7.3.1. RÖVID ELMÉLETI ÁTTEKINTÉS A MIKRO-, KIS- ÉS KÖZÉPVÁLLALATOK ÁRPOLITIKÁJÁRÓL

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Az árpolitika kialakítását vállalaton kívüli és belüli tényezők is befolyásolják. A legfontosabb befolyásoló tényezőket mutatja a 7.4. ábra.
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.4. ábra: Az árkialakítást befolyásoló tényezők
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Összességében elmondható, hogy az árak kialakítását alapvetően három tényező befolyásolja, 3V (7.5. ábra), a:

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

  • vállalat,
  • vevők és a
  • versenytársak.

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Ez a három tényező jelenti azt a „mágikus háromszöget, amelyet az árak és árstratégia kialakításakor mindig figyelembe kell venni” (Rekettye 2011, 29). A hatékony árképzési stratégiának olyan árképzési struktúrát kell tükröznie, amely elősegíti az üzleti célok elérését azáltal, hogy meghatározza a termék/szolgáltatás kínálatának értékét a versenytársak által kínált értékhez képest. A jó árképzési stratégiának ezért a szervezet alapvető működésével, valamint a piaccal is összhangban kell lennie (Meehan et al. 2011). A tulajdonos/menedzsernek törekednie kell arra, hogy tudatosan alakítsa a vásárlók fejében a termékről/szolgáltatásról alkotott képet, tisztában kell lennie a versenytársak lépéseivel (legalábbis az árképzési szintjükkel), és tudnia kell, hogy a termék mennyibe kerül, és ezáltal mekkora haszonkulcsot tud realizálni (Carson et al. 1998).
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

7.5. ábra: Az árpolitika mágikus háromszöge
 

Jegyzet elhelyezéséhez, kérjük, lépj be.!

Mivel a kisvállalatok kisebb termékmennyiséget állítanak elő és/vagy értékesítenek, nehéz az árak tekintetében a nagyobb méretű szervezetekkel versenyezniük. Költségeiket fedezni kell és fenn kell tartaniuk a cash flow-t. A vállalkozók azonban hajlamosak az ügyfeleik érdekében az ár-érték arányára összpontosítani, és megpróbálhatják egyensúlyba hozni az árat más szempontokkal, például a termék minőségével, vagy épp az ajánlathoz kapcsolódó ügyfélszolgálattal. Nem könnyű megtalálni a megfelelő egyensúlyt, az árakat még a versenytársakhoz is viszonyítani kellene (Gilmore 2011).
 
Tartalomjegyzék navigate_next
Keresés a kiadványban navigate_next

A kereséshez, kérjük, lépj be!
Könyvjelzőim navigate_next
A könyvjelzők használatához
be kell jelentkezned.
Jegyzeteim navigate_next
Jegyzetek létrehozásához
be kell jelentkezned.
    Kiemeléseim navigate_next
    Mutasd a szövegben:
    Szűrés:

    Kiemelések létrehozásához
    MeRSZ+ előfizetés szükséges.
      Útmutató elindítása
      delete
      Kivonat
      fullscreenclose
      printsave