2.1.3. KISVÁLLALATOK A 2010–2020-AS ÉVEKBEN – A KISVÁLLALATOK ÚJ KIHÍVÁSAI A 21. SZÁZAD ELEJÉN

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Külön kell szólni azokról az új fejlődési tendenciákról, amelyek főleg a 2010-es, 2020-as években kezdtek el hatni és felerősödni. Ennek középpontjában a digitalizációs eljárásokon alapuló információs technológiai forradalom és a fokozódó globalizáció állnak. A digitalizáció, hasonlóan a korábbi időkben a gőzgéphez és az elektromossághoz, általános technológia, amely a vállalatok és a társadalom minden szintjére hatással van (Bresnahan–Trajtenberg 1995, Naughton 2016).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ahhoz, hogy a digitalizáció hatását a vállalati méretstruktúrára meg tudjuk érteni, vissza kell nyúlnunk Ronald Coase (1937) vállalatelméletéhez. Coase, szemben a klasszikus mikroökonómiai gondolkodással, azt gondolta, hogy a piaci szisztéma használata nem költség nélküli. A termelési költségeken felül tranzakciós költségek merülnek fel a keresés, az információhoz jutás, az alkudozás, a szerződések teljesítése miatt is. A vállalatok ezeken a költségeken spórolhatnak, ha saját maguk állítják elő a termeléshez szükséges termékeket. Természetesen ez is belső szervezési költségekkel jár. Ha a tranzakciós költségek magasak, akkor azok, a jórészt nagyvállalatok lesznek hatékonyak, amelyek képesek a termelési lánc minél nagyobb részét ellenőrzésük alá vonni. Ha viszont a tranzakciós költségek csökkennek, akkor megéri a piacról beszerezni a termékeket. Ekkor a vállalatok inkább kisebb méretűek lesznek. A digitális technológiák az informális – az adatok tárolási, a számolási és a továbbítási – költségeket jelentősen csökkentették. Ezek tulajdonképpen olyan költségtételek, amelyek a piaci szisztéma használatával kapcsolatosak (Schlegel–Schuppli 2021). Így a digitalizáció a kisvállalatok térnyerését segítette elő.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A digitalizáció hatására viszont egy másik szervezeti innováció is történt, amely egyszerre támogatta a kisvállalatok további előtérbe kerülését, ugyanakkor hozzájárult a nagyvállalatok, sohasem látott gazdasági erejű szervezetek létrejöttéhez: ez pedig a platformizáció. Ameddig az első ipari forradalom fő szervezeti egysége a gyár (factory), a 19–20. század menedzseri forradalma létrehozta a vállalatot (corporation), addig az információs technológiai forradalom domináns szervezete a platform (Acs et al. 2021). A platformizáció, ahol a digitális piac maga a szolgáltatás, amit a vállalat nyújt. A platform az ügyfelek közötti közvetítőként működik, képes hatékonyan egymáshoz illeszteni a két felet, legyenek azok felhasználók, eladók vagy vevők. Ugyanakkor a platform a kereskedés hatékonyságát is növeli a keresési, a szállítási, a nyomon követési és ellenőrzési költségek csökkentése révén (Goldfarb–Tucker 2019).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A platform működtetője jellemzően kis szolgáltatási díjat számít fel. Ugyanakkor képes arra, hogy nagyszámú ügyfelet szolgáljon ki egyszerre. Sőt, minél több ügyfele van, annál hatékonyabb lehet a keresés és az ügyfelek egymásra találása, egymáshoz illeszkedése. Ezt hívjuk hálózati hatásnak. A Facebook, a Google, az Amazon, a Microsoft vagy az Apple egyenként sok százmilliós, sőt milliárdos felhasználóval rendelkezik. Ameddig a platformot működtető vállalatok sokszor gigászi méretűek, addig az ügyfelek jellemzően magánszemélyek vagy kisvállalatok. Számos kisvállalat használja például hatékonyan a Facebook hirdetési lehetőségeit. Sőt, korábban nem vagy csak kismértékben piacosított tevékenységek is megtalálják a helyüket a platformokon. Az Uber sofőrjei jellemzően részmunkaidőben tevékenykednek, hasonlóan a sufnigazdaság (gig economy) szereplőihez, a takarítókhoz vagy szerelőkhöz. Ezek a kis szereplők azonban jellemzően ki vannak szolgáltatva a platform működtetőjének, aki a részvételi kondíciókat és a díjfizetést is szabályozza. A platformok ugyanakkor megkönnyíthetik a kezdő és a kisvállalatok finanszírozási forráshoz jutását. A közösségi finanszírozás (crowdfunding) vagy a mikrofinanszírozás és személyközi hitelezés mind platform alapon működik (Kuti–Madarász 2014, Dömötör–Ölvedi 2021).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A digitális forradalom felerősítette a globalizációs folyamatokat. A globalizáció magába foglalja a gazdasági és ipari integrációt a hazai ország és a világ többi része között (Liñán–Paul–Fayolle 2020). A globalizáció része a nemzetköziesedés, a termékek, szolgáltatások adaptálása a külpiacokra. Még a 2000-es évek elején is az a felfogás dominált, hogy a nemzetköziesedés a (multinacionális) nagyvállalatok játszótere, a kisvállalatok pedig csupán helyileg vagy legfeljebb regionális szempontból mérvadók (Etemad–Wright–Dana 2001). A globalizáció, a technológiai fejlődés, a digitalizáció és főleg az internet terjedése arra ösztönözi/kényszeríti a kisvállalatokat, hogy más országok piacán is megjelenjenek (Dabić et al. 2020). Az ilyen körülmények között lokálisnak tűnő verseny könnyen globálissá válhat a kereskedésre alkalmas (traded) termékek esetében. A digitalizáció felszabadítja a vállalatokat a szállítási kötöttségek alól is, így növeli alkalmazkodóképességüket. Ez jól látszott a 2020-as COVID-válság idején, ahol a digitális alapon működő szervezetek piacokat nyertek, a hagyományos vállalatok pedig piacokat vesztettek (Autio–Mudambi–Yoo 2021).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fokozódó digitalizáció és a globalizáció nyomán azt gondolnánk, hogy a hely jelentősége csökken, hiszen ugyanazokat a tevékenységeket immár a világ sok helyén lehet végezni, és az internet segítségével könnyen kapcsolatba lehet kerülni másokkal. Az online munkavégzés főleg a COVID-válság kapcsán vált mindennapos gyakorlattá (Almeida–Santos–Monteiro 2020). Ezzel szemben az elmúlt időszakban a földrajzi hely szerepe felértékelődött, a regionális különbségek pedig fokozódtak mind az országok között, mind az országokon belül. A globális iparágakban sokszor ugyanazok a multinacionális vállalatok a világot egységes egészként kezelve versenyeznek. A másik oldalról viszont megnőtt a helyi beágyazottság, a lokális együttműködések szerepe is a versenyelőnyök megszerzésében és megtartásában. Az új munkamegosztás tovább növelte a regionális különbségeket. A fejlett régiók magas szinten specializálódtak olyan magas hozzáadott értékű iparágakra, ahol a lokális erők kedvező feltételeket biztosítottak, a kevésbé jövedelmező tevékenységek pedig a kevésbé fejlett, elmaradottabb régiókba kerültek. Felértékelődtek a tudásalapú, tudásintenzív tevékenységek és iparágak, ahol az agglomerációs hatások1 különösen fontosak (Lengyel 2006). Ezen erővonalak mentén polarizálódtak a kisvállalatok is: a fejlettebb, nagyvárosi körzetekben a klaszteresedés tovább erősödött, kedvező feltételeket teremtve a tudásintenzív és a nagyvállalatoknak bedolgozó kisebb szervezeteknek. A leszakadó régiók kisvállalatai pedig a csökkenő/stagnáló helyi keresletet igyekeznek kielégíteni a globalizáció támasztotta fokozódó versenyfeltételek között.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A helyi vállalatok fejlődését befolyásoló környezet kutatása és felfogása is változott. Ezzel párhuzamosan mind a kisvállalati politikai prioritások, mind az eszközök átalakultak. Isenberg (2010) és Stam (2015) szerint az önfoglalkoztatás és a kisvállalatok támogatása helyett a vállalkozásra, vállalkozói szervezetekre kellene helyezni a hangsúlyt. A vállalkozói ökoszisztéma alapelve, hogy olyan támogató környezetet kell létrehozni, amely az innovációt, a magas növekedési potenciálú vállalatok létrehozását támogatja egy meghatározott földrajzi régióban. A vállalkozói ökoszisztéma maga is komplex, amely magába foglalja a piacokat, a helyi infrastruktúrát, a formális és informális támogató intézményrendszert, a politikai döntéshozókat, a kormányzati szerveket, a vállalkozást és kisvállalatot támogató ügynökségeket, a finanszírozókat, az oktatási intézményeket, különös tekintettel az egyetemekre, illetve a kutatókat-fejlesztőket is. Az ökoszisztéma-felfogás szerint ezek az önmagukban is komplex elemek ráadásul egymással is szoros kapcsolatban állnak. A sikeres ökoszisztémákban ezek az elemek egymást erősítik. Ugyanakkor az ökoszisztéma-elemek különböző kombinációkban is eredményesek lehetnek, minden régiónak saját magának kell megtalálni a számára leginkább megfelelő konfigurációt, amely révén az ökoszisztéma saját maga is organikusan tud fejlődni, és lehetővé teszi az adott területen belül a szervezetek számára az információhoz, a pénzügyi, a humán és az innovációs erőforrásokhoz történő hozzáférést. Ennek megfelelően ez a felfogás tagadja, hogy a sikeres ökoszisztémák, mint amilyen a híres Szilícium-völgy, másolhatók.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az innovációs felfogásában és a politikában is változások következtek be. A zárt, vállalaton belüli innovációs modellek helyett előtérbe kerültek a kooperációkra, vállalati együttműködésekre épülő nyílt innovációs rendszerek, amelyek erősítették a – főleg a csúcstechnológiák kidolgozásában jeleskedő – kisvállalatokat (Radziwon–Bogers 2019). A másik oldalról a csúcstechnológiák kidolgozását és adaptálását preferáló és a sikeres példákat másolni, adaptálni próbáló politikáktól, a 2010-es években megjelentek a helyi adottságokon, meglevő innovációkon alapuló intelligens szakosodási stratégiák. Ennek lényege, hogy a támogatásokat a régiók sajátosságaihoz kell illeszteni, olyan iparágakat támogatva, ahol az adott régiónak és az ott levő szervezeteknek innovációs tapasztalata és versenyelőnye van. A koncepció szerint a gazdasági szerkezet megújítása a vállalkozói felfedező folyamat révén, mintegy alulról szerveződve valósul meg (Polónyi-Andor 2020).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az alábbiakban a 2.2. táblázat foglalja össze a legfontosabb változásokat a kisvállalatok felfogásáról az 1960-as évektől napjainkig.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

2.2. táblázat. A kisvállalatokkal kapcsolatos felfogás változása az 1960-as évektől napjainkig
Vizsgálati szempont/időszak
–1960-as évek
1970–1980-as évek
1990–2000-es évek
2010–2020-as évek
A kisvállalatokkal kapcsolatos domináns felfogás
A kisvállalatok nem hatékonyak, el fognak tűnni
A kicsi szép
A kisvállalatok inhomogének, változatosak, a kisvállalatok társadalmi szerepe fontos
A vállalkozói kisvállalat
Meghatározó külső tényezők
Stabil piaci viszonyok, tömegtermelés dominanciája
Válságos időszak, fogyasztói igények differenciálódása
Gazdasági fellendülés, de piaci turbulencia fokozódása, globalizáció felerősödése
Új digitalizációs alapú ipari forradalom, platformgazdaság megjelenése
Kisvállalatok kulcsfontosságú kihívásai
Hatékonyság, fennmaradás
Munkahelyteremtés, növekedés, innováció
Nemzetköziesedés, versenyképesség
Globális verseny, digitalizáció
Kisvállalatok versenyképessége
Nem versenyképesek
Versenyképesek
A kisvállalatok versenyképessége változó, specializáció és együttműködések révén a versenyhátrány csökkenthető
A technológiai forradalom, az intézmények és a belső kompetenciák egyaránt formálják a kisvállalati versenyképességet
Kisvállalatok hozzájárulása a gazdasági növekedéshez
Marginális, elhanyagolható
Meghatározó
A kisvállalatoknak csak egy része növekszik
A magas növekedési potenciálú kisvállalatok, amelyek skálázhatók, lényegesek
Kisvállalatok hozzájárulása a munkahelyteremtéshez
Marginális, elhanyagolható
Az új munkahelyek döntő részét kisvállalatok hozzák létre
A kisvállalatoknak csak egy része, az új, kicsi szervezetek, a gazellák hoznak létre munkahelyeket, a vállalatok megszűnése az MKKV-szektorban magas
A kezdő szervezetek hozzák létre az új munkahelyeket, a kisvállalatok jelentősége a munkahelyteremtésben hosszú távon csökkenő
Innovációban betöltött szerep
Lényegileg kevés
A forradalmian új innovációkat a kisvállalatok hozzák létre
A legtöbb kisvállalat egyáltalán nem innovatív
A digitalizációs forradalomban az új, kisebb méretű szervezetek szerepe meghatározó, intelligens szakosodási innovációs stratégiák megjelenése
Kisvállalati politika
Antitröszt-, monopolellenes törvények korlátozzák a nagyvállalatok erőfölénnyel történő visszaélését
Több kisvállalat jobb – a kisvállalatok számát növelni kell; a kicsiket támogatni kell, hogy gyenge versenyképességüket ellensúlyozni lehessen, fő fókusz a finanszírozás javítása
Differenciálódó kisvállalati programok, adminisztratív korlátok, szabályozás csökkentése révén a versenyképesség növelése
Holisztikus, ökoszisztéma-felfogású MKKV-programok, az MKKV-programok fenntarthatóságára kell törekedni, eltolódás az országos politikától a régiók irányába, digitalizáció elősegítése
Forrás: saját szerkesztés
 
1 Az agglomerációs hatások jórészt (nagy)városi agglomerációhoz köthető előnyök és költségmegtakarítások. Ha a hasonló vállalatok, iparágak, szolgáltatások közel helyezkednek el egymáshoz, akkor ebből költségmegtakarítás és/vagy hatékonysági előny származhat. A tudásáramlás egyik fontos tényezője is a földrajzilag közeli elhelyezkedés.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave