Hansági Ágnes, Szajbély Mihály (szerk.)

Történetek az irodalom médiatörténetéből


22 Gerő felhívta a figyelmet az „ifjú Magyarország” jelszóra: „Az »ifjú Magyarország« beszédes jelszóként hatott. Megértető, néhány betűs jelény [!] volt. Egy érdekes, izgalmas szintézisnek vegyjele. Visszhangot keltett idegen országok ifjúságának hitvallóinál is.” Viharos-Gerő, „A harminc…”, 3. Ehhez többek között hozzájárulhatott, hogy 1890-ben megjelent Georg Brandes híres művének, a Hovedstrømninger i det 19de Aarhundredes Litteratur [’Főáramlatok a 19. századi irodalomban’] hatodik kötete Det unge Tyskland [’Az ifjú Németország’] címmel, amely a junges Deutschland allúziója volt. Az új mozgalom azonban már a modern társadalom létrehozását tűzte ki célul: Zsuzsanna Bjørn Andersen, The Voice from Outside: A Study in the Reception of Georg Brandes in Hungary, ford. Tom Lundskær-Nielsen és Jean Lundskær-Nielsen, Officina Hungarica 3. (Budapest: Nemzetközi Hungarológiai Központ, 1994), 45.

Történetek az irodalom médiatörténetéből

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2025

ISBN: 978 963 664 161 0

Az irodalmi sajtótörténet más kérdéseket tesz fel, mint a társadalomtudomány egyik interdiszciplináris területeként, hagyományosan a politika- és társadalomtörténet, újabban pedig a kommunikáció- és médiatudomány segédtudományaként értelmezett sajtótörténet, amely a nyomtatott sajtóra mint a kommunikáció vagy a tömegkommunikáció intézményére tekint. Az elmúlt két évtized komoly előrelépést hozott az irodalmi sajtó kutatása, az utóbbi évtized pedig a periodikakutatás hazai fejlődésében. Ezt a kedvező változást több tényező is támogatta. Ezek közül a két, talán legfontosabb az irodalomtudomány kutatási fókuszainak az átalakulásával hozható összefüggésbe. Egyfelől azzal, hogy az irodalom mediális és másfelől pedig tágan értett társadalomtörténeti meghatározottságai olyan kérdésekké szelídültek, amelyek az interdiszciplináris peremterületekről a „normál tudomány” standardjai közé helyeződtek át. Miközben egyre világosabban körvonalazódik mindaz, amit még nem tudunk a magyar irodalom sajtóközegének durván két évszázados médiatörténetéről, egyre világosabban artikulálódik egy magyar irodalmi sajtó-, pontosabban média- vagy periodikatörténet iránti igény. A kötet 31 tanulmánya az 1837 és 1992 közötti irodalmi sajtó történetébe enged bepillantást.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hansagi-szajbely-tortenetek-az-irodalom-mediatortenetebol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave