9.2. WORST PRACTICE ÉS BEST PRACTICE

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az általános EEM-modell ismertetését követően, mielőtt rátérünk az MKKV-specialitásokra, bemutatunk egy esetet a gyakorlatból. Megfigyelhető, hogy a kutatók és oktatók a „best practice”, azaz jó gyakorlaton keresztül mutatják be egy-egy téma fontosságát, az abban foglalt megoldások hasznosságát és alkalmazhatóságának feltételrendszerét, illetve korlátait. Ezzel szakítva, nézzünk meg egy „worst practice”-t, azaz rossz példát.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Worst practice
Az esetek többségében a legjobb gyakorlatról olvashatunk, olyan megoldásokról, amelynek alkalmazását érdemes megfontolni a saját szervezetünkben is. Ennek ellenére egy rossz gyakorlatot ismertetünk, mivel úgy gondoljuk, hogy a rossz példából is lehet tanulni, néha még többet is, mint a jó gyakorlatból. Az eset valós, ugyanakkor nem meglepő, hogy csak anoniman jelenhet meg a leírás.
Egy pécsi MKKV javadalmazási rendszerét ismertetjük. A vállalat több területen működik, többek között rendezvényszervezés, tanácsadás, kitelepülések megvalósítása. Az állandó alkalmazottak többsége fizikai munkás, 3-4 fő viszi a szellemi jellegű feladatokat. A több MKKV-t is magába foglaló tulajdonosi kör kihasználja a lehetőség szerint minél olcsóbb munkaerő biztosításának lehetőségeit, azaz vállalatfejlesztési pályázati pénzekből, foglalkoztatási pályázatokból, illetve a szürke megoldásokból (minimálbérre bejelentett, különbséget kézbe kapó) fizeti az alkalmazottakat. A tényleges bevétel mellett kézbe kapott összeg jól jön a dolgozóknak, ugyanakkor egy-egy kiemelt teljesítményhez kapcsolódóan jobban meg tud jelenni az aránytalan jutalmazás, továbbá jogos érdekké válik a saját haszonszerzés előnyben részesítése. Ilyen például az, hogy a jobban fizető rendezvényeket igyekeznek a tapasztaltabb munkatársak maguknak megtartani, míg a munkásabb, kevésbé látványos elemekhez kapcsolódó feladatokat inkább az újonnan a szervezethez kerülők kapják. Ennek eredményeképpen jelentős bérkülönbségek alakulnak ki, érezhető a bérfeszültség, a méltánytalanság, ami magasabb fluktuációhoz vezet a fiatalabbak között (akik például nem tudnak megfelelő állami támogatást kapni, amennyiben gyereket szeretnének vállalni idővel). Ennek révén nem tud a friss tudás beépülni a szervezet tevékenységeibe, illetve újfent elölről kell kezdeni a betanulási folyamatot, ami újabb tényleges költségekhez, illetve hatékonytalan működéshez vezet.
 
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ennek ellenére biztosan sok az olyan kisvállalat is, amely meglepően haladó szellemiségben kezeli az emberi erőforrás ösztönzését, menedzselését. Egy 12 fős HR-tanácsadó és -szervezetfejlesztő vállalatnál például a széles körű humán erőforrás kezelésébe beletartozik a home office biztosítása, a saját kapcsolatrendszeren keresztül behozott projektek utáni jutalékok, közös szakmai utak és külföldi szakmai továbbképzési programok lehetősége, melyeket a vállalat finanszíroz a dolgozói számára. Ehhez még hozzákapcsolható az év végi komplex teljesítmény alapján meghatározott jutalom. Látható tehát, hogy vannak olyan MKKV-k is, amelyek javadalmazási/kompenzációs rendszere és humánerőforrás-menedzselési gyakorlata a bérkérdéseken túl kiterjed a nem anyagi ösztönzőkre is, mint pl. rugalmasság, szabadság, fejlődési lehetőségek, közvetlen szervezeti kultúra. Felmerülhet azonban a kérdés: vajon melyik jellemzőbb inkább a mai magyar MKKV-kra, és nemzetközi viszonylatban hol lehetne elhelyezni a hazai kisvállalatok emberierőforrás-menedzsmentgyakorlatait? Inkább a rossz, vagy inkább a jó példákból van több Magyarországon? Valamint: melyek az MKKV-k sajátosságai a nagyvállalati gyakorlatokhoz képest?
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave