7.4.2. A CSATORNAPOLITIKA SPECIFIKUMAINAK ELEMZÉSE A HAZAI MKKV-K ESETÉN

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A Kisvállalati versenyképességi kutatás keretében végzett felmérés igazolta a fenti közelítést, vagyis azt, hogy alapvetően a közvetlen értékesítést választják a hazai MKKV-k (7.7. ábra). Az eredmények alapján elsősorban a saját üzleten keresztül (62,4%) értékesítenek a hazai mikro-, kis- és közepes vállalkozások, míg az eredmények átalgát tekintve a további közvetlen értékesítési formák már nem annyira népszerűek: e-kereskedelem (14,6%), saját ügynöki hálózat (13,8%), közvetlen értékesítés postai úton (6%), telemarketing (5,5%). A népszerűbb megoldások közé tartozik a kiskereskedelmi vállalatok bevonása (20,6%) és a nagykereskedőkön keresztüli (16,7%) forgalmazás is. Külső ügynökök révén történő értékesítés csak a hazai MKKV-k kis arányát (9,1%) foglalkoztatja, nem népszerű megoldás. Ha a létszám-kategóriák szerint vizsgáljuk az eredményeket (7.6. táblázat), akkor elmondható, hogy igazán jelentős különbség nincs az egyes csoportok között. A mikro- és kisebb létszámú kisvállatoknál (5–9, valamint10–19 fő közötti vállalatok) valamivel fontosabb a saját, személyes értékesítés, mint a két nagyobb kategória esetében, illetve kevésbé fontos a nagykereskedelem. A nagyobb létszámú kisvállaltok (20–49 fő), illetve a közepes vállalatok (50–249) esetében jellemzően minden csatornamegoldás magasabb értéket kapott, tehát összességében fontosabbnak tűnik a csatornapolitika ezen vállalatok számára.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.7. ábra: A különböző értékesítési csatornák jelentősége a hazai MKKV-k esetében
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.6. táblázat. Értékesítési csatornák jelentősége az MKKV-k esetében létszám-kategóriák szerinti bontásban
Értékesítési csatornák/Létszám-kategóriák (fő)
5–9
10–19
20–49
50–249
Átlag
Saját eladás
2,45
2,46
2,44
2,43
2,45
Nagykereskedelmi vállalat
1,45
1,53
1,68
1,60
1,51
Közvetlenül kiskereskedelmi vállalat
1,64
1,68
1,72
1,63
1,66
Saját ügynöki hálózat
1,40
1,39
1,58
1,56
1,44
Közvetlen értékesítés külső ügynökökkel
1,26
1,33
1,38
1,36
1,30
Közvetlen értékesítés postai úton
1,29
1,28
1,28
1,21
1,28
Telemarketing
1,25
1,26
1,26
1,28
1,26
Elektronikus kereskedelem
1,45
1,48
1,53
1,57
1,48
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az eredmények alapján aggodalomra ad okot, hogy az e-kereskedelem csupán a középmezőnyben végzett, a válaszadók közel 2/3-a esetében egyáltalán nem jelentős, miközben, ahogy jeleztük, igen dinamikusan növekszik a terület, népszerű a fogyasztók körében és költséghatékony az MKKV-k számára. Még a középvállalatok esetében mért legmagasabb, 1,57 érték is azt mutatja, hogy nem éri el a közepes jelentőségű szintet sem.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az eredmények alapján kialakításra került az értékesítési csatornák szofisztikáltsági mutatója is. Az alapján, hogy a válaszadó milyen csatornákat és mennyire intenzíven alkalmaz, az értékesítés során adott vállalat az alábbi 5 kategória valamelyikébe sorolható.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • „1” alacsony szinten szofisztikált
  • „2” kissé szofisztikált;
  • „3” közepesen szofisztikált;
  • „4” jól szofisztikált és
  • „5” magas szinten szofisztikált.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az eredmények alapján a vizsgált 1156 vállalatból 99 vállalat kerül az „1 – alacsony szinten szofisztikált” kategóriába, 364 vállalat a „2 – kissé szofisztikált”, 119 a „3 – közepesen szofisztikált”, 249 a „4 – jól szofisztikált” és 325 az „5 – magas szinten szofisztikált” kategóriába (7.8. ábra). A méret szerinti különbségek itt elhanyagolthatóak voltak.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.8. ábra: Az értékesítési csatorna szofisztikáltsága mentén kialakuló csoportok
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez azért fontos, mert a korábbiakban a hangsúly a legfontosabb csatornák elemzésén volt, azonban napjainkban már – részben az online csatornák erősödése miatt – a vevők elvárják, hogy könnyen és számukra kényelmes módon érjék el a termékeket. Ennek megfelelően nemcsak a nagyvállalatok, de az MKKV-k többsége sem engedheti meg magának, hogy egyetlen csatornán keresztül szolgálja ki a vevőit, hanem többcsatornás forgalmazási rendszert alakít ki a különféle célcsoportok számára. Az eredmények alapján a hazai kisvállalatok 60%-a eltérő mértékben ugyan, de követi a fenti stratégiát, hiszen az „2” kategória minimum 13 pontja már azt jelenti, hogy több csatornát is használ kiemelten vagy legalább közepes intenzitással. Ez néhány „1” kategóriájú vállalatra is igaz – akik csupán két csatornát használnak, de azt intenzíven, s ezzel 12 pontot érnek el, és már multimegoldásnak tekinthetők –, de kis számban vannak, és napjainkban a multichannel megoldások jellemzően legalább 3 értékesítési megoldást takarnak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A csatorna és a versenyképesség kapcsán tehát megállapítható, hogy a vevői csoportok igényére többségében reagálnak a hazai MKKV-k a csatornák számosságát tekintve, hiszen több értékesítési megoldás közül választhatnak a potenciális célcsoportok. Azonban a modern és költséghatékony e-kereskedelmi megoldásokat csupán 34,6% használja kisebb-nagyobb mértékben, miközben – látva e szektor adatait – egyértelmű, hogy egyre fontosabb területről van szó, s a növekedést csak fokozta a COVID-19-járvány során hozott számos intézkedés, amely a fogyasztókat az online vásárlás felé terelte, s egyelőre az online vásárlási kedv nem csökken a korlátozások feloldásával sem – megszerettük az online vásárlást.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave