Nyelv, kultúra, megértés: új kutatási irányok a humán tudományok területén
Tartalomjegyzék
- Nyelv, kultúra, megértés: új kutatási módszerek a humán tudományok területén
- Impresszum
- Előszó
- 1. Nyelvi rendszerek és jelentésleírás
- Production and perceptual representation of American English vowels by monolingual and bilingual Iranian Learners • Naeimeh Afshar, Vincent J. van Heuven
- „Gendergerechte Sprache“? Argumente und Dilemmata im Hinblick auf Deutsch als Mutter- und Fremd-/Zweitsprache. “Gender-fair language”? Arguments and dilemmas with regard to German as a first and foreign/second language • Csaba Földes
- A contrastive analysis of British English RP and Arabic MSA sound systems • Hala Saed
- 1. Introduction
- 2. Theoretical background
- 3. Languages under investigation: Modern Standard Arabic vs. British English (Received Pronunciation, RP)
- 4. Conclusion
- References
- 1. Introduction
- Verben des Zunehmens im deutsch-ungarischen Sprachvergleich. Linguistische Bedeutungsbeschreibung der Feldkandidaten eines Wortfeldes. Verbs of increase in a German-Hungarian language comparison: Linguistic description of the meaning of field candidates within a word field • József Tóth
- 2. Nyelvhasználat és interkulturalitás
- Dialects on screen. Display of dialectal significance in the series Poldark • Nóra Estélyi-Tala, Ildikó Hortobágyi
- 1. Introduction
- 2. Stereotypes and language attitudes
- 3. Potential uses of dialects in literature and films
- 4. A specific example: dialects in the Poldark series
- 5. Unique challenges in audiovisual translation
- 6. Englishes on screen
- 7. Translating dialects
- 8. Dialects in subtitling and dubbing
- 9. Translating dialects in audiovisual translation in Hungary
- 10. Translating the Poldark series – Hungarian dubbing
- References
- 1. Introduction
- Diagnostic assessment of cross-linguistic pronunciation differences of Hungarian secondary grammar school students when reading contemporary literature • Zsolt Gergelics
- Multilingual children in Hungary: teachers’ experiences • Melinda Fürész-Mayernik
- 1. Introduction
- 1.1. Rationale for research on multilingual children
- 1.2. Bilingualism or multilingualism
- 1.3. Aim and main questions of the research
- 1.4. A holistic approach to multilingualism
- 1.5. Multilinguals learn languages differently from monolinguals
- 1.6. The role of the teacher in the process of multilingualism
- 1.7. Minorities and immigrants living in Hungary
- 1.8. Research hypotheses
- 1.1. Rationale for research on multilingual children
- 2. Methodology
- 3. Results
- 3.1. Research findings with pre-school teachers
- 3.2. Research findings with primary school teachers
- 3.2.1. Distribution of nationalities in the class
- 3.2.2. Sources of knowledge for primary school teachers
- 3.2.3. Teachers’ reading habits on multilingualism
- 3.2.4. Supporting multilingual children
- 3.2.5. Sources of practical experience and good practice for primary school teachers
- 3.2.6. Knowledge about the development of multilingual children
- 3.2.7. Willingness to learn about multilingualism
- 3.2.1. Distribution of nationalities in the class
- 3.3. Summary of results
- 3.4. Results of the interviews
- 4. Conclusions
- References
- 1. Introduction
- Second language learners’ reading habits in Veszprém, Hungary • Sheida Marzban, Gyöngyi Fábián
- Contemporary speaker attitudes in language revitalization • Levente Nagy, Ildikó Hortobágyi
- Hungarian as a foreign language in Fiume at the beginning of the 20th century – An evaluation of the course book Grammatica ungherese e libro di lettura by Emerico Donáth • Áron Szijártó
- Dialects on screen. Display of dialectal significance in the series Poldark • Nóra Estélyi-Tala, Ildikó Hortobágyi
- 3. Irodalom, kultúra és társadalmi diskurzusok
- „Érzelgős vénkisasszonyok elsötétített szobában”. Adalékok a Nyugat és a spiritizmus kapcsolatához. • Arany Zsuzsanna
- A költő és patrónusa a középkori ír társadalomban. Poet and patron in medieval Irish society • Kovács Gáborján
- Szándékos vakság a kanadai Édenkertben: Alice Munro három története. Intentional blindness in the Canadian Eden: Three stories by Alice Munro • Szabó F. Andrea
- Interkulturelle Aspekte des Komischen in Texten Wladimir Kaminers. Intercultural aspects of humor in the texts of Wladimir Kaminer • Anikó Zsigmond
- 4. Oktatás és tanulás: módszerek és kihívások
- A tanulásieredmény-alapú értékelés jó gyakorlatai a felsőoktatásban. Best practices in outcome-based assessment in higher education • Herzog Csilla, Racsko Réka
- 1. Bevezetés
- 2. A kutatás menete és módszere
- 3. Felsőoktatási jó gyakorlatok a nyelvoktatás területéről
- 4. Felsőoktatási jó gyakorlatok a mérnökképzés területéről
- 5. Összegzés
- Irodalom
- 1. Bevezetés
- Felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók támogatása online tananyagokkal. Supporting dyslexic students in higher education with online course materials • Kubinger-Pillmann Judit, Györe Géza
- A theoretical comparison of the educational methodological functions of online course platforms and other Learning Management Systems • János Ollé
- 1. A short introduction to online course platforms and Learning Management Systems
- 2. The concept of educational-methodological functionality
- 3. Functionality of online course platforms
- 4. Overview of the most popular online course platforms
- 5. The educational-methodological functionality of online course platforms
- 6. Functionality of Learning Management Systems
- 7. Overview of the best-known Learning Management Systems
- References
- 1. A short introduction to online course platforms and Learning Management Systems
- How aware are teachers of special educational needs manifestations in foreign language learners and where does this information come from? • Claudia Molnár
- Diszlexiaprevenciós és reedukációs lehetőségek kihasználása – a Meixner-módszer bemutatása. Exploiting of the prevention and re-education opportunities of dyslexia – presentation of the Meixner method • Szentmiklósi Beáta
- Challenges of implementing verbal communicative tasks in Hungarian primary schools teaching EFL • Áron Szijártó
- A tanulásieredmény-alapú értékelés jó gyakorlatai a felsőoktatásban. Best practices in outcome-based assessment in higher education • Herzog Csilla, Racsko Réka
- 5. Társadalom és oktatás kapcsolódásai
- A Pannon Egyetem mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő MA szakos hallgatók pályaorientációjának és pályaidentitásának kérdőíves vizsgálata. Questionnaire study on the career orientation and career identity of mental health community and relationship building MA students at the University of Pannonia • Farkas Péter
- 1. Néhány szó a felnőttkori pályaorientációról és a tanulás szerepéről (Elméleti háttér)
- 2. Mentálhigiénéről dióhéjban
- 3. Segítő szakmák speciális helyzetben
- 4. Az egyetem – és a szakválasztás lehetséges okai
- 5. A Pannon Egyetem mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő szakos hallgatók pályaorientációs vizsgálata
- 6. A kutatás körülményei
- 7. A vizsgálat eredményei
- 8. Következtetések
- Irodalom
- 1. Néhány szó a felnőttkori pályaorientációról és a tanulás szerepéről (Elméleti háttér)
- Az iskola és a család kapcsolatrendszere intézményvezetői szemmel. School-family relations from the perspective of school leaders • Imre Nóra
- A társadalmi rend szervezésének pedagógiai gyakorlata. Pedagogical practice of organizing the social order • Perjés István
- 1. Bevezetés
- 2. A társadalmi rend kortárs elméleti keretei és pedagógia narratívái
- 3. A társadalmi rend szervezésének tudományos értelmezései
- 4. Az egyetemes értékek társadalmi, közösségi és egyéni értelmezései
- 5. A morális értékek és gondolati normák pedagógiai áthagyományozása
- 6. A gondolati rend pedagógiai triangulációja
- 7. Epilógus
- Irodalom
- 1. Bevezetés
- A Pannon Egyetem mentálhigiéné mesterképzésre jelentkezett hallgatók motivációs leveleinek tartalomelemzése. The content analysis of motivation letters by students applying to the mental health MA programme at the University of Pannonia • Pintér Márta, Hegyi Ágnes
- Kinek az asztala? Fenntarthatóságra nevelés minden tanórán. Whose ‘department’ it is? Education for sustainability in every classroom • Szűcs Attila
- 1. Bevezetés
- 2. A fenntarthatóságra nevelésig vezető út
- 3. Fenntarthatóságra nevelés a 2012-es Nemzeti alaptantervben
- 4. A Fenntarthatósági Témahét és a 7. kompetencia megjelenése a pedagógusminősítésben
- 5. A 2020-as Nemzeti alaptanterv és a fenntarthatóságra nevelés
- 6. Fenntarthatóság tantárgy
- 7. Zöld Föld program
- 8. Felsőoktatás és pedagógusképzés
- 9. Összefoglalás
- Irodalom
- Felhasznált jogszabályok
- 1. Bevezetés
- A Pannon Egyetem mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő MA szakos hallgatók pályaorientációjának és pályaidentitásának kérdőíves vizsgálata. Questionnaire study on the career orientation and career identity of mental health community and relationship building MA students at the University of Pannonia • Farkas Péter
Kiadó: Akadémiai Kiadó – Pannon Egyetemi Kiadó
Online megjelenés éve: 2025
ISBN: 978 963 664 100 9
Gyűjtemény: Pannon Egyetemi Kiadó
A Nyelv, kultúra, megértés: új kutatási módszerek a humán tudományok területén című kötet célja, hogy interdiszciplináris szemléletben mutassa be a humán tudományok kulcsfontosságú szerepét a mai világ komplex valóságának megértésében. A kötet öt fejezetben vizsgálja a nyelv, a kultúra, a társadalom és az oktatás területeit, és azt, hogy ezek miként járulnak hozzá az emberi tapasztalatok és a társadalmi változások értelmezéséhez. A kötet a humán tudományok különböző aspektusait összefogva kívánja bemutatni, hogy a nyelv, a kultúra, a társadalom és az oktatás milyen alapvető szerepet játszanak világunk megértésében, és hogyan formálják azokat a diskurzusokat, amelyek mindennapjainkat alakítják. A tanulmánykötet egyúttal betekintést enged a Humántudományi Kar intézeteiben folyó jövőformáló, világunk megismerését szolgáló kutatómunkába, amelyet a különböző tudományágak, mint a nyelv-, az irodalom- és a kultúratudomány, valamint a társadalom- és a neveléstudomány egymáshoz kapcsolódása jellemez.
Ez a mű a Creative Commons Nevezd meg! - Ne add el! - Ne változtasd! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Tanulmányok
Production and perceptual representation of American English vowels by monolingual and bilingual Iranian Learners
Afshar Naeimeh, Pannon Egyetem, TNYDI
van Heuven Vincent J., Pannon Egyetem, TNYDI
Fábián Gyöngyi, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.1
„Gendergerechte Sprache“? Argumente und Dilemmata im Hinblick auf Deutsch als Mutter- und Fremd-/Zweitsprache. “Gender-fair language”? Arguments and dilemmas with regard to German as a first and foreign/second language
Földes Csaba, Erfurti Egyetem, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.2
A contrastive analysis of British English RP and Arabic MSA sound systems
Saed Hala, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.3
Verben des Zunehmens im deutsch-ungarischen Sprachvergleich. Linguistische Bedeutungsbeschreibung der Feldkandidaten eines Wortfeldes. Verbs of increase in a German-Hungarian language comparison: Linguistic description of the meaning of field candidates within a word field
Tóth József
DOI: 10.1556/9789636641009.4
Dialects on screen. Display of dialectal significance in the series Poldark
Estélyi-Tala Nóra, Pannon Egyetem
Hortobágyi Ildikó, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.5
Diagnostic assessment of cross-linguistic pronunciation differences of Hungarian secondary grammar school students when reading contemporary literature
Gergelics Zsolt, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.6
Multilingual children in Hungary: teachers’ experiences
Fűrész-Mayernik Melinda, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.7
Second language learners’ reading habits in Veszprém, Hungary
Marzban Sheida, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.8
Contemporary speaker attitudes in language revitalization
Nagy Levente, Pannon Egyetem, TNYDI
Hortobágyi Ildikó, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.9
Hungarian as a foreign language in Fiume at the beginning of the 20th century – An evaluation of the course book Grammatica ungherese e libro di lettura by Emerico Donáth
Szijártó Áron, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.10
„Érzelgős vénkisasszonyok elsötétített szobában”. Adalékok a Nyugat és a spiritizmus kapcsolatához.
Arany Zsuzsanna, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.11
A költő és patrónusa a középkori ír társadalomban. Poet and patron in medieval Irish society
Kovács Gáborján, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.12
Szándékos vakság a kanadai Édenkertben: Alice Munro három története. Intentional blindness in the Canadian Eden: Three stories by Alice Munro
Szabó F. Andrea, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.13
Interkulturelle Aspekte des Komischen in Texten Wladimir Kaminers. Intercultural aspects of humor in the texts of Wladimir Kaminer
Zsigmond Anikó, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.14
A tanulásieredmény-alapú értékelés jó gyakorlatai a felsőoktatásban. Best practices in outcome-based assessment in higher education
Herzog Csilla, Pannon Egyetem
Racsko Réka, Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.15
Felsőoktatásban tanuló diszlexiás hallgatók támogatása online tananyagokkal. Supporting dyslexic students in higher education with online course materials
Kubinger-Pillmann Judit, Pannon Egyetem
Györe Géza, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.16
A theoretical comparison of the educational methodological functions of online course platforms and other Learning Management Systems
Ollé János, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.17
How aware are teachers of special educational needs manifestations in foreign language learners and where does this information come from?
Molnár Claudia, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.18
Diszlexiaprevenciós és reedukációs lehetőségek kihasználása – a Meixner-módszer bemutatása. Exploiting of the prevention and re-education opportunities of dyslexia – presentation of the Meixner method
Szentmiklósi Beáta, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.19
Challenges of implementing verbal communicative tasks in Hungarian primary schools teaching EFL
Szijártó Áron, Pannon Egyetem, TNYDI
DOI: 10.1556/9789636641009.20
A Pannon Egyetem mentálhigiénés közösség- és kapcsolatépítő MA szakos hallgatók pályaorientációjának és pályaidentitásának kérdőíves vizsgálata. Questionnaire study on the career orientation and career identity of mental health community and relationship building MA students at the University of Pannonia
Farkas Péter, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.21
Az iskola és a család kapcsolatrendszere intézményvezetői szemmel. School-family relations from the perspective of school leaders
Imre Nóra, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.22
A társadalmi rend szervezésének pedagógiai gyakorlata. Pedagogical practice of organizing the social order
Perjés István, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.23
A Pannon Egyetem mentálhigiéné mesterképzésre jelentkezett hallgatók motivációs leveleinek tartalomelemzése. The content analysis of motivation letters by students applying to the mental health MA programme at the University of Pannonia
Pintér Márta, Pannon Egyetem
Hegyi Ágnes, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.24
Kinek az asztala? Fenntarthatóságra nevelés minden tanórán. Whose ‘department’ it is? Education for sustainability in every classroom
Szűcs Attila, Pannon Egyetem
DOI: 10.1556/9789636641009.25
Hivatkozás: https://mersz.hu/toth-nyelv-kultura-megertes//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero