Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Adiszfluenciák

A diszfluenciák a folyamatos beszédáram megszakadásai. A leggyakrabban használt taxonómia (Maclay – Osgood 1959, magyarul Maclay – Osgood 1977) a diszfluenciák között megkülönbözteti a néma szüneteket, a kitöltött szüneteket (például az őzéseket), a téves kezdéseket és az ismétléseket. Az (1) és (2) példa egy beszélő megnyilatkozása egy telefonbeszélgetésből, ahol szótag- és szóismétlésre találunk példát (dőlt betűvel jelezve). A (2) példa kitöltött (ööö) és néma szüneteket is mutat. A megnyilatkozások példáiban a zárójelben lévő szám a szünet hosszát jelzi másodpercben. (A fejezetben bemutatott beszélgetésrészletek legtöbbje a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Kognitív Tudományi Tanszéke és a Max Planck Pszicholingvisztikai Intézet közös felvételeiből származnak. Ezekre az adatokra BME-MPI korpuszként utalok a későbbiekben.)

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave