7.2.1. A TERMÉKPOLITIKA ELMÉLETI HÁTTERE A MIKRO-, KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK ESETÉN

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A vállalati kínálat alapegységeként értelmezzük a terméket. A terméket marketingszempontból úgy határozhatjuk meg, hogy mindaz, ami szükségletet elégít ki, piacon felkínálják és csere tárgyát képezi (Rekettye és társai 2015). A termékek tartalmazhatnak zömmel fizikai és nem fizikai elemeket. Azokat a termékeket, ahol a nem fizikai tartalom dominál, nevezzük szolgáltatásoknak. Már az előbbiekben is utaltunk rá, és a piacvezérelt marketing kifejezetten hangsúlyozza, hogy a terméket a vevő, a felhasználó és/vagy a fogyasztó oldaláról kell megközelíteni. A vállalkozók általában egy réspiaci termék vagy szolgáltatás (vagy a kettő kombinációjának) előállítására/nyújtására fókuszálnak, így a marketingmixükben gyakran a termékszempont az első. A vállalkozóknak azonban rugalmasnak kell lenniük abban, hogy hogyan fejlesszék és népszerűsítsék alapvető termékük vagy szolgáltatásuk egyedi értékét. A magasan specializálódott vállalatoknak jó esélyük van arra, hogy legyőzzék a nagyobb versenytársakat, különösen olyan nehéz körülmények között, mint a recesszió vagy az erős verseny. A vállalkozónak szakértőnek kell lenni termékkínálata tekintetében és egyedi eladási ajánlatot kell nyújtania, sőt sok esetben speciális felszereléssel vagy szakértelemmel kell rendelkeznie a termék vagy szolgáltatás elkészítéséhez.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Alapvetően a vásárlás két típusát lehet elkülöníteni. Beszélhetünk első és ismételt vásárlásról. Amíg az első esetben az előzetes elvárások képezik a döntés alapját, addig az újravásárláskor már vannak a termékkel vagy szolgáltatással kapcsolatban tapasztalatok (Törőcsik 2007). A kisvállalati termékmenedzsment egyik legfontosabb feladata tehát az, hogy a vevők által felismert és elfogadott érték maximalizálására törekedjék.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az újonnan alakult vállalkozások egyik legalapvetőbb célja, hogy vevőik megismerjék kínálati portfóliójukat, és az kellően attraktív legyen ahhoz, hogy kipróbálják és megvegyék azt.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A kínálat alapegységének, vagyis a terméknek a külső megjelenése, azaz a formája, csomagolása és címkézése határozza meg, hogy a termék mennyire vonzó a vásárló szemében. A termékforma elősegíti, hogy:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • felfigyeljenek a vásárlók a termékére,
  • megkülönböztethesse a konkurencia portékájától,
  • információt közvetítsen a vásárlók felé (Rekettye 2012).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Amennyiben pozitív benyomást kelt a vevőben a termék, és jó tapasztalatokat szerez róla, akkor egyre meghatározóbbá válik, hogy a termék milyen színvonalon és milyen áron elégíti ki a vevőigényeket. Természetesen a kínált termék és szolgáltatás minősége, speciális funkciói és tulajdonságai is kritikus fontosságúak lehetnek. Az itt szerzett tapasztalatok befolyásolhatják a korábbi prekoncepciókat és a vásárló fejében korábban kialakult képet. A vállalatok egyik legfontosabb feladata tehát a vevők által felismert és elfogadott érték maximalizálása (7.1. ábra). Az új vevőknek nincs tapasztalatuk a termékkel kapcsolatban, ezért az alapján fognak döntést hozni, amit látnak és hallanak. A visszatérő vevők körében a magas szintű szükségletkielégítés növeli az újravásárlási arányt, a pozitív vevőélmény pedig lojalitáshoz vezet (Rekettye 2018).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.1. ábra: Az észlelt érték maximalizálása
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahogy korábban is említettük, a kisvállalatok résmarketing-stratégiát alkalmaznak, azaz a piac egy-egy szűk területét célozzák meg kínálatukkal. Fontos megtalálni azt a megkülönböztető ismérvet, azt az egyedi értékesítési ajánlatot, amitől különbözik a vállalat a többi piaci szereplőtől. Elengedhetetlen, hogy ezt a kommunikációs tevékenység fókuszába is helyezzük, hogy megismerjék és emlékezzenek arra a jelenlegi és a potenciális vásárlók is – ezt nevezzük pozicionálásnak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A különböző iparágakban működő szervezetek tapasztalatai azt mutatják, hogy már nem tudnak sikeresek lenni pusztán azzal, hogy kiváló termékeket kínálnak, kiegészítő szolgáltatásokat is kell nyújtaniuk. Mind a gyártó, mind pedig a szolgáltató vállalatok, azért, hogy megkülönböztessék magukat versenytársaktól, elkezdték bővíteni szolgáltatáskínálatukat és intenzíven kommunikálni szolgáltatásorientáltságukat. Az ilyen változtatások segíteni tudják a szervezeteket abban, hogy hatékonyabbak legyenek a marketingmunka tekintetében, valamint növelni tudják piaci értéküket (Gebauer et al. 2010). A szolgáltatás „alapvetően megfoghatatlan teljesítmény, cselekvéssorozat, folyamat, amely az esetek többségében – még ha tárgyiasult termékhez kötött is – nem okoz változást a tulajdonviszonyokban” (KeneseiKolos 2007, 13).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A szolgáltatások négy jellegzetességgel rendelkeznek:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Nem fizikai jelleg: a szolgáltatások túlnyomórészt cselekvések teljesítése.
  • Elválaszthatatlanság: a szolgáltatás-előállítás és -fogyasztás jellemzően egyszerre történik.
  • Romlékonyság: a szolgáltatások nem raktározhatók, nem tárolhatók, nem küldhetők vissza, vagy nem vihetők át későbbi felhasználásra vagy értékesítésre.
  • Heterogenitás: a szolgáltatástermékek minősége változékony, mivel sok esetben emberek nyújtják azt.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az eddigiekből megállapítható, hogy a vállalat valamennyi érintettjével való közös, kölcsönös értékteremtés és különösen a „szolgáltatáson keresztüli verseny” biztosít versenyelőnyt a vállalkozások számára (Kelemen-Erdős 2017, 52).
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave