Hansági Ágnes, Szajbély Mihály (szerk.)

Történetek az irodalom médiatörténetéből


7 Az Arany család tagjai által kapott ajándékokról: Török Zsuzsa, „Családi és szociális kapcsolatok”, in Török Zsuzsa és Zeke Zsuzsanna, Az Arany család tárgyai: Tárgykatalógus, 109–113 (Budapest: Petőfi Irodalmi Múzeum, 2018). A társadalmi mozgalommá nőtt jótékonyság és kapitalizmus kapcsolatáról: T. Szabó Levente, „A magyar irodalmi-színházi filantrokapitalizmus kezdetei a 19. század közepén”, in Adomány, díj, jutalom, segély: A mecenatúra színeváltozásai az irodalomtörténetben, szerk. Kollár Zsuzsanna és Hites Sándor, Reciti konferenciakötetek 19, 109–136 (Budapest: Reciti Kiadó, 2022). A Jókai félszázados írói jubileumára kapott nemzeti ajándékról: Szabó-Reznek Eszter, „Az ajándékozás formái Jókai Mór félszázados írói jubileumán”, in Kollár és Hites, Adomány, díj, jutalom, segély…, 179–192. Az arisztokrata adományoknak a nemzetállami fejlődés folyamatában játszott szerepéről: Hites Sándor, „Az adományozó Széchenyi és a nemzeti ajándékökonómiák”, in „Megint ’s megint – szünetlen”: Egy újabb Széchenyi-évforduló termése, szerk. Dobszay Tamás, Századok könyvek, 99–121 (Budapest: Magyar Történelmi Társulat – Bölcsészettudományi Kutatóközpont Történettudományi Intézet, Eötvös Loránd Kutatási Hálózat, 2022); Sándor Hites, „A Pandora’s Box of National Hostility?: The Széchényis and Aristocratic Donations in Nineteenth Century East-Central Europe”, in The Dangers of Gifts from Antiquity to the Digital Age, szerk. Alexandra Urakova, Tracey A. Sowerby és Tudor Sala, 101–124 (New York – London: Routledge, 2023).

Történetek az irodalom médiatörténetéből

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2025

ISBN: 978 963 664 161 0

Az irodalmi sajtótörténet más kérdéseket tesz fel, mint a társadalomtudomány egyik interdiszciplináris területeként, hagyományosan a politika- és társadalomtörténet, újabban pedig a kommunikáció- és médiatudomány segédtudományaként értelmezett sajtótörténet, amely a nyomtatott sajtóra mint a kommunikáció vagy a tömegkommunikáció intézményére tekint. Az elmúlt két évtized komoly előrelépést hozott az irodalmi sajtó kutatása, az utóbbi évtized pedig a periodikakutatás hazai fejlődésében. Ezt a kedvező változást több tényező is támogatta. Ezek közül a két, talán legfontosabb az irodalomtudomány kutatási fókuszainak az átalakulásával hozható összefüggésbe. Egyfelől azzal, hogy az irodalom mediális és másfelől pedig tágan értett társadalomtörténeti meghatározottságai olyan kérdésekké szelídültek, amelyek az interdiszciplináris peremterületekről a „normál tudomány” standardjai közé helyeződtek át. Miközben egyre világosabban körvonalazódik mindaz, amit még nem tudunk a magyar irodalom sajtóközegének durván két évszázados médiatörténetéről, egyre világosabban artikulálódik egy magyar irodalmi sajtó-, pontosabban média- vagy periodikatörténet iránti igény. A kötet 31 tanulmánya az 1837 és 1992 közötti irodalmi sajtó történetébe enged bepillantást.

Hivatkozás: https://mersz.hu/hansagi-szajbely-tortenetek-az-irodalom-mediatortenetebol//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave