13.2.3. OKTATÁS

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az oktatás vállalkozói hajlandóság alakulásában játszott szerepe az egyik leggyakrabban vizsgált téma a vállalkozói irodalomban (Szerb és Lukovszki 2013, Wach–Głodowska 2019, KobylińskaLavios 2020). Az empirikus vizsgálatok azt mutatják, hogy a formális oktatásnak jelentős hatása van a vállalkozói szándékra (Gubik 2014), de egyre nagyobb az igény az innovatív megoldásokra, amelyek hatékonyan hozzájárulnak a vállalkozás sikeres elindításához és működtetéséhez szükséges készségek és ismeretek átadásához (Harms 2015, Costin et al. 2018). A sikeres vállalkozási tevékenységhez kapcsolódó készségek megszerzésére valódi vállalkozáson keresztül történő tanulásra is szükség van (Imreh-Tóth 2015). Vélhetően a két megoldás, a tudásátadás és a tapasztalat nem konkurálnak, sokkal inkább kiegészítő jellegűek; Kurczewska és szerzőtársai (2020) szerint az iskolai végzettség és a szakmai tapasztalat egyaránt nélkülözhetetlen a vállalkozói siker érdekében.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az oktatás vállalkozói elképzelésekre és tevékenységre gyakorolt hatását a tudományos közvélemény nem kérdőjelezi meg, azonban a működési mechanizmusról keveset tudunk (GubikBartha 2021). A kutatási eredmények azt sugallják, hogy az oktatásnak közvetlen hatása van a vállalkozói szándékra (Nowiński et al. 2020), a hallgatók részvétele az egyetemi vállalkozási programokban pozitív kapcsolatban áll a tényleges vállalkozásindítással is (Morris et al. 2017). A vállalkozói ismeretek megszerzésével a hallgatók képet kapnak vállalkozói alkalmasságukról (von Graevenitz et al. 2010), növelik énhatékonyságukat (Egerová et al. 2017), és ennek eredményeként növelik esélyeiket arra, hogy sikeres vállalkozást működtessenek (KolstadWiig 2015).

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Négy fontos szempontot kell megemlíteni a vállalkozói ismeretek oktatásával kapcsolatban.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • Az egyik az, hogy nem mindenki való vállalkozónak. A vállalkozói ismeretek oktatásának az is fontos feladata, hogy támogassa a hallgatókat saját képességeik megismerésében, megértésében és a helyes döntés meghozatalában a vállalkozói tevékenységre való alkalmasságukkal összefüggésben.
  • A második, hogy a vállalkozásoktatás keretében megszerzett tudás és tapasztalat másutt is felhasználható. Életünk minden területén, a versenyszféra mellett az oktatásban és az állami szférában is kritikus tényezővé válik az innovativitás, amelyet vállalkozói szemlélettel lehetne keresztülvinni. A vállalkozói ismeretek oktatása tehát nemcsak a vállalkozói szellemet erősíti, hanem növeli a hallgatók általános foglalkoztathatóságát (LingVenesaar 2015).
  • A harmadik, hogy hiba lenne az oktatás szerepének értékelésekor csak a tananyagra gondolni. A vállalkozói ötleteket ösztönözhetjük olyan vállalkozói környezet megteremtésével is, amely egyértelművé teszi az intézmény elkötelezettségét a vállalkozói értékek iránt, amelyet a kommunikációban és a különböző tevékenységekben (programok, támogatások) megjelenít.
  • Végül, hogy bár jelenleg az oktatás csekély hatással van a társadalmi és közösségi mozgatókra (belső motivációk) (Bartha et al. 2019), de a tudásátadás mellett a vállalkozói kultúra társadalmi értékeinek kihangsúlyozásában is szerepet vállalhat.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave