12.3.1. AZ MKKV-K NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁSÁNAK MOTIVÁCIÓI

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A nemzetköziesedésnek számos motivációja van, amelyeket jellemzően a vállalat növekedési és kockázatkezelési stratégiái határoznak meg (Lis 2012). Dunning (1994) a nemzetköziesedés négy vezető motívumát azonosította úgy, mint a természeti erőforrások keresése, a piackeresés, a hatékonyságkeresés és a stratégiai erőforráskeresés. Az első három motívum arra ösztönzi a vállalatot, hogy kiaknázza az adott anyaországban lévő erőforrásokat, az utolsó pedig a vállalat képességeinek javítását segíti a külföldi országtól való tanulás révén.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A pozitív motivációk, előnyök a nemzetköziesedés irányában motiválják a döntéshozókat, míg a negatív motivációk, hátrányok a hazai piacon maradást indokolják. A nemzetközi megjelenés leggyakoribb előnye a vállalat növekedése. Motiválólag hathat, ha a nemzetközi piacokra való belépési korlátok alacsonyok, a politikai és gazdasági szabályozás nem túl bürokratikus, a kulturális távolság nem nagy. Napjainkban az információs-kommunikációs technológia fejlődése, az e-kereskedelem és a platformok megjelenése is a külföldi megjelenést támogatja. A nemzetközi ellátási láncokba való becsatlakozás, és ezzel kockázatdiverzifikáció eredményeként a munkaerő-, anyag- és pénzügyi kiadások, a decentralizáció eredményeként pedig a tranzakciós költségek csökkenése várható. A nemzetközivé válás emellett új értékesítési piacokat nyit meg, illetve erősíti a tudásfejlődést. A nemzetközi MKKV-k könnyebben találnak képzett munkaerőt, tanulnak külföldi partnerektől, szereznek nemzetközi piaci tapasztalatokat és mozdítják elő az interkulturális fejlődést.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A nemzetközi jelenlét előnyei mellett a hátrányokról ugyanúgy szólnunk kell. Kevésbé motiválóak egy nemzetközi piaci tapasztalatokkal nem rendelkező MKKV számára az éles verseny, a jelentős árfolyamkockázat, a megbízható nemzetközi partnerválasztás bizonytalansága és a kockázatcsökkentés során felmerülő biztosítási költségek. A kulturális különbségek, a helyi szokások az adott országot belülről nem ismerők számára ismeretlen természetű és mértékű kockázatot hordozhatnak. A szabályozási változásokra való reakcióidő növekedése, a lassabban visszaáramló információ, a közvetítők léte, a nem kellően ismert hatásmechanizmusok szintén a bizonytalanságot növelik, ami csak hosszú idő alatt megszerezhető helyi tapasztalattal mérsékelhető. A külpiacra lépésnek tehát egyértelmű pluszköltségei vannak, amelyek jelentős része ráadásul úgynevezett elsüllyedt költség, amely soha nem térül meg.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave