Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI.
Tanulmányok az anyanyelv-elsajátítás köréből
Tartalomjegyzék
- Általános Nyelvészeti Tanulmányok XXXVI. • Tanulmányok az anyanyelv-elsajátítás köréből
- Impresszum
- Szerkesztői bevezetés
- Mi állhat a metaforikus értelmek kikövetkeztetésének útjában: nyelvelsajátítási mechanizmusok, fejletlen kognitív kontroll vagy társas elvárások?
- A szóhangsúly észlelésének korai fejlődése
- A statisztikai tanulás szerepe a tipikus és atipikus nyelvelsajátításban
- 1. Bevezetés
- 2. A statisztikai tanulás jelensége és vizsgálati módszerei
- 3. A statisztikai tanulás és a nyelvi képességek kapcsolata tipikus fejlődésben
- 4. A statisztikai tanulás és a nyelvi képességek atipikus nyelvfejlődésben
- 4.1. Statisztikai tanulás és nyelvi képességek nyelvfejlődési zavarban
- 4.2. Statisztikai tanulás és nyelvi képességek fejlődési diszlexiában
- 4.3. Statisztikai tanulás és nyelvi képességek figyelemhiányos hiperaktivitás zavarban
- 4.4. Statisztikai tanulás és nyelvi képességek autizmus spektrum zavarban
- 4.1. Statisztikai tanulás és nyelvi képességek nyelvfejlődési zavarban
- 5. Saját vizsgálataink
- 6. Következtetések
- Irodalom
- 1. Bevezetés
- Hallás, beszédészlelés és beszédmegértés az anyanyelv-elsajátításban
- A beszélőváltások időzítése 5 és 9 éves korú gyermekeknél • Életkori jellemzők és a beszédtempó szerepe
- Jelnyelv-elsajátítás és a nyelvi fejlődés változatossága
- Fejlődési trendek és variancia a korai magyar nyelvelsajátításban
- A nyelvtani és a zenei ritmikai feldolgozás fejlődésének kapcsolata
- 1. A zenei ritmus és a beszélt nyelvi inger közötti hasonlóságok
- 2. A zenei ritmus és a beszélt nyelv feldolgozása közötti hasonlóságok
- 3. Egyéni különbségek közötti összefüggéseket vizsgáló tanulmányok
- 4. Ritmusos priming tanulmányok
- 5. Longitudinális tanulmányok
- 6. Tréning tanulmányok
- 7. Ritmikai képességek nyelvfejlődési zavart mutató gyerekeknél
- 8. Zenei ritmus a logopédiai gyakorlatban
- 9. Összegzés
- Irodalom
- 1. A zenei ritmus és a beszélt nyelvi inger közötti hasonlóságok
- A narratív készség elsajátítása gyermekkorban • Alapfogalmak, tipikus és atipikus fejlődés
- A hosszúsági kontraszt gyermekek spontán beszédében • Explozívák és nazálisok akusztikai elemzése
- 1. Bevezetés
- 2. Kísérleti személyek, anyag, módszer
- 3. Eredmények
- 4. Következtetések
- Melléklet
- Irodalom
- A fejlődési nyelvtani patológia fogalomrendszerének és magyarázó modelljeinek változása fél évszázad alatt
- 1. A kezdetek: Lenneberg és a nyelvi zavarok
- 2. Az SLI fogalom és a FOXP2 gén szerepének felértékelődése
- 3. Kételyek az SLI specificitásával kapcsolatban
- 3.1. Viselkedési és fejlődési kételyek a nyelvi/nyelvtani specificitással szemben
- 3.2. A tanulási folyamatok korlátozottsága az SNyZ hátterében
- 3.3. Pontosabb klasszikus genetikai adatok a nyelvfejlődési zavarokról
- 3.4. A FOXP2 gén felfedezése, felértékelése és átértékelése
- 3.5. Az SLI fogalmát felváltja a DLD
- 3.1. Viselkedési és fejlődési kételyek a nyelvi/nyelvtani specificitással szemben
- 4. Konklúziók
- Irodalom
- 1. A kezdetek: Lenneberg és a nyelvi zavarok
- Fejlődési neuropragmatika • Áttekintés a pragmatikai képesség működéséhez szükséges neurális hálózatok fejlődéséről és éréséről
- A születés előtti nyelvi tapasztalat és annak hatása a későbbi nyelvfejlődésre
- 1. Bevezetés
- 2. Nyelvelsajátítási elméletek
- 3. Születéskori nyelvi univerzalitás
- 4. A méhen belüli hangok jellemzői
- 5. Magzati tanulás
- 5.1. Az anya hangjának és az anyanyelvnek a korai felismerése
- 5.2. Az anyanyelv prozódiájának felismerése
- 5.3. Az anyanyelv beszédhangjainak felismerése
- 5.4. Szerkezeti szabályszerűségek elsajátítása az anyaméhben
- 5.5. Magzati reakciók a zenére
- 5.6. Az agy korai specializációja az anyanyelvre
- 5.7. A magzati tanulás hatása a produkcióra
- 5.1. Az anya hangjának és az anyanyelvnek a korai felismerése
- 6. A nyelvelsajátítás új modellje a magzati nyelvi tapasztalatok tükrében
- 7. Konklúzió
- Irodalom
- 1. Bevezetés
- Főszerkesztői utószó
Kiadó: Akadémiai Kiadó
Online megjelenés éve: 2024
ISBN: 978 963 664 064 4
Sorozat: Általános nyelvészeti tanulmányok
ISSN: 2732-0642
Az Általános Nyelvészeti Tanulmányok 36. kötetében szereplő tanulmányok széles életkori merítésben vizsgálják a nyelvelsajátítás különböző vetületeit: a születés előtti időszak nyelvfejlődésre gyakorolt hatásaitól egészen kisiskolás korig mutatják be az anyanyelv-elsajátítás tanulmányozásának különböző irányait, kérdéseit és területeit. Az elméleti megközelítések változásainak áttekintése mellett olvashatunk a beszédfeldolgozásról, különböző szupraszegmentális elemek észlelésének és produkciójának fejlődéséről, a szókincs, a mondatalkotás, a morfológia fejlettebbé, az artikuláció pontosabbá válásáról, a prozódia és a szókincs gyarapodásának összefüggéseiről, a pragmatikai és narratív készségek kibontakozásáról és az atipikus fejlődésről is. Az új empirikus felfedezéseket közreadó dolgozatok mellett kiemelt hangsúllyal szerepelnek a kötetben egy-egy témakör szakirodalmát átfogó igénnyel feldolgozó munkák is. A közölt tanulmányok a magas szintű, naprakész szakmai tudás átadása mellett törekszenek a közérthetőségre is; a szerzők az általuk használt fogalmakhoz pontos és világos magyarázatokat fűznek. Így a kötetet bátran ajánljuk nemcsak kutatóknak és egyetemi hallgatóknak, hanem a gyakorlati szakemberek, az anyanyelvi fejlődés iránt érdeklődők és a szülők számára is.
Ez a mű a Creative Commons Nevezd meg! 4.0 Nemzetközi Licenc feltételeinek megfelelően felhasználható.
Hivatkozás: https://mersz.hu/svindt-bona-altalanos-nyelveszeti-tanulmanyok-xxxvi//
BibTeXEndNoteMendeleyZotero