Pléh Csaba, Lukács Ágnes (szerk.)

Pszicholingvisztika


Szemantikai és pragmatikai tudás: a metaforák feldolgozása

A szemantikai/pragmatikai tudás egyik legtöbbet kutatott területe a számítógépes nyelvészetben a metaforikus kifejezések felismerése. Ez az alpont csak az idevonatkozó számítógépes modellekkel foglalkozik, az elméleti háttér megértéséhez érdemes a kézikönyv metaforákról szóló 17. fejezetét elolvasni. Számítógépes szempontból a problémát tekinthetjük úgy, mint a többértelműség feloldásának egy speciális formáját, ahol egyes szavak vagy kifejezések átvitt értelemben szerepelnek a szövegben (pszicholingvisztikai kísérleti eredmények is alátámasztják ezt a felfogást, l. Goatly 2002; Kintsch 2000). A metaforikus értelmezés gyakran teljesen átalakítja az argumentumszerkezet szemantikáját. Az alábbi mondatokban például a labdával argumentum a konkrét értelemben vett játszás eszköze, míg az ötlettel és a játszott között más típusú kapcsolat van, mivel az ige itt metaforikus értelemben szerepel. Amint a (17) példa mutatja, nem állíthatjuk azonban azt, hogy egy ötlet nem lehet eszköz.

Pszicholingvisztika

Tartalomjegyzék


Kiadó: Akadémiai Kiadó

Online megjelenés éve: 2015

ISBN: 978 963 059 499 8

Az pszicholingvisztika a nyelv használatának, megértésének és elsajátításának mentális folyamatait, a használók értelmi, érzelmi és társas működéseit érintő mechanizmusait vizsgálja. Interdiszciplináris terület, amelynek gyökerei a nyelvészetben és a pszichológiában lelhetők fel. Fél évszázada létezik komolyabb formában, vagyis viszonylag fiatal, ám az elmúlt évtizedekben - az ihletését adó területek, vagyis a nyelvészet, a pszichológia és az idegtudomány elméleti és technikai változásainak, továbbá a nyelv használatát és vizsgálatának lehetőségeit is érintő, gyorsan változó műszaki-informatikai környezetnek köszönhetően - sokrétűen fejlődött.

A Magyar pszicholingvisztikai kézikönyv hiányt pótol a hazai felsőoktatásban, az első próbálkozás arra, hogy teljesen megfeleljen a nyelvre érvényesített interdiszciplináris szemléletnek. Egyszerre jellemző rá a bölcsészeti, a társadalomtudományi és a természettudományos szemlélet alkalmazása, módszerei közé tartozik a megfigyelés, a kísérletezés, és időnként a tömeges adatok elemzése egyaránt.

Könyvünk oktatási anyagként szolgál a felsőbb éves pszichológus, nyelvész, gyógypedagógus, medikus diákok számára, ugyanakkor legalább egy évtizedig érvényes összefoglaló és kiindulási irodalom lehet a kutatóknak is. Őszintén reméljük, hogy a kézikönyv alapvető tananyag lesz nyelvészeti és pszichológiai mesterképzésekben, doktori programokban.

Hivatkozás: https://mersz.hu/pleh-lukacs-pszicholingvisztika//

BibTeXEndNoteMendeleyZotero

Kivonat
fullscreenclose
printsave