatív nyelvtanulás kialakulásában
- 5.5. A nyelvhasználati szempontok érvényesítésének néhány osztálytermi következménye
- 5.6. Összefoglalás
- 5.7. Ajánlott irodalom
- 5.1. A pragmatikai elemek megjelenése
- 1. A nyelvi tartalom fogalma
- III. A készségek fejlesztése
- 1. A készségek osztályozása
- 2. A hallás utáni értés fejlesztése
- 2.1. Hallásértés: történeti előzmények és tanulságok
- 2.2. A hallásértés folyamatának főbb jellemzői
- 2.3. A hallásértés értelmezésének legfontosabb modelljei
- 2.4. A hallásértés főbb műfajai: célok és funkciók
- 2.5. A hallásértés nehézségei
- 2.6. A hallásértést elősegítő képességek
- 2.7. Mikrokészségek a hallásértésben
- 2.8. A hallásértés tanításának módszeres menete
- 2.9. A hallásértés tanításának legkedveltebb gyakorlattípusai
- 2.10. Összefoglalás
- 2.11. Ajánlott irodalom
- 2.1. Hallásértés: történeti előzmények és tanulságok
- 3. Az olvasási készség fejlesztése
- 3.1. Az olvasás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok
- 3.2. Az olvasás fiziológiája
- 3.3. Az olvasási folyamat szerkezete és jellegzetességei
- 3.4. Az olvasás mikrokészségei
- 3.5. Az olvasás alaptípusai
- 3.6. Természetes és mesterséges szövegek
- 3.7. Az olvasási szövegek műfajai: források és lelőhelyek
- 3.8. Az olvasás tanításának technológiája
- 3.9. Olvasmányok feldolgozásának hagyományos tantermi megoldásai
- 3.10. Összefoglalás
- 3.11. Ajánlott irodalom
- 3.1. Az olvasás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok
- 4. Az íráskészség fejlesztése
- 4.1. Az írás tanítása: történelmi előzmények és tanulságok
- 4.2. Az írás fiziológiája
- 4.3. Az írás és más készségek
- 4.4. Az írás mikrokészségei
- 4.5. Az íráskészség tanításának legfontosabb dilemmái
- 4.6. Az anyanyelvi és idegen nyelvi írástanítás egybevetése
- 4.7. Műfajok és témák, szerkezet és sémák az írástanításban
- 4.8. Az írás tanításának technológiája
- 4.9. Összefoglalás
- 4.10. Ajánlott irodalom
- 5. A beszédkészség fejlesztése
- 5.1. Történeti áttekintés és tanulságok
- 5.2. A beszédkészség fejlesztésének nehézségei
- 5.3. Beszédkondíciók és interaktív készségek
- 5.4. Beszédtípusok, beszédműfajok
- 5.5. A beszéd fejlesztésének legismertebb technikái
- 5.6. A kortárs beszédtanítás néhány problémája
- 5.7. Összefoglalás
- 5.8. Ajánlott irodalom
- 5.1. Történeti áttekintés és tanulságok
- IV. A nyelvtanár és az osztálytermi munka sajátosságai
- V. A tanuló személyisége és a nyelvtanulási folyamat
- Utószó
- VI. Bibliográfia
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 141 2
Magyarországon magyarul ilyen részletességű munka az idegen nyelvek tanításáról még nem jelent meg. A szerző célja az volt, hogy emelje a nyelvpedagógiai tudatosság szintjét mindazokban, akik az idegen nyelvek tanításával foglalkoznak. így könyve alapvető tananyag az idegen nyelvi tanárképzésben és továbbképzésben, vagyis főként az idegen nyelv szakos egyetemi és főiskolai hallgatókhoz, valamint oktatóikhoz szól. Hasonlóképpen alapvető tananyag az alkalmazott nyelvészeti, nyelvpedagógiai, illetve általában a pedagógiai és pszichológiai doktori programok hallgatóinak. A legfontosabb az, hogy az aktív nyelvtanárok kezébe eljusson e könyv. A szűkebb szakmai érdeklődésen túl a könyv nyelvezete és stílusa lehetővé teszi, hogy a széles nagyközönség, főként az idegen nyelveket tanulók, nyelvvizsgázók, fordítással és tolmácsolással foglalkozók, illetve az idegen nyelvek iránt érdeklődők is haszonnal forgathassák, különösen ha szeretnék megérteni azokat a pszichológiai és nyelvi folyamatokat, amelyeknek a sikeressége (vagy sikertelensége) már eddig is formálta nyelvtudásukat.
A könyv legfontosabb fejezetei a nyelvi tartalom közvetítésével (a kiejtés, a nyelvtan, a szókincs és a pragmatikai elemek tanításával), illetve az alapkészségek fejlesztésével (hallás utáni értés és beszéd, olvasás és írás) foglalkoznak. A nyelvtanár és a nyelvtanuló személyiségének, a tanítás és tanulás folyamatának külön fejezeteket szentelt a szerző.
Hivatkozás: https://mersz.hu/bardos-az-idegen-nyelvek-tanitasanak-elmeleti-alapjai-es-gyakorlata//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero