Tudásmegosztás, információkezelés, alkalmazhatóság III. Nyelvpedagógia
Tartalomjegyzék
- Tudásmegosztás, információkezelés, alkalmazhatóság • III. Nyelvpedagógia
- Impresszum
- A szerkesztők előszava
- Három általános iskola első osztályos tanulóinak nyelvhasználatához fűződő megfigyelések
- Szövegfajták és műfajok az online vállalati kommunikáció fókuszában és azok felfedezése a német üzleti nyelvi órán
- Alkalmazott helynévkutatás projektmódszerrel az általános iskolákban
- Assessment of learning in the Iranian education system. Teachers’ and Students’ Attitudes towards Traditional and Alternative Methods of Assessment.
- 1. Introduction
- 1.1. Classroom Assessment: Establishing a Definition
- 1.2. An Overview of the Important Aspects of Assessment of Learning in Iranian Schools
- 1.3. Background of National Curriculum Classroom Teaching and Assessment in Iran
- 1.4. Levels of Education in Iran
- 1.5. Language Assessment in the New English Curriculum in Iran
- 1.1. Classroom Assessment: Establishing a Definition
- 2. Methodology
- 3. Review of Research on Iranian EFL Teachers’ and Students’ Attitudes toward Traditional and Alternative Methods of Assessment
- 4. Results
- 5. Conclusion and implications
- References
- 1. Introduction
- Angol nyelvű szakmai kurzusok tartásának kihívásai. Tanári percepciók az európai felsőoktatási kontextusból
- Fordító-, tolmács- és szakfordító-hallgatók kognitív és affektív vizsgálata a munkahelyi beválás szempontjából
- A magyar köznyelvvel kapcsolatos attitűdök a szlovákiai magyar középiskolás diákok körében
- 1. Bevezetés
- 2. Módszer
- 3. Eredmények
- 3.1. A köznyelv használata a szlovákiai magyar középiskolás diákok körében
- 3.2. A szlovákiai magyar középiskolás diákok vélekedése a Magyarországon és a Szlovákiában használt magyar nyelv különbségéről
- 3.3. A magyarországi köznyelv ismerete a szlovákiai magyar középiskolás diákok körében
- 3.4. A szlovákiai magyar középiskolás diákok beszédére tett megjegyzések
- 3.1. A köznyelv használata a szlovákiai magyar középiskolás diákok körében
- 4. Következtetések
- Irodalom
- 1. Bevezetés
- B2 szintű angol nyelvvizsgával rendelkező egyetemi hallgatók grammatikai kompetenciája
- The challenges of beginner teachers in Hungary. A post-pandemic snapshot
- Motiváló tényezők a magyar fogorvosi szaknyelv tanulása során
- Egy angolnyelv-vizsga validálásáról és az automatizált nyelvi értékelésről
- Fostering Proficiency in Medical History Documentation through Case Simulations in German Medical Terminology Courses
- 1. Introduction
- 1.1. Communication skills required from medical doctors in Germany: using two registers in both anatomy and clinical medicine
- 1.2. Bridging the linguistic divide: code-switching in medical documentation in Germany
- 1.3. New program in teaching medical terminology at Semmelweis University
- 1.4. Terminological aspects of medical history
- 1.5. Common errors in anatomical nomenclature
- 1.6. Study aims
- 1.1. Communication skills required from medical doctors in Germany: using two registers in both anatomy and clinical medicine
- 2. Material and methods
- 3. Results
- 4. Conclusion
- References
- Appendix
- 1. Introduction
- A három T és a ChatGPT: támogat, tűr vagy tilt? A ChatGPT felhasználási lehetőségei a felsőoktatásban
- A mondattagolóírásjel-használati hibák nyelvvizsgázói teljesítményre gyakorolt feltételezhető hatásai
- Mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban?
- Orvostanhallgatók által készített sérülésleírások és gyakorló orvosok által írt látleletek multidiszciplináris összehasonlító vizsgálatának eredményei
- Kultúraközvetítés a Stipendium Hungaricum-ösztöndíjas hallgatók magyar mint idegen nyelv óráin
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 099 6
Sorozat: A MANYE Kongresszusok Előadásai
ISSN: 2732-0685
A nyelvpedagógia témájú tanulmányok olyan empirikus kutatást vagy módszertani jógyakorlatot mutatnak be, amelyekben az általános iskolás korosztályt, a középiskolás korosztályt, valamint a felsőoktatásban az egyetemi, illetve posztgraduális hallgatókat is vizsgálták a szerzők. A széles spektrum nemcsak a nyelvtanulók életkorára igaz, hanem a vizsgálatok tárgyára is: általános nyelvet és szaknyelvet egyaránt oktató kutatók írták a tanulmányokat. Határainkon innen és túl, a magyar nyelv vagy más idegen nyelvek oktatásával kapcsolatos vizsgálatok célja közös: e kutatások a sikeres (nyelv)oktatást és (nyelv)vizsgáztatást segítik. A témák sokszínűséget mutatja, hogy szó van az általános iskolások projektmódszerétől a hospitálási tapasztalatokon át a felsőoktatás üzleti- és fogorvosi szaknyelvi képzésének vizsgálatáról is; előkerülnek továbbá a szakmai kurzusok, illetve a szakfordítóképzés kihívásai, valamint a képzést elvégzett hallgatók munkahelyi beválása is. A kötet tanulmányai térben és időben is változatos spektrumot ölelnek fel: foglalkoznak az iráni oktatási rendszerrel, retrospektíven értékelik a Covid19 alatti nehézségeket, és az „előretekintés” jegyében a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségeket és veszélyeket is tárgyalják.
Tanulmányok
Három általános iskola első osztályos tanulóinak nyelvhasználatához fűződő megfigyelések
Berente Anikó, Szegedi Tudományegyetem BTK Magyar Nyelvészeti Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.1
Szövegfajták és műfajok az online vállalati kommunikáció fókuszában és azok felfedezése a német üzleti nyelvi órán
Csák Éva, Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi, Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Gazdasági Szaknyelvek Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.2
Alkalmazott helynévkutatás projektmódszerrel az általános iskolákban
Csobády Csilla, Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem Közép-európai Tanulmányok Kara Magyar Nyelv- és Irodalomtudományi Intézet
DOI: 10.1556/9789636640996.3
Assessment of learning in the Iranian education system. Teachers’ and Students’ Attitudes towards Traditional and Alternative Methods of Assessment.
Fasih Parima, Eötvös Loránd University, Department of Language Pedagogy and English Applied Linguistics
DOI: 10.1556/9789636640996.4
Angol nyelvű szakmai kurzusok tartásának kihívásai. Tanári percepciók az európai felsőoktatási kontextusból
Fekete Imre, Budapesti Gazdasági Egyetem Kereskedelmi Vendéglátóipari és Idegenforgalmi Kar Pedagógia Tanszék
Folmeg Márta, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar Nemzetközi Kereskedelem és Logisztika Tanszék
Kóris Rita, Budapesti Gazdasági Egyetem Pénzügyi és Számviteli Kar Vezetés és Emberi Erőforrás Fejlesztés Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.5
Fordító-, tolmács- és szakfordító-hallgatók kognitív és affektív vizsgálata a munkahelyi beválás szempontjából
H. Kovács Helga, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem Bölcsészettudományi és Művészeti Kar Magyar Nyelvészeti Tanszék
Kurucz Győző, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológiai Intézet Szociál- és Munkapszichológiai Tanszék
Polonyi Tünde Éva, Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kar Pszichológiai Intézet Általános Pszichológiai Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.6
A magyar köznyelvvel kapcsolatos attitűdök a szlovákiai magyar középiskolás diákok körében
Illés Dániel, Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem
Vanco Ildikó, Nyitrai Konstantin Filozófus Egyetem
DOI: 10.1556/9789636640996.7
B2 szintű angol nyelvvizsgával rendelkező egyetemi hallgatók grammatikai kompetenciája
Polcz Károly, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék
Huszár Erika, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék
Kiss Katalin, Budapesti Gazdasági Egyetem Külkereskedelmi Kar Nemzetközi Üzleti Szaknyelvek Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.8
The challenges of beginner teachers in Hungary. A post-pandemic snapshot
Prescott-Pickup Francis J, Eötvös Loránd University Faculty of Humanities Department of English Language Pedagogy
DOI: 10.1556/9789636640996.9
Motiváló tényezők a magyar fogorvosi szaknyelv tanulása során
Putz Mónika, Semmelweis Egyetem Szaknyelvi Intézet
DOI: 10.1556/9789636640996.10
Egy angolnyelv-vizsga validálásáról és az automatizált nyelvi értékelésről
Reményi Andrea, Pázmány Péter Katolikus Egyetem Angol-Amerikai Intézet Angol Nyelvpedagógiai és Fordítástudományi Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.11
Fostering Proficiency in Medical History Documentation through Case Simulations in German Medical Terminology Courses
Sharabi Or, St. Elisabeth-Krankenhaus, Geilenkirchen
Fogarasi Katalin, Semmelweis University Institute of Languages for Specific Purposes
Gyenes Gábor, Semmelweis University Institute of Languages for Specific Purposes
Altdorfer Károly, Semmelweis University Faculty of Medicine Department of Anatomy, Histology and Embryology
DOI: 10.1556/9789636640996.12
A három T és a ChatGPT: támogat, tűr vagy tilt? A ChatGPT felhasználási lehetőségei a felsőoktatásban
Szabó T. Annamária Ulla, Eötvös Loránd Tudományegyetem Magyar Nyelvtörténeti, Szociolingvisztikai, Dialektológiai Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.13
A mondattagolóírásjel-használati hibák nyelvvizsgázói teljesítményre gyakorolt feltételezhető hatásai
Tankó Gyula, Eötvös Loránd Tudományegyetem Angol-Amerikai Intézet Angol Alkalmazott Nyelvészeti Tanszék
DOI: 10.1556/9789636640996.14
Mesterséges intelligencia a nyelvtanulásban?
T. Nagy László, Debreceni Református Hittudományi Egyetem
Boda István Károly, Debreceni Református Hittudományi Egyetem
DOI: 10.1556/9789636640996.15
Orvostanhallgatók által készített sérülésleírások és gyakorló orvosok által írt látleletek multidiszciplináris összehasonlító vizsgálatának eredményei
Vértes Judit, Mohácsi Kórház Központi Anaesthesiológiai és Intenzív Betegellátó Osztály
Patonai Zoltán, Pécsi Tudományegyetem Klinikai Központ Traumatológiai és Kézsebészeti Klinika
Simon Gábor, Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Kar Igazságügyi Orvostani Intézet
Gyenes Gábor, Semmelweis Egyetem Szaknyelvi Intézet
Fogarasi Katalin, Semmelweis Egyetem Szaknyelvi Intézet
DOI: 10.1556/9789636640996.16
Kultúraközvetítés a Stipendium Hungaricum-ösztöndíjas hallgatók magyar mint idegen nyelv óráin
Zsolnai Márton, Vilniaus universitetas Filologijos fakultetas Baltijos kalbų ir kultūrų institutas / Vilniusi Egyetem Filológiai Kar Balti Intézet
DOI: 10.1556/9789636640996.17