4.4.3. A KISVÁLLALATI VERSENYKÉPESSÉGI KUTATÁSBAN RÉSZT VETT KISVÁLLALATOK LEGFONTOSABB JELLEMZŐI

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A következőkben a versenyképességi minta vállalatainak néhány jellemzőjét mutatjuk be. Először a KVI eloszlását szemléltetjük a 4.4. ábrán látható hisztogramon.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4.4. ábra: A Kisvállalati Versenyképességi Index pontok (mérettel súlyozott értékek)
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A KVI normál eloszlást követ, az átlag a 0–10-es skálán 4,57, a medián érték 4,53. A legalacsonyabb KVI-érték 1,39, a legmagasabb pedig 8,28. A 4.5. ábra mutatja a KVI-pontok eloszlását az egyes méretkategóriákban.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4.5. ábra: A Kisvállalati Versenyképességi Pontok átlagértékei a minta méretkategóriái mentén
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mint az a 4.5. ábrán jól kivehető, a KVI-pontok átlaga a vállalatméret növekedésével emelkedik. A nagyobb méretű vállalatok versenyképességi kompetenciái átlagosan jobbak, mint a kisebb méretű társaiké: az átlagos különbség a legkisebb és a legnagyobb méretkategória között mintegy 30%-os. Ezek a vállalatméretbeli különbségek, bár változó intenzitással, de a vállalati működés minden területére jellemzőek. A 10 pillér méretkategóriák szerinti átlagos értékeit mutatja a 4.5. ábra.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4.6. ábra: A KVI átlagos pillérértékei az egyes méretkategóriák mentén (mérettel súlyozott értékek)
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mint az a 4.6. ábrán jól látható, a legalsóbb és a legfelsőbb kategóriába tartozó vállalatok közötti átlagos különbségek a Döntéshozatal pillér esetében a legnagyobbak (67%), de jelentősök a Nemzetköziesedés (46%), az Online jelenlét (42%) és a Termelés (39%) eseteiben is. A legkisebb különbségek a Stratégia (12%), a Marketing (15%) és a Humán tőke (15%) pilléreknél látható, ahol a méret kevéssé differenciál. Ezeket az eltéréseket részletesebben elemezzük a könyv későbbi fejezeteiben.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A versenyképesség 10 pillére egymással pozitívan korrelál, azt mutatva, hogy a versenyképesség ezen tényezői egymással is összefüggenek, egy rendszert alkotnak. A pillérek közötti Pearson-féle korrelációs koefficiensek értékei 0,194 (Együttműködés és Online jelenlét) és 0,525 (Termék és Termelés) között alakulnak. A KVI-pontok és a versenyképességi pillérek között szorosabb a korrelációs kapcsolat, a Pearson-féle korrelációs koefficiens értéke 0,585 (Online jelenlét) és 0,724 (Termelés) között található.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A KVI és a tíz pillérnek iparági szintű elemzése révén fontos információhoz juthatunk egy adott vállalat versenyképességi pozíciójáról a versenytársakhoz viszonyítva. A 4.3. táblázat a 7120-as TEAOR-számú (műszaki vizsgálat, elemzés) iparágba tartozó hat vállalat versenyképességi pillér- és KVI-értékeit mutatja a vállalat alkalmazottak számával mért nagysága mellett.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

4.3. táblázat. A „Műszaki vizsgálat, elemzés” szakágazat vállalatainak versenyképességi pozíciója a tíz pillér és a KVI-pontok alapján

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Magyarázat: a fehérhez közeli szín kedvezőbb, a sötétebb kedvezőtlen pillérértékeket mutat
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A 4.3. táblázat alapján látszik, hogy a hat vállalat KVI-pontjai – jelentős különbséget mutatva – a 3,2 értéktől a 6,6 értékig terjednek. Az iparágat jellemzően kisebb szervezetek alkotják, az alkalmazottak száma 6 és 24 között mozog. Meglepetésre a legkisebb szervezetek KVI-pontjai a legmagasabbak, tehát a kicsiség nem feltétlenül jelent versenyhátrányt. Egyébként a legnagyobb, 1305-ös vállalat KVI=5,5 pontja annak köszönhető, hogy a vállalat az online térben egyáltalán nincsen jelen. Még a hasonló KVI-pontokkal rendelkező vállalatok között is jelentősök a különbségek a versenyképesség 10 pillére mentén. Például amíg a 222-es számú vállalat erősségei a Termelés, az Együttműködés és a Termék, addig a hasonló KVI-ponttal rendelkező 1267-es vállalat a Termék és a Humán tőke, továbbá a Stratégia mentén mutat előnyöket. Hasonlóan nagy az eltérés az 1393-as (KVI=3,5) és a 965-ös (KVI=3,2) vállalatok között: például amíg az 1393-as vállalat Online jelenléte 0, addig a 965-ös vállalatnak éppen ez a legmagasabb pillérértéke.
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave