7.6. MKKV-MARKETING INTEGRÁLTSÁGA ÉS AZ INNOVÁCIÓ

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A fentiekben áttekintettük a hazai MKKV-k marketinghez kapcsolódó tevékenységeit a 4P mentén. Az utolsó kérdésblokk arra vonatkozott, mennyire fektetnek hangsúlyt a kialakított marketingmix fejlesztésére. Becherer és szerzőtársai (2001) eredményei alapján hiába jelenthetne előnyt a kisebb méret a széles körű reagálóképesség tekintetében, a marketingorientált kultúra előmozdítása jellemzően egyetlen személytől függ: a vállalat vezetőjétől. Ha a vállalat vezetője nem hajlandó vagy nem képes átadni a napi szintű döntések meghozatalát, akkor a magas szintű marketingorientációhoz szükséges értékek sem lesznek jelen a kisvállalatnál.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Puspaningrum (2020) tanulmányának eredményei azt mutatják, hogy az MKKV-k teljesítménye és versenyképessége növekedni fog, ha képesek a vevői igények kielégítésére, a piacorientált működésre, amely részeként a termék egyediségét, a termékminőséget és a versenyképes árakat is kiemeli. Az MKKV-k teljesítményének javítása érdekében megfelelő marketingstratégia kidolgozására kell törekedni, amely integrált közelítést igényel, valamint szükség van innovációra is.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A hazai kutatás esetében a megkérdezett vállalkozások 80,1%-a nem végzett az elmúlt 3 éves időszakban semmilyen lényeges változtatást a termék designja, csomagolása esetében, nem vezetett be új értékesítési módszereket, reklám- vagy promóciós eszközöket, s a vevői számát sem növelte jelentősen. Mindez azt jelenti, hogy a hazai MKKV-k csupán ötöde végzett bármilyen változtatást a marketingtevékenységéhez kapcsolódóan.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Akik végeztek változtatást, azok esetében azt is megvizsgáltuk, ezek milyen jellegűek voltak. Az eredmények (7.11. táblázat) alapján elmondható, hogy mind a termékpolitika, mind a csatornapolitika, mind a kommunikáció kapcsán voltak népszerű megoldások, azonban összességében itt is látszik a Gáti (2014) által említett termékpolitikai dominancia, hiszen itt minden felsorolt lehetőség 8% körüli aránnyal bírt, ez volt a legkiegyensúlyozottabb a négy terület közül. A csatornapolitika esetében a hazai lehetőségek bővítése volt a legjellemzőbb, a kommunikáció kapcsán pedig a honlapkészítés és a promóciós eszközök gazdagítása, ami az integráltság irányába történő elmozdulást jelzi. A méret szerinti bontást tekintve a korábbi eredményekhez hasonlóan itt is az látszik igazolódni, hogy minél nagyobb méretű a vállalat, annál inkább nyitott a változásra és a változtatásra.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.11. táblázat. Az elmúlt 3 évben megvalósított változások, változtatások létszám-kategóriák szerint
Marketingmixelem
Marketingújítás /Létszám-kategóriák (fő)
5–9
10–19
20–49
50–249
Átlag
Termék
A termék, szolgáltatás dizájnjának lényeges változtatása
6,5%
9,4%
12,0%
17,5%
8,7%
A termék, szolgáltatás csomagolásának lényeges módosítása
6,2%
8,1%
10,2%
11,3%
7,5%
Pluszszolgáltatások (hosszabbított garancia, házhoz szállítás, javítási lehetőségek stb.) bevezetése
6,5%
9,0%
11,4%
12,5%
8,2%
Csatorna
Értékesítési/elosztási licenc vásárlása
0,5%
0,0%
1,8%
2,5%
0,7%
Internetértékesítés bevezetése
5,5%
4,8%
5,4%
12,5%
5,8%
Hazai értékesítési lehetőségek növelése
6,9%
11,0%
13,8%
18,8%
9,7%
Külföldi értékesítési lehetőségek növelése
0,8%
5,8%
9,0%
13,8%
4,1%
Kommunikáció
Saját honlap készítése
8,6%
11,9%
16,8%
20,0%
11,4%
Online/webes hirdetések (bannerek, pop-up) alkalmazása, online játékok indítása
4,8%
4,8%
8,4%
12,5%
5,8%
Multi-level marketing (MLM) beindítása
0,3%
0,3%
0,6%
1,3%
0,4%
Direkt értékesítés bevezetése (katalógus, levélreklám, sms-reklám, prospektus)
5,4%
6,1%
7,2%
12,5%
6,3%
Promóciós eszközök alkalmazása (szponzorálás, sajtó-, rádió-, televízióreklám, vásárokon, kiállításokon történő részvétel
6,6%
9,0%
12,6%
18,8%
8,9%
 
Összesen (db)
650
310
167
80
1207
Forrás: saját szerkesztés a Kisvállalati versenyképességi kutatás (KVI) alapján, 2022
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

A marketinginnovációt mérendő ez esetben is kialakításra került egy változó. Az alapján, hogy az adott vállalat hány területen vezetett be változást a fenti 12 lehetőségből, 5 kategóriába soroltuk őket: a nem innovatívtól az igazán innovatívig. A marketinginnováció-változó szerint körvonalazódó csoportok alapján a hazai MKKV-k 81,1%-a semmilyen marketinggel kapcsolatos változtatást nem végzett 3 éves periódust tekintve, amely komoly probléma a versenyképességükre nézve, egyben a marketingterület elhanyagoltságára is utal, illetve arra, hogy a hazai MKKV-kra nem jellemző a kisvállalati marketing-szemléletmód és -eszközrendszer alkalmazása. 4% csupán maximum két területen (minimálisan innovatív), 5,3% három vagy négy területen (kissé innovatív), 5,5%-uk pedig öt-hat területen (innovatív) vezetett be változást a megkérdezésüket megelőző 3 év során. Mindössze 4,2% került az igazán innovatív kategóriába, ami azt jelentette, hogy a korábban felsoroltak közül legalább hét területen történt változás.
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave