14.1. A CSALÁDI VÁLLALATOK JELENTŐSÉGE

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ebben a fejezetben, igazodva az 1. fejezet szókincséhez, a szak- és köznyelvben megjelenő „családi vállalkozás” megnevezéstől kissé eltérően a „családi vállalat” terminológiát használjuk. A fejezet olvasása során elmélyedhetünk a magyar családi vállalatokra vonatkozó jellemvonások ismeretanyagában. A fejezetben bemutatott koncepcionális modell segítségével megismerkedhetünk a családi vállalatokra jellemző főbb döntési mechanizmusok jellegzetességeivel, valamint működési sajátosságaikkal. Csakúgy, mint minden vállalkozási forma esetében, a családi vállalatok működésének is számos előnye és hátránya ismert. Hátrányaik és gyengeségeik ellenére azonban a témát kutató szakemberek úgy vélik, hogy piaci jelenlétük nagyban meghatározza a világ gazdasági folyamatait. A magyar családi vállalatok jelentős foglalkoztatók, a munkavállalók majdnem fele dolgozik családi vállalatoknál, ezzel nagymértékben hozzájárulnak országunk GDP-jének alakulásához.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Működésük a gazdasági vonatkozásokon túl társadalmi és szociális kérdéseket is magában rejt (Sharma et al. 2013). A vállalat minden döntését áthatja az adott család kultúrája, belső családi kapcsolatainak jellege, valamint a tulajdonos-alapító preferenciái. Mivel ez sajátos és összetett tulajdonságokkal ruházza fel a vállalatokat, ezért a téma tárgyalásának kezdetén definiálnunk kell ezt a jelenséget. Sokáig nem létezett egységesen elfogadott definíció a családi vállalatokra vonatkozóan, az Európai Unió szakértő csoportjának 2009-es zárójelentése szerint akár országon belül is különböző meghatározásai lehettek a családi vállalatoknak. Mandl (2008) kutatásai során 90 különböző családi vállalati definíciót tárt fel és rendszerezett szisztematikusan. A meghatározások alapját pedig minden esetben a tulajdonlás és a menedzsment vagy stratégiai kontroll adta. Mára már felismerték a kutatók és a döntéshozók az egységes fogalmi keretek jelentőségét, így számos definíció született a zárójelentés óta a szakirodalomban a családi vállalatokra vonatkozóan. Az Európai Bizottság hivatalos tájékoztatása szerint azon vállalkozások tekinthetők családi vállalatnak, amelyek esetében fennáll az alábbi négy feltétel:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • A döntési jogok többsége a vállalatot alapító természetes személy(ek) vagy a vállalat törzstőkéjét megszerző természetes személy(ek), illetve házastársuk, szüleik, gyermekük vagy gyermekeik egyenes ági leszármazottai birtokában van.
  • A döntési jogaik többségét direkt vagy indirekt módon alkalmazzák.
  • A család vagy a rokonság legalább egy képviselője hivatalosan is részt vesz a vállalat irányításában.
  • A tőzsdén jegyzett társaságok megfelelnek a családi vállalat fogalmának, ha a vállalatot alapító vagy megszerző személy vagy annak családtagjai, leszármazottai rendelkeznek az alaptőke által biztosított döntéshozatali jogok legalább 25 százalékával.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ezen kritériumrendszer alkalmazásával értelmezzük a családi vállalatokat ebben a fejezetben is, kiegészítve azt (Chua et al. 1999 és Sharma 2004 alapján) további egy feltétellel:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Céljuk a hosszú távú fennmaradás és a vállalat családon belüli utódlása.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mint minden MKKV, a családi vállalatok is a gazdaság igen fontos részét képezik világszerte csakúgy, mint Magyarországon. Szerepük meghatározó a foglalkoztatásban is (Colli–Rose 2008), hozzávetőlegesen a foglalkoztatottak 40–50%-a dolgozik családi vállalatoknál (Bogdány–Szépfalvi–Balogh 2019).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Európában az összes MKKV közül a családi vállalatok megközelítőleg 70–90%-os aránnyal vannak jelen a gazdaságban az összes vállalathoz képest (Zellweger 2017, Tobak–Nábrádi–Nagy 2018). Az európai országokra vonatkozó családi vállalatok összes vállalathoz viszonyított százalékos arányait – a teljesség igénye nélkül – a 14.1. táblázatban foglaltunk össze. Lényeges megjegyezni, hogy egyes országok csak részben vagy egyáltalán nem vezetnek hivatalos statisztikákat a családi vállalati demográfiáról, így a táblázatban látható arányok több esetben csak a helyi tudományos élet szereplőinek becslésén alapulnak. A családi vállalatok kiugróan alacsony aránya Csehország és Bulgária esetén pedig valószínűleg a bemutatottaktól eltérő családi vállalati fogalommeghatározás és kritériumrendszer alkalmazására vezethető vissza.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

14.1. táblázat. A családi vállalatok aránya Európában
Ország
Családi vállalatok aránya
Lengyelország
92%
Németország
90%
Svájc
88%
Ausztria
87%
Olaszország
85%
Spanyolország
85%
Magyarország
83%
Szlovénia
83%
Szlovákia
82%
Franciaország
80%
Portugália
80%
Belgium
77%
Csehország
50%
Bulgária
42%
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Hazánkban is nehézkes a családi vállalatok beazonosítása és a demográfia pontos lehatárolása. Az OPTEN céginformációs szolgáltató szerint 2021-ben a magyarországi vállalatok 70%-a esetében a családi kapcsolatok egyértelműen beazonosíthatók voltak, míg egy másik kutatás szerint a vállalatok megközelítőleg 83%-a működik családi vállalatként Magyarországon (Drótos és társai 2018). Az OPTEN 2021-es közleménye szerint a legtöbb családi jellegű vállalat Budapesten található (10 052 db), míg a legkevesebb Nógrád megyében tevékenykedik (megközelítőleg 600 vállalat). Ezek az arányok persze országonként és régiónként eltérőek lehetnek.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave